نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 6 دی

مجوز 9.3 میلیارد دلاری برای فاینانس خارجی!

کدخبر: ۵۴۴۲۶۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مجوز 9.3 میلیارد دلاری برای فاینانس خارجی!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم دی 1362؛ تشریح نظام نوین توزیع

حسن عابدی جعفری، وزیر بازرگانی مساله توزیع و مشکلات نظام توزیع را تشریح کرد.

وی افزود: مساله امروز، مساله توزیع کالاهاست. کالاهایی را که دولت بر توزیع آنها نظارت دارد به چند دسته تقسیم کرده‌ایم که عبارتند از:

1- ابزارآلات و لوازم کار          2- مصالح ساختمانی    3- لوازم خانگی          4- منسوجات و پوشاک          5- قطعات و لوازم یدکی اتومبیل

هم‌اکنون برای کالاها شناسنامه‌ تهیه و مشخصات کامل آن کالا روی شناسنامه‌ها درج شده است و وضعیت آن در بازار، عرضه، تقاضا و دیگر موارد مورد لزوم کاملا مشخص است.

کالای دیگری که در شرف بحران بود و جلوی آن را گرفتیم، پنیر بود که به سرعت تامین شد و در دسترس قرار گرفت.

وزیر بازرگانی در مورد دو نرخی بودن اجناس گفت:‌ اگر بیماری از نظام توزیع رفع شود، بدون شک دوگانگی قیمت‌ها نیز از بین خواهد رفت. چنانکه حرکت ما برای رفع بحران چای باعث شد که جنس از انبارها بیرون بریزد و قیمت‌ها به سطح اولیه خود برگردد. در این جریان بیش از 100 موسسه قاچاق چاپ کشف شد و مورد رسیدگی قرار گرفت. این موسسات و انبارها منبع احتکار بود و به بازار سیاه راه می‌یافت.

6 دی 1382؛ زلزله در بم / 5 هزار تن در دم جان سپردند

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری، زلزله بم را فاجعه ملی خواند و گفت: از همه دستگاه‌ها به‌ویژه در استان‌های همجوار می‌خواهیم تمام امکانات خود را برای امدادرسانی و کمک به مردم زلزله‌زده بسیج کنند. آقای سیدمحمد خاتمی با عرض تسلیت فاجعه زلزله در بم به ملت ایران افزود: ملت ایران از این حادثه متاثر است.

خبرنگار اعزامی روزنامه اطلاعات نوشت، کار امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله دلخراش بم به کندی صورت می‌گیرد. بسیاری از اجساد قربانیان این حادثه هنوز در کنار مخروبه‌ها و خیابان‌ها باقی‌مانده و برق بسیاری از مناطق شهرستان بم قطع است و شهرهای اطراف بم نیز کار امدادرسانی را به کندی انجام می‌دهند.

کار امدادرسانی به روستاهای اطراف بم به مراتب بدتر از خود شهرستان بم است.

وزیر کشور به همراه سردار قالیباف، فرمانده نیروی انتظامی برای بررسی اوضاع امنیتی منطقه به بم سفر کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: 20 هزار تن از شهروندان بمی زیر آوارها باقی مانده‌اند. دکتر ایرج شریفی گفت: این تعداد به غیر از آمار 5 هزار نفری است که جان خود را در دم از دست داده‌اند.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: ایران از کمک‌های بین المللی به زلزله‌زدگان شهرستان بم استقبال می‌کند.

وی درباره ارسال کمک‌های بین‌المللی تاکید کرد: در حال حاضر نخستین اقدام مورد درخواست از کشورهای خارجی، دستگاه الکترونیک و حیوانات زنده‌یاب برای جستجوی افراد زنده‌ای است که در زیر آوار باقی مانده‌اند که این اقدام باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداکثر تا 2 روز آینده به مناطق زلزله‌زده ارسال شود.

زمین‌لرزه با وسعت 6.3 ریشتر ساعت پنج و بیست و هشت دقیقه صبح دیروز (جمعه/پنجم دی) شهر بم را به شدت تخریب کرد.

مجوز 9.3 میلیارد دلاری برای فاینانس خارجی

براساس لایحه بودجه سال 1383 کل کشور که تقدیم مجلس شده است، دولت مجاز خواهد بود در سال 1383 تا سقف 9 میلیارد و 300 میلیون دلار نسبت به جذب سرمایه خارجی به روش فاینانس اقدام کند.

بند «ز» تبصره 21 لایحه بودجه سال 1383 به دولت اجازه می‌دهد که با رعایت اهداف قانون برنامه سوم توسعه نسبت به تامین و تضمین منابع مالی از بازارهای سرمایه خارجی تا سقف 9 میلیارد و 300 میلیون دلار در قالب قراردادهای تامین مالی پروژه‌ها و با مشارکت اقدام کند.

بر این اساس از مبلغ یادشده، 3 میلیارد و 884 میلیون دلار برای طرح‌هایی که تمام پرداخت‌های مربوط به آنها، اعم از بازپرداخت و هزینه‌های ذی‌ربط، از محل صدور محصولات تولیدی همان طرح صورت می‌گیرد (فاینانس خودگردان) تامین و تضمین خواهد شد.

برای جذب منابع مالی خارجی در طرح‌های یادشده پیش‌پرداخت از محل درآمدها یا سهمیه ارزی دستگاه مربوطه پرداخت خواهد شد.

از مجموع 9.3 میلیارد دلاری بند «ز» تبصره 21 لایحه بودجه 83 برای جذب منابع مالی از بازارهای سرمایه خارجی، 5 میلیارد و 416 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی که توجیه فنی و اقتصادی و اولویت اجرای آنها به تصویب شورای اقتصاد می‌رسد (فاینانس غیرخودگردان) جذب خواهد شد.

38 شرکت جدید مجوز تولید خودرو گرفتند

38 شرکت جدید برای تولید خودروی تجاری و سواری از وزارت صنایع و معادن مجوز برای تولید خودرو دریافت کرده‌اند.

داوود میرخانی رشتی، دبیر انجمن خودروسازان افزود: تقاضای ساخت خودرو نیز اکثرا توسط سازمان‌های خصوصی اعلام شده است.

وی ادامه داد: در همه دنیا تولیدکننده خودرو در یک کشور از تعداد انگشت دست تجاوز نمی‌کند و این راه خودروسازی برای خودروهای ارزان‌قیمت نیست.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته تنها خودروسازی مجوز تولید دریافت می‌کرد که سهم تولید داخلی آن بالای 40 درصد باشد و به دلیل هزینه زیاد، خودروسازان خصوصی شکل نمی‌گرفتند.

کرمان خودرو و گروه بهمن نیز از این قانون معاف شدند و به همین دلیل توانستند متولد شوند، ولی بعد از تغییر این قانون شرکت‌های زیادی تقاضای ساخت خودرو داده‌اند که 38 شرکت مجوز دریافت کرده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید