گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

آژیر قرمز در بورس تهران به صدا در آمد + نمودار

کدخبر: ۴۰۶۲۴۰
اقتصادنیوز: امروز 28 فروردین 1400 در نخستین روز هفته آخر فروردین ماه1400 شاخص کل بورس نزول کرد و رکود معاملات عمیق‌تر شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز شنبه شاخص کل بورس 9 هزار و 634 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 233 هزار واحد رسید.  

شروع نزولی هفته

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 5 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهار‌شنبه 9 هزار و 634 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 233 هزار و 723 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات هزار و 121 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 433 هزار و 336 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 70 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 880 واحد رسید.

افت قیمت 81 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 14 نماد رشد قیمت داشتند که 8 نماد بورسی و 6 نماد فرابورسی بودند. همچنین 384 نماد کاهش قیمت داشتند که 289 نماد بورسی و 95 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 3 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 81 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج پول حقیقی 

در روز شنبه بار دیگر شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار به 491 میلیارد تومان رسید. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را سهام بانک ملت (وبملت) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 49 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز «فولاد»، «فملی» و «شستا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فملی صدرنشین است و اپال و سیتا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز بگیلان، آریا و بپاس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه 26 درصد کاهش یافت و در رقم 60 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 36 درصد افزایش یافت و 4 هزار و 877 میلیارد تومان شد.

امروز شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 44 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و ساراب (سیمان داراب) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به بنو (بیمه تجارت نو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 184 میلیارد تومانی داشت. پس از بنو، برکت (داروسازی برکت) و غصینو (صنعتی مینو)  بیشترین صف فروش را داشتند.

 امروز در سمت تقاضا، 57 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 43 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 50 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 50 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 12 هزار و 77 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 66 درصد افزایش یافته است.  ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 60 درصدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم هزار و 287 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در یک سال گذشته است. 

وبملت در صدر جدول معاملات

در معاملات امروز وبملت (بانک ملت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 68 میلیارد تومان بود.

پس از وبملت، فملی بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن بانک پاسارگاد و بیمه پاسارگاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز وبملت با تعداد 171 میلیون و 453 هزار و 364 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به فملی تعلق داشت. شستا و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید