حمایت مراکز رشد گردشگری  از ایده‌های نو

دنیای اقتصاد، حسنا حاجیان: نخستیــن استــارت‌آ‌پ ویکند (Startup Weekend) گردشگری ایران با موضوع هتلداری و گردشگری عصر دیروز درحالی به‌کار خود پایان داد که خبر ایجاد مراکز رشد گردشگری در راستای توسعه ایده‌های خلاقانه در این زمینه، بارقه‌های امید را برای کارآفرینان توریسم به همراه داشت. به گزارش «دنیای اقتصاد»، معاون وزیر و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم افتتاحیه این رویداد که عصر روز چهارشنبه در مجموعه کاخ نیاوران برگزار شد، بر لزوم گسترش فناوری‌های روز و لزوم افزایش سواد دیجیتال کشور برای استفاده هر چه بیشتر از آن تاکید و به تلاش‌های دولت برای پرورش فعالیت‌های کارآفرینانه اشاره کرد. دکتر مرتضی موسویان، با معرفی ظرفیت‌های رو به گسترش «خانه‌های فرهنگ» در سراسر کشور برای کمک به پرورش ایده‌های خلاقانه جوانان گفت: «در حال حاضر ۳۵۰ خانه فرهنگ در کشور وجود دارد که به‌صورت غیردولتی فعالیت و جوانان را در امر کارآفرینی یاری می‌کنندو ساختار این شبکه‌ها به‌صورت شهری، استانی و ملی است.»

کارآفرینان فقط یک درصد هستند!

در ادامه عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز با اشاره به برآوردها از افزایش نیاز گردشگری در بشر تصریح کرد: «تخمین زده می‌شود در سال ۲۰۴۵ معادل ۳ درصد از نیروی انسانی جهان در بخش کشاورزی، ۴ درصد در صنعت و ۹۳ درصد در بخش خدمات مشغول به فعالیت شوند. در این زمان اوقات فراغت انسان‌ها بسیار افزایش یافته و نیاز به تفریح و خصوصا گردشگری بیشتر احساس خواهد شد. از این رو سرمایه‌گذاری روی روزآمد کردن فناوری گردشگری در کشور امری ضروری است.» مهندس خسرو سلجوقی که خود از کارآفرینان کشور است، افزود: «آمار جهانی نشان می‌دهد هنگامی که یک ایده در ذهن شخصی شکل می‌گیرد، همزمان ۱۷ نفر دیگر نیز در دنیا درباره آن فکر می‌کنند. بنابراین داشتن ایده تنها کافی نیست و موفقیت با افرادی است که با برنامه، کار تیمی و سرعت بیشتری آن را تبدیل به کسب و کار می‌کنند.» وی خاطرنشان کرد: «طبق آمار دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM)، تنها یک درصد از مردم جوامع کارآفرین‌ هستند، یعنی مشکلات را می‌بینند، برای حل آن راهکار ارائه می‌کنند، خطرپذیرند و برای کسب و کار خود برنامه دارند. وظیفه دولت‌ها شناسایی و پرورش کارآفرینان در جامعه برای حل بخشی از معضل بیکاری است.» مشاور مدیریت و فناوری اطلاعات نیز در تایید سخنان سلجوقی، از آمادگی «مراکز رشد گردشگری» در استان‌های مختلف کشور به حمایت از ایده‌های نو و کمک به تسریع اخذ مجوزهای لازم خبر داد. علیرضا انصاری، همچنین بر لزوم اتخاذ رویکرد بازار و نه فروش تاکید کرد و گفت: «باید ایده‌ها به سمتی بروند که نیازهای جامعه را برطرف کنند؛ نه اینکه با زحمات فراوان چیزی تولید کنند که به دشواری و با بهره‌گیری از ترفندهای فروش بخواهند آن را به فروش برسانند.»

ویدار اندرسن، تسهیل‌گر اصلی این رویداد نیز که یک کارآفرین نروژی است، درخصوص اثرات مثبت استارت‌آپ‌ها گفت: «طبق بررسی‌های صورت گرفته، ۸۰ درصد از کسانی که در استارت‌آپ شرکت می‌کنند، بعد از پایان دوره هم قصد ادامه مسیر را با هم‌تیمی‌های خود دارند و به وجود آمدن بیش از ۱۵هزار استارت آپ حاصل برگزاری این برنامه‌ها در حدود ۷۴۰ شهر دنیا بوده است.» او که چندین سال است به صورت داوطلبانه به کشورهای مختلف سفر کرده و به برگزاری چنین رویدادهایی کمک می‌کند همچنین اضافه کرد: «در هر هفته به‌طور متوسط بین ۱۵ تا ۳۰ رویداد استارت‌آپی در سراسر جهان برگزار می‌شود.»

همه‌چیز درباره استارت‌آپ

به گزارش «دنیای اقتصاد»، استارت‌آپ ویکند یا همان پایان هفته کارآفرینی، رویدادی است که از سال ۲۰۰۷ در سراسر جهان برگزار می‌شود و ۱۵۰هزار فارغ‌التحصیل در سراسر دنیا دارد. استارت‌آپ ویکند ۵۴ ساعته کارآفرینی گردشگری نیز پنجاه‌و یکمین رویداد استارت‌آپ در ایران و اولین مورد آن با موضوع گردشگری بود. در این برنامه ۱۰۵ نفر از فعالان گردشگری و برنامه‌نویسان وب و موبایل و علاقه‌مند به کارآفرینی گرد هم آمدند و در یک فضای پرشور ایده‌های خلاقانه خود را مطرح کردند. پس از انتخاب ۱۰ ایده برتر توسط شرکت‌کنندگان، افراد در گروه‌های ۱۰ نفره دسته بندی شده و زیر نظر مربیان کارآفرینی و برنامه‌نویسی به توسعه ایده‌ها و نوشتن برنامه کسب‌وکار و همچنین تولید نمونه اولیه پرداختند. در پایان به سه ایده برتر انتخاب شده توسط هیات داوران، جوایزی اهدا شد. درضمن ۱۰ ایده مطرح شده، در سایت موسسه رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت و به آنها مالکیت معنوی اعطا

شد. این رویداد از طرف سازمان‌هایی نظیر سازمان فناوری اطلاعات ایران، جامعه تخصصی گردشگری الکترونیکی ایران، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، بانک گردشگری و شناسا حمایت شد. در حالی‌که یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی برگزاری این رویدادها شرکت گوگل است، ایران هیچ‌گونه کمکی از این شرکت دریافت نکرده است.