مترجم: مهدی نیکوئی nikoueimahdi@gmail.com اگر فقط یک مکان روی کره زمین باشد که وضعیت ایده‌آل اکوتوریسم و سفر پایدار را ترسیم کند، آن مکان هاوایی است؛ مکانی که گردشگران به دلیل اکولوژی آن، اقیانوس، ساحل، کوه‌ها و زیبایی کلی مکان به آن نظر دارند. این ناحیه به حدی طبیعی و دست‌نخورده است که تنها دغدغه ساکنان و گردشگرانی که از اکوسیستم آن لذت می‌برند، نگهداری از محیط‌زیست آن خواهد بود. در حقیقت، هاوایی سابقه‌ای طولانی در نظارت محیطی دارد. اجداد ساکنان هاوایی نه‌تنها به حفظ پایداری شهره هستند، بلکه آن را در زندگی خود نیز پیاده کرده بودند. آنها مجبور بودند! زمانی که قدم به این جزیره گذاشتند، عمل لوکس «واردات» محصولات را انجام ندادند. آنها برای ادامه حیات به زمینی که زیرپایشان بود و اقیانوس، وابسته بودند و این منابع محدود نه‌تنها باید در طول عمر آنها حفظ می‌شدند، بلکه باید برای زندگی نسل‌های بعد نیز باقی می‌ماندند. به همین دلیل این افراد در هماهنگی کامل با سرزمین و دریا زیستند و ساختار اجتماعی پیچیده‌ای داشتند که منابع را مدیریت می‌کرد و استفاده از منابع مختلفی را در خلال زمان‌های مشخصی از سال به‌منظور احیای آنها ممنوع می‌کرد.

اکنون و در قرن ۲۱، ساکنان هاوایی در حین نظارت بر دارایی‌های خود به این نکته پی برده‌اند که چقدر نیاکان آنها خردمند و پیشرفته بوده‌اند. زمانی که بحث راه‌های حفاظت و نگهداری منابع طبیعی پیش می‌آید، می‌بینیم که ایالت هاوایی در بسیاری از زمینه‌ها پیشگام است (به‌عنوان مثال هاوایی پس از فلوریدا از نظر تعداد مناطق حفاظت شده دریایی دومین ایالت در آمریکا است). نکته دیگر آن است که هاوایی هنوز هم سیستم سنتی نیاکان خود، یعنی ممانعت از واردات کالاها به جزیره را تا حد ممکن حفظ کرده‌ است.

بیشتر گردشگرانی که به هاوایی می‌روند به فکر کرایه ماشین‌های کوچک و مقرون به‌صرفه یا اتومبیل‌های شاسی‌بلند برای جاده و مناطق غیرشهری هستند. امکان اجاره ماشین‌های «هیبریدی» نیز در هاوایی وجود دارد، اما هم به سختی یافت می‌شوند و هم هزینه کرایه آنها بسیار بالا است. آژانس‌های کرایه اتومبیل، برای گردشگران اتومبیل‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند که می‌توانند با توجه به شرایط خود و مصرف بنزین آنها اقدام به انتخاب مناسب‌ترین گزینه کنند. البته به دلیل مصرف کمتر کولر، اتومبیل‌های سفید رنگ در این جزیره نسبت به اتومبیل‌های رنگی طرفداران بیشتری دارند.

در حال حاضر تنها راه حمل‌ونقل به این جزیره و جزیره‌های مجاور، راه هوایی است. البته بین برخی از جزیره‌ها ارتباط آبی وجود دارد که هم ارزان‌تر بوده و هم تاثیر کمتری روی محیط زیست می‌گذارد؛ اما تعداد آنها محدود است.

طرح‌های محیطی پیش‌رو

ایالت هاوایی چندین برنامه عالی محافظت از محیط اقیانوس و منابع خود دارد. در دریا طرح‌های حفاظت از آلودگی و صید بی‌رویه و در خشکی نیز طرح‌های حفاظت از آب، خاک و آبگیرها اجرا می‌شود.

در صنعت گردشگری نیز بسیاری از هتل‌ها اقدامات «سبز» انجام می‌دهند که نه تنها برای حفاظت از محیط‌زیست بلکه برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز هست. در هر کدام از هتل‌های این ایالت، برگه‌هایی را می‌توان مشاهده کرد که از شما می‌خواهند فقط در صورتی که نیاز است، درخواست حوله جدید دهید و در صورت امکان یک روز دیگر نیز از آنها استفاده کنید. در سراسر ایالت، سازمان‌های مختلفی هستند که هتل‌هایی را که به محیط‌زیست کمک می‌کنند، شناسایی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین جوایزی که این سازمان‌ها به هتل‌ها ارائه می‌کنند «برنامه جایزه کسب‌وکارهای سبز» است که به تازگی هتل بزرگ جزیره کاوایی (جزیره کاوایی، جزیره‌ای نزدیک به هاوایی و بخشی از این ایالت است) را برای کاهش مصرف سالانه برق خود به میزان ۵/۱ میلیون کیلووات ساعت انتخاب کرده و دلیل این موفقیت استفاده از انرژی خورشیدی برای استفاده در اقامتگاه جدید ۵/۱۸ هزار فوت مربعی خود بوده است. از جاذبه‌های منحصربه‌فرد این جزیره تخت‌های غروب آفتاب در باغ‌های انبه و ارائه صبحانه در فضای آزاد و در کنار مزارع قهوه است. تورهای پیاده‌روی در امتداد این مزارع زیبا و مشاهده تنها آتشفشان ناحیه بسیار پرطرفدار هستند. تورهای وال نیز به جست‌وجو و مشاهده هر آن جایی می‌پردازند که گردشگران می‌توانند انواع وال‌ها، مانند وال گوژپشت، وال کوسه، نهنگ‌های قاتل و گونه‌ای از دلفین‌های مهاجر را ببینند. تمامی این گونه‌ها را در همه ایام سال می‌توان به وفور مشاهده کرد.

هرکدام از جزایر این ناحیه با توجه به محیط‌زیست منحصربه‌فرد خود فعالیت‌ها و تسهیلات متفاوتی برای گردشگران مهیا کرده‌اند که می‌توان از دوچرخه‌سواری، کایاک‌رانی و قایق‌رانی، بازدید از مزارع پرورش دام، تورهای حیات‌وحش، غواصی، کشتی‌های کروز، بازدید از جنگل، شنا، تور لاک‌پشت و تور کایاک و بازدید از آثار باستانی راپا نوئی نام برد. اما یکی از تسهیلات ویژه و منحصر به فردی که این ایالت برای گردشگری فراهم آورده است، تورهای زیردریایی هستند. با توجه به تنوع زیستی فوق‌العاده اقیانوس در این ناحیه و بکر بودن محیط، برای بازدید از آن و معرفی آن به گردشگران، زیردریایی‌های مخصوصی اختصاص یافته‌اند. به این وسیله گردشگران می‌توانند تا عمق ۱۰۰ پا از سطح اقیانوس را مشاهده کرده و تکنولوژی به آنها این فرصت را می‌دهد که از محیط آرام زیر دریا لذت ببرند. این زیردریایی‌های گردشگری که از سال ۱۹۸۸ در این ناحیه مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار امن بوده، از باتری استفاده می‌کنند و ضمن آنکه موجب آلودگی آب‌های اطراف نمی‌شوند، به دلیل حرکت آرام و بدون صدا، موجب به هم ریختن نظم اکوسیستم دریایی نمی‌شوند.