گروه گردشگری: روستای چلاسر تنکابن در غرب مازندران یکی از اقامتگاه‌‌های بوم‌گردی را در خود جای داده که به گردشگران امکان اقامت، استراحت به همراه غذاهای اصیل گیلانی و گشت‌وگذار در جنگل‌ها و مراتع تنکابن و رامسر را می‌دهد

فرزین ملکی، مالک این خانه، در انگلستان تحصیلات عالی دارد و بالغ بر هفت سال به‌عنوان پزشک در بیمارستان‌های آن کشور کار کرده است. پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۷۹ به همراه همسرش تصمیم گرفتند «خونه گلی» را جهت اقامت خودشان طراحی کرده و بسازند. این خانه ساخته شد و در طی سال‌های بعد به عنوان اقامتگاه بومگردی شروع به‌کار کرد. ملکی معتقد است میل بازگشت به اصل و ریشه شاید در کسانی که سال‌ها از وطن دور بوده و درد غربت را چشیده‌اند، قوی‌تر باشد و انگیزه‌هایی قوی‌ای برای بازیابی آن ایجاد می‌کند. خونه گلی تلاشی است برای ایجاد صمیمیت و صلح و صفای گذشته. این خانه به شکلی طراحی و دکور شده که به میهمانان حس زندگی در قدیم را می‌دهد.

خونه گلی یک ساختمان دو طبقه زگالی است که با چوب و کاهگل در باغی به مساحت ۷۰۰۰ متر مربع ساخته شده و ابعاد آن ۱۰ در ۱۰ متر مربع است. سقف آن از سفال‌های دست‌ساز گیلان است. بسیاری از مصالح به‌کار برده شده در ساخت خونه گلی بازیافتی هستند. در طبقه همکف یک آشپزخانه، یک اتاق ۲۰ متری و یک دوش آبگرم و سرویس ایرانی وجود دارد. این طبقه با یک پلکان چوبی به طبقه بالا راه دارد که در آن یک اتاق بزرگ‌تر و یک ایوان بزرگ جنوبی با چشم‌انداز جنگل و مراتع گلیجان تنکابن و ییلاقات منطقه وجود دارد. قسمت اعظم دکوراسیون خونه، سنتی است به‌طور مثال برای پوشش کف از گلیم و نمد دست‌ساز چلاسر و جواهرده و دیگر نقاط ایران استفاده شده است و دور دیوار کاهگلی با حصیرهای ۵۰ساله بندر انزلی پوشیده شده‌اند. در این محل میز غذاخوری، تختخواب، تلویزیون یا رادیو و حتی تلفن وجود ندارد.

داخل باغ حدود ۱۳۰ نهال و درخت مرکبات از انواع مختلف وجود دارند. علاوه‌بر آن خرمالو و ازگیل ژاپنی، سیب و به جنگلی و چند درخت جنگلی دیگرهم موجود است. میوه‌ها برای مصرف مسافران است و مازاد آن برای فروش گذاشته می‌شود و در گوشه‌ای نیزچند بوته چای که یادگار قدیم باشد، حفظ شده‌اند. در این منطقه، علاوه‌بر خونه گلی «کلبه شمس» هم وجود دارد که اقامتگاه میزبانان مسافر است بوده و تنور نانی نیز در ایوان آن تعبیه شده و یک آلاچیق تابستانه برای استراحت و نرمش در وسط باغ با چوب و نی قرار دارد. در انتهای شمالی باغ یک تاب بزرگ برای استفاده میهمانان خصوصا مسافران خردسال به چشم می‌خورد.

در محوطه باغ اتاقی تعبیه شده که برای میهمانانی است که برای استراحت و آرامش اعصاب برای مدتی طولانی‌تر مایل به اقامت هستند این اتاق برق نیز ندارد و روشنایی آن با فانوس است.

تاکید خونه گلی بر بومی بودن است و بنابراین سعی می‌شود تمام مواد اولیه غذایی از محلی‌ها تهیه شود. در حال حاضر خانم کوهستانی مسوولیت آشپزی و پذیرایی در خانه را به عهده دارد و از افراد محلی به‌عنوان راهنما و راننده نیز در صورت نیاز استفاده می‌شود. اقامت در خونه گلی فقط با رزرواسیون قبلی امکان‌پذیر است.