نجفی به صف مدیران رفته سازمان می‌پیوندد؟
گروه گردشگری- پرستو فخاریان: نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استعفا کرده است؟ سوالی که طی 48ساعت گذشته، رسانه‌ها را واداشته تا با پیگیری این موضوع صحت و سقم آن را جویا شوند. درحالی که در چند هفته گذشته، اخباری درخصوص رفتن نجفی از سازمان به گوش می‌رسید، چنین اخباری شایعه خوانده شد؛
ولی حالا گویا این شایعه قوت گرفته است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، از ساعات اولیه دیروز، اخبار ضد و نقیضی از استعفای نجفی به گوش می‌رسید. از سویی به گفته مسوولان روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، نجفی‌ نامه استعفای خود را تسلیم هیات دولت کرده است و این درحالی است که این مسوولان از اخبار تکمیلی در این باره، بی‌خبر بودند. امین عارف‌نیا، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز پیش ازظهر دیروز استعفای دکتر نجفی را تکذیب نکرد و تنها به «ایسنا» گفت: این موضوع بعدازظهر مشخص خواهد شد.
بااین‌وجود ظهر دیروز نوبخت در حاشیه جلسه مجلس شورای اسلامی به خبرنگار خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: صبح امروز (دیروز) به مدت نیم‌ساعت در جلسه هیات دولت حضور داشتم که اتفاقا با آقای نجفی هم صحبت‌ کردم، اما وی حرفی از استعفای خود نزد. از سوی دیگر مسعود سلطانی‌فر، یکی از گزینه‌هایی که در گمانه‌زنی‌های اولیه برای ریاست جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح می‌شود، درگفت‌وگوی کوتاه با «ایسنا» بدون آنکه استعفای نجفی را تکذیب کند، گفته است: هنوز هیچ‌کسی جایگزین آقای نجفی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نشده و او همچنان در این سازمان مشغول به‌کار است. آقای نجفی فقط استعفا داده‌اند که این موضوع باید تایید و بررسی شود.
همچنین به گزارش «ایسنا» مهدی حجت، قائم‌مقام سازمان و اسدالله درویش امیری، معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های این سازمان، نیز در این‌خصوص سکوت کرده‌اند. سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون توسعه و مدیریت سازمان، این شنیده‌ها را تایید می‌کند، اما توضیح بیشتری در این‌خصوص نمی‌دهد.
اما در پیگیری‌های تکمیلی خبرنگار «دنیای اقتصاد»، روابط عمومی سازمان مشخص شدن وضعیت استعفای نجفی را منوط به برگزاری جلسه شورای معاونان کرد. این درحالی است که رئیس دفتر نجفی، با تکذیب خبر استعفای وی، تاکید کرد: برنامه‌های کاری هفته آینده دکتر نجفی برنامه‌ریزی شده است. او این موضوع را حمل بر این کرد که نجفی استعفا نداده است. با این همه به گزارش خبرگزاری «میراث فرهنگی»، گفته می‌شود که قرار است از محمدعلی نجفی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استفاده شود. همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که مسعود سلطانی‌فر و رضا صالحی امیری گزینه‌های بعدی رئیس‌جمهور برای ریاست بر سازمان میراث فرهنگی هستند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، دلیل اصلی این استعفای احتمالی بیماری قلبی آقای معاون عنوان می‌شود، اما زمزمه‌هایی از وجود برخی اختلافات نیز خبر می‌دهد که البته هنوز تایید نشده است.
نجفی ۵ماه پیش درحالی سکان مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به عهده گرفت که با انبوهی از مشکلات و معضلات در سازمانش مواجه بود. او در نخستین روزهای تصدی این سمت، در یادداشتی مساله و مشکل اصلی سازمان را عدم توازن و هماهنگی سه بخش اصلی آن (میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) و همچنین تنزل منزلت یا ابهام در تعریف جایگاه این سازمان عنوان و بارها از میراث بدیمن مدیران قبلی یاد کرده بود. گرچه مصرانه سعی داشت از جانب انصاف دور نشود و از خدمات معدود دولت پیشین در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز غفلت نکند.
پس از انتصاب نجفی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بسیاری از کارشناسان امر با امیدواری از سامان گرفتن مسائل حول این سازمان یاد می‌کردند و بر این باور بودند که توان مدیریتی نجفی می‌تواند عدم تخصص او را در حوزه‌های مرتبط سازمان پوشش دهد. آنها امید داشتند تا با حضور نجفی، دیگر شاهد تغییر گاه و بیگاه در سطح مدیریتی سازمان نباشیم، اما ظاهرا این روند همچنان ادامه دارد.
«دنیای اقتصاد» در روزهای آتی اخبار تکمیلی را دراین‌خصوص منتشر خواهد کرد.