2 copy

 با وجود آنکه در بهار سال‌جاری، دارویی‌‌‌ها با تاخیر زیاد مشمول افزایش نرخ شدند و صورت‌های مالی بهار دارویی‌‌‌ها ضعیف‌‌‌تر از انتظارات منتشر شد، اما در تابستان و به‌خصوص مردادماه عمده داروسازان بورسی، موفق شدند مجوز افزایش نرخ را دریافت کنند. دارویی‌‌‌ها به‌طور عمده در مردادماه، با افزایش نرخ خوبی همراه شدند. اما کاهش درآمد برخی از دارویی‌‌‌ها در مردادماه بیشتر ناشی از افت فروش به دلیل شرایط و اقتضای فصل تابستان بوده است. با وجود این، می‌‌‌توان دارویی‌‌‌ها را به‌عنوان صنعت مناسب برای ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو انتخاب کرد. این در حالی است که رویکرد دولت در قبال حذف ارز ترجیحی از مواد اولیه دارویی‌‌‌ها فعلا مشخص نیست و احتمال حذف ارز ترجیحی از این صنعت بسیار کم‌‌‌ است. شروع فصل پاییز و احتمال افزایش تقاضا در این فصل، می‌‌‌تواند صورت‌های مالی پاییز را متفاوت جلوه دهد. از این‌رو، گزارش‌‌‌های ماهانه و صورت‌های مالی دارویی‌‌‌ها در تابستان می‌‌‌تواند محرک جدی برای رشد قیمت سهام نمادهای این صنعت باشد.

با وجود آنکه دارویی‌‌‌ها به‌طور عمده در فصل تابستان روزهای کم‌تقاضایی را پشت سر گذاشتند، اما با رشد درآمدی خوبی مواجه شدند؛ به‌طوری که در نرخ‌های فروش نسبت به ماه قبل رشد خوبی را تجربه کردند. از این‌رو، با وجود کاهش تولید و فروش شرکت‌های دارویی‌‌‌، این صنعت موفق شده است سطح درآمدی خود را در محدوده‌‌‌های فعلی حفظ کند. برخی از نمادها نیز با افت درآمد مواجه شدند که همین مسائل دلیلی برای تفاوت قائل‌شدن میان نمادهاست.  نگاهی به روند فروش شرکت‌های دارویی در مردادماه نشان می‌دهد که عمده شرکت‌های دارویی محصولات دارویی خود را به لحاظ مقداری بالاتر از 12ماه اخیر در بازار عرضه کرده‌‌‌اند. نمادهای «دفرا»، «ریشمک»، «دزهراوی» و «ددانا» بیشترین مقدار فروش را نسبت به میانگین به ثبت رسانده‌‌‌اند. همچنین برخی از این نمادها در میان نمادهایی قرار دارند که بیشترین رشد مقدار فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده‌‌‌اند. همچنین با وجود کمبود تقاضای دارو در تابستان، تنها 8نماد دارویی در مردادماه افت سنگین مقدار فروش را نسبت به تیرماه به ثبت رسانده‌‌‌اند.  مرداد، ماه بسیار خوبی برای دریافت مجوز افزایش نرخ توسط دارویی‌‌‌ها بود. عمده نمادهای دارویی، افزایش نرخ خوبی را در این ماه و همچنین تیرماه دریافت کرده‌‌‌اند و نرخ‌های فروش در مردادماه، نسبت به میانگین 12ماه اخیر، رشد خوبی داشته‌اند. نمادهای «دبالک»، «دکوثر» و «ددام» رشد نرخ فروش بیش از 50درصدی را نسبت به میانگین 12ماهه به ثبت رسانده‌‌‌اند.

در میان نمادهایی که رشد نرخ فروش بالاتر از تورم را در مردادماه سال‌جاری نسبت به مرداد سال گذشته تجربه کرده‌‌‌اند، «دجابر»، «دکوثر»، «ددانا»، «ریشمک» و «دسبحان» به چشم می‌‌‌خورند. نمادهای فوق افزایش نرخ فروش بالایی را نسبت به تیرماه به ثبت رسانده‌‌‌اند. به همین دلیل می‌‌‌توان گفت گزارش‌‌‌های 6ماهه به‌طور کلی گزارش‌‌‌های قابل قبولی خواهند بود.  گزارش‌‌‌های ماهانه مرداد، از ثبت رشد درآمدهای بالای دارویی‌‌‌ها حکایت دارد؛ به طوری که «دتماد»، «دبالک»، «ددانا» و «دسبحان» رشد درآمدی بالای 50درصدی را نسبت به میانگین 12ماه اخیر به ثبت رسانده‌‌‌اند. همچنین حدود 21نماد رشد درآمدی بالاتر از تورم را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرده‌‌‌اند که نام «ریشمک»، «ددانا» و «دسبحان» در میان آنها مشاهده می‌شود. علاوه بر این، اکثر نمادهای دارویی نسبت به ماه گذشته رشد درآمد مناسبی داشته‌‌‌اند.  

براساس گزارش‌‌‌های ماهانه، بهترین نمادهای دارویی به لحاظ بنیادی شامل «ددانا»، «دسبحان» و «دفارا» هستند. بنابراین این دو نماد، هم به لحاظ مقدار و نرخ فروش و هم به لحاظ مبلغ فروش در شرایط بسیار خوبی قرار داشته‌اند. البته بررسی دیگر شاخص‌‌‌ها و نگاهی به قیمت سهام این شرکت‌ها اطمینان بیشتری برای انتخاب سهام پرپتانسیل ایجاد می‌کند. براساس شاخص P/ E، پایین‌‌‌ترین نسبت قیمت به سود به نمادهای «ریشمک»، «هجرت» و «دفارا» مربوط است و این سه نماد، جزو نمادهای بنیادی هستند که گزارش‌‌‌های ماهانه جذابی را به بازار ارائه کرده‌‌‌اند. از دیدگاه P/ E آینده‌‌‌نگر نیز این نسبت برای برخی از نمادهای دارویی پایین‌‌‌تر از 7واحد بوده و همین امر جذابیت این نمادها را افزایش داده است.

رشد چشمگیر سودآوری «دشیمی»

شرکت شیمی‌‌‌دارو یکی از تولیدکنندگان محصولات آنتی‌بیوتیک است که با توجه به فروش فصلی این شرکت، احتمال رشد شدید فروش در پاییز وجود دارد. هرچند در تابستان به دلیل کاهش بیماری‌‌‌ها درآمد این شرکت کاهش شدیدی را تجربه خواهد کرد، اما انتظار می‌رود در ادامه سال مانند سال گذشته اوضاع این شرکت در فصل‌های پاییز و زمستان بهبود یابد؛ به طوری که پیش‌بینی‌‌‌ها نشان می‌دهد احتمالا این شرکت با رشد سودآوری بالایی همراه خواهد شد.  نگاهی به روند افزایش نرخ «دشیمی» نشان می‌دهد که این شرکت با توجه به حذف ارز ترجیحی در پایان سال 1400 موفق شده است در سال 1401، افزایش نرخ بالایی را دریافت کند. شرکت شیمی‌‌‌دارو همچنین موفق شده است در مردادماه داروهای آنتی‌بیوتیک را با نرخ 5/ 4میلیون تومان به فروش برساند. این در حالی است که در ماه‌‌‌های گذشته با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ فوق نیز این محصول خود را به فروش رسانده است. بنابراین می‌‌‌توان نرخ فروش محصول اصلی این شرکت، یعنی آنتی‌بیوتیک‌‌‌ها را با افزایش 45درصدی نسبت به سال 1401 به 6/ 5میلیون تومان رساند. اگر این مفروض تحقق یافته و بهای تمام‌‌‌شده نیز ثابت بماند، احتمالا سود 415میلیارد تومانی را در سال 1402 محقق خواهد کرد و نسبت به سال قبل رشد 44درصدی را به ثبت خواهد رساند. سود هر سهم نیز 461تومان خواهد شد.

«ددانا»؛ بنیادی‌‌‌ترین نماد دارویی

داروسازی دانا یکی از بهترین و بنیادی‌‌‌ترین نمادهای دارویی موجود در صنعت داروست که گزارش‌‌‌های ماهانه خوبی را در مردادماه از خود به جا گذاشته و انتظار می‌رود در ادامه سال نیز همچنان در صدر بهترین گزارش‌‌‌ها بماند. محصول اصلی این شرکت مکمل‌‌‌های دارویی است و افزایش نرخ محصول اصلی این شرکت احتمالا 25درصد خواهد بود که با توجه به نرخ‌های فروش ماهانه منطقی به نظر می‌‌‌رسد. در صورتی که این سناریو تحقق یابد، شرکت داروسازی دانا به سود خالص ‌هزار و 900میلیارد تومانی و سود هر سهم 794تومانی خواهد رسید. همچنین انتظار می‌رود، حاشیه سود ناخالص شرکت نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته و به 65درصد برسد. این در حالی است که حاشیه سود شرکت در سال‌‌‌ گذشته، 55درصد بوده است.

«دکوثر»؛ نماد جذاب صنعت دارو

داروسازی کوثر دیگر نماد صنعت دارویی است که هم به لحاظ بنیادی و هم به لحاظ نوسانی می‌‌‌تواند برای معامله‌‌‌گران جذاب باشد. این شرکت موفق به اخذ پروانه تولید 8قلم دارو شده است که یکی از این داروها به صورت انحصاری و برای اولین بار در زمینه قلبی و عروقی تولید شده و به فروش می‌رسد. البته تاثیر درآمدی تولید این دارو در بودجه 1402 لحاظ نشده است؛ اما در بودجه 6ماه دوم سال تاثیر بسزایی خواهد داشت؛ به طوری که با رشد 20 تا 25درصدی نرخ فروش محصول تحقق سود 180تومانی به ازای هر سهم دور از دسترس نبوده و شرکت دارویی کوثر یکی از نمادهای دارویی با رشد سودآوری بالا در صنعت خود خواهد بود.