9 copy

شیرینی‌‌‌جات؛ در صدر مجلس

نگاهی به بازدهی هفتگی نماگرهای اصلی بازار سهام نشان می‌دهد که شاخص کل بورس، بازدهی 28/ 2درصدی و شاخص کل هم‌‌‌وزن بازدهی 95/ 3درصدی را به ثبت رسانده است. با این حال، صنعت شیرینی‌‌‌جات با ثبت بازدهی 87/ 8درصدی در صدر بازدهی هفتگی قرار دارد. پس از آن صنایع دارو و زغال‌سنگ بازدهی هفتگی بالای 8درصد را به ثبت رسانده‌‌‌اند. صنایع محصولات لبنی و لاستیک و پلاستیک نیز با ثبت بازدهی هفتگی بالای 7درصد در رتبه‌‌‌های بعدی قرار گرفتند.

صنعت دارو تحت‌تاثیر افزایش نرخ‌های اخیر و کارنامه درخشان این صنعت در خردادماه، موفق شده است بازدهی خوبی را به ثبت برساند. رشد درآمدی عمده شرکت‌های صنعت دارو در سومین‌ماه از سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالای 50درصد بوده است. از طرفی دیگر صنایع چوب و کانی‌‌‌های فلزی کمترین بازدهی را به ثبت رسانده و از بازار جاماندند. صنعت اوره نیز با توجه به گزارش‌‌‌های ضعیف منتشرشده و حواشی اخیر بازدهی نزدیک به صفر‌ را به ثبت رساند. نگاهی به سودآوری صنعت متانول و اوره و سایر پتروشیمی‌‌‌ها نشان می‌دهد که احتمالا گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در میان این نمادها وجود نخواهد داشت. همان‌طور که در گزارش صفحه کدال شماره 5765 روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «تابستان سرد صنایع بورسی» اشاره شد، احتمال کاهش بازدهی صنایع دلاری بورس بسیار بالا بود که در هفته گذشته کاملا محقق شد.

بررسی عملکرد صنایع بزرگ بورسی نشان می‌دهد که صنعت فولاد با توجه به افزایش نرخ انرژی و ریسک کاهش شدید قیمت‌های جهانی فضای معاملاتی مثبتی را در هفته گذشته تجربه کرد و تابلوهای نمادهای شاخص‌‌‌ساز این صنعت، به رنگ سبز درآمدند. صنعت پالایشی نیز با توجه به بهبود نسبی کرک‌اسپردها در ماه اخیر، واکنش مثبتی نشان داد و انتظار می‌رود، در ماه‌‌‌های آتی عملکرد مالی این صنعت، با افزایش نرخ تسعیر ارز بهبود یابد. صنعت سیمان که در ماه‌‌‌های گذشته بازدهی خوبی را نسبت به بازار به ثبت رسانده بود و رکوردهای جدیدی را به لحاظ قیمتی در بورس‌کالا به ثبت می‌‌‌رساند، اکنون با توجه به افزایش شدید نرخ انرژی اندکی از بازدهی‌‌‌های هفته‌‌‌های گذشته عقب مانده است. صنعت خودرو نیز با خبر احتمال عرضه محصولات در بورس‌کالا بازدهی هفتگی 4درصد را به ثبت رسانده است.

گزارش‌‌‌های ماهانه خرداد عمده صنایع بورسی بسیار درخشان بوده و کارنامه بهار صنایع سبز خواهد بود. علاوه بر این، احتمالا گزارش سه‌ماه ابتدایی سال نیز مثبت خواهد بود؛ چرا که ریسک قیمت حامل‌‌‌های انرژی در گزارش‌‌‌های سه‌ماهه دیده نشده و همه صنایع با نرخ‌های انرژی در سال گذشته اقدام به تولید و فعالیت کرده‌‌‌اند. با توجه به این مفروضات و بهبود نرخ‌های فروش در بهار امسال نسبت به سال گذشته، احتمالا بازار به این گزارش‌‌‌ها که به‌زودی در سامانه کدال منتشر می‌‌‌شوند واکنش خوبی نشان خواهد داد. با این حال، ریسک صنایع دلاری همچنان بسیار بالاست و در صورتی که دولت در خصوص نرخ حامل‌‌‌های انرژی تصمیم‌‌‌ درستی اتخاذ نکند، بازار احتمالا به روند رنج‌‌‌گونه فعلی خود ادامه دهد؛ چرا که نتیجه ریسک‌‌‌های داخلی و دخالت‌‌‌های دولتی احتمالا در گزارش‌‌‌های بعدی دیده خواهد شد و موجبات کاهش سود بسیاری از صنایع را فراهم خواهد ‌‌‌آورد.

کدام صنایع پیشرو خواهند بود؟

بورس تهران با توجه به شرایط فعلی، می‌‌‌تواند دو سناریو را پیش‌رو داشته باشد. سناریوی اول، افزایش ریسک‌‌‌های داخلی و عدم‌بهبود فضای بی‌‌‌ثباتی در بازار سهام است که موجب می‌شود دوباره بازار سهام به استقبال سهام کوچک ریالی برود. صنایع دلاری با توجه به قطعی احتمالی برق، کاهش شدید قیمت‌های جهانی و افزایش شدید نرخ حامل‌‌‌های انرژی احتمالا از کانون توجهات خارج خواهند شد. صنایع کوچک ریالی نیز می‌‌‌توانند با دریافت افزایش نرخ و کاهش ریسک در این صنایع نسبت به صنایع دلاری، دوباره طی هفته‌‌‌ها و ماه‌‌‌های آتی بازدهی بالایی را به ثبت برسانند.  سناریوی دوم کاهش ریسک‌‌‌های داخلی و افزایش نرخ دلار موثر بر شرکت‌هاست. با توجه به سابقه تاریخی، بازار ارز از مردادماه رشد قیمتی خوبی را تجربه می‌کند که همین امر می‌‌‌تواند محرک مثبت بسیار خوبی برای تمامی صنایع به‌خصوص صنایع دلاری باشد. علاوه بر این، احتمال تداوم تحریم‌‌‌های موشکی توسط اروپا، برجام را به پایان خود نزدیک کرده و احتمال افزایش دوباره نرخ ارز وجود خواهد داشت که خود، عاملی موثر بر رشد بازار در تابستان خواهد بود. با توجه به پیشنهادهای مطرح‌شده در خصوص فرموله شدن نرخ یا اصلاح یا اصلاح فرمول و حذف هاب‌‌‌های مصرف‌کننده این احتمال وجود دارد که نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌ها تا حدودی تعدیل و برای نرخ گاز پتروشیمی‌‌‌ها لفظ سقف نرخ 7هزار تومانی به کار گرفته شود. تحولات مثبت نظیر عضویت ایران در سازمان شانگهای و عضویت احتمالی ایران در بریکس به کاهش تنش‌‌‌ها و رشد بازار سرمایه کمک خواهد کرد. در حال حاضر تنها ریسک حاکم بر بازار سرمایه از داخل کشور نشات گرفته و تصمیمات دولت در خصوص فشار تورمی بر صنایع و نرخ تسعیر ارز آنها می‌‌‌تواند به بازار جهت داده یا برای حرکت احتمالی آن مانع‌تراشی کند. اگر قرار باشد بازار رشد خوبی را تجربه کند، احتمالا نمادهای بنیادی با افت قیمتی شدید گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.