اتاق بازرگانی اصفهان میزبان میزگرد فناوری‌های جدید و نوظهور، استارتاپ‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان

مژگان یزدیان، رئیس گروه همکاری‌های علمی و بین‌الملل شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در میزگرد «فناوری‌های جدید و نوظهور، استارتا‌پ‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان» با تاکید بر لزوم توجه به فناوری و توسعه آن در کسب‌وکارها اظهار کرد: در دنیای امروز با مگاترندهای متفاوتی مواجه هستیم که به‌طورکلی می‌توان آن‌ها را در ۴ دسته افراد، جوامع، فناوری و اقتصاد طبقه‌بندی کرد.

تجربه کردن و ورود به هرکدام از مگاترندها برای همه افراد امکان‌پذیر است. جهانی‌شدن و توجه به تغییرات آب و هوایی ازجمله از این مگاترندهای مهم است. در شرایط فعلی آنچه بسیار اهمیت دارد، همکاری و همراهی بین کشورها به‌ویژه کشورهای آسیایی در موضوعات یادشده است.

ارتباطات یکی از مهم‌ترین پارامترهای اثرگذار و الزامات موجود در این حوزه است که به‌وسیله آن می‌توانیم دانش خود را به اشتراک بگذاریم و از این طریق به حل مشکلات و چالش‌های موجود کمک کنیم.

به‌طورکلی اکوسیستم نوآوری شامل بخش‌های مختلف نظیر دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، دولت، سرمایه‌گذاران خصوصی و استارتاپ‌ها است که می‌تواند در حل است چالش‌های موجود که نوعی فرصت محسوب می‌شود، نقش ایفا کنند.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان تنها شهرک علمی و تحقیقاتی در ایران نیز به‌صورت تخصصی در حال فعالیت در موضوعات یادشده است. این شهرک تنها نماینده یونسکو در ایران است و تلاش می‌کند شرایطی را فراهم کند تا وضعیت فناوری در کشور را با همکاری با متخصصان بهبود بخشد. یکی از الزامات این موضوع، تقویت ارتباطات بین‌المللی است که امروز و در این نشست با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان دنبال می‌شود.

 او افزود: فعالیت آیریس (نماینده یونسکو در ایران) تاکنون به  انتقال فناوری به کشورهایی نظیر کره جنوبی و اسپانیا داشته است، به همین منظور تعامل ‌و همکاری بین کشورها باید در حوزه فناوری وجود داشته باشد. باید توجه داشته باشیم که برای زنده ماندن در این عرصه لازم است با یکدیگر ارتباط باشیم و بنابراین نباید از این مهم غفلت کنیم.

نقش فناوری در توسعه صادرات

داوود دانش جعفری، دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: توسعه فناوری برای تقویت صادرات بسیار حائز اهمیت است. دولت و بخش خصوصی در توسعه فناوری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند اما همکاری‌های بین‌المللی نیز برای این توسعه بسیار حائز اهمیت است. کشورها می‌توانند تجارب و دستاوردهای خود در این زمینه را با هزینه بسیار کم با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

رسول سرائیان، عضو اتاق بازرگانی ایران، گفت: امروزه ۷۰ درصد اشتغال‌زایی و تولید ناخالص داخلی جهان ناشی از فعالیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است. تقریبا می‌توانیم بگوییم ۴۰ درصد شرکت‌ها اگر طی سال‌های آینده دیجیتالی نشوند، از بین خواهند رفت. امروز در شرایطی هستیم که ۶۷ درصد SME ها برای بقا می‌جنگند و این موضوع تنها محدود به ایران نیست، بلکه چالشی جهانی است که سایر کشورها را نیز شامل می‌شود.

دیجیتالی شدن به معنی حرکت از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن امروز است. بر اساس یک تحقیق انجام‌شده، ۲۶ درصد SME ها به عصر دیجیتال و دیجیتالی شدن بی‌اعتنا بوده‌اند و تنها ۴ شرکت موفق به ورود به این بخش شده‌اند.

لازم است ما فضای لازم برای حرکت سایر شرکت‌ها به این عرصه را فراهم کنیم در غیر این صورت هر نوع کسب‌وکار کوچک و متوسطی که باشد، در آینده از بین خواهد رفت. یکی از این بسترسازی‌ها، آموزش‌های مهارتی ‌ایجاد فضایی امن برای ورود شرکت‌ها به این حوزه است. باید توجه داشت که ۱۶ کشور آسایی تاکنون مرکز انقلاب صنعتی را در کشور خود ایجاد کرده‌اند که به توسعه، ترویج و تسهیل حرکت SME ها به سمت دیجیتالی شدن و انقلاب صنعتی چهارم کمک می‌کند.

بر اساس داده های موجود اگر امروز هر شرکت ۱.۸ درصد از درآمد خود را به‌صورت سالانه صرف دیجیتالی شدن کند می‌تواند طی مدت ۵ سال به عصر دیجیتال وارد شود.

عضو اتاق مالزی :همکاری به‌جای رقابت

امیر حمزه کریم، عضو اتاق بازرگانی مالزی، بابیان اینکه برگزاری چنین رویدادهایی باید تداوم داشته باشد، گفت: کشور مالزی از سال ۱۹۹۷ توجه به موضوع توسعه فناوری را موردتوجه قرار داد و طی این مدت فناوری‌های بسیاری را به خود جذب کرد. درنتیجه این اقدامات امروز مالزی به سومین کشور برتر دنیا در زمینه تولید چیپ‌ست‌ها تبدیل‌شده است.

برای تقویت، توسعه و ترویج فناوری در میان کشورهای عضو ACD لازم است به یک درک مشترک و واضح برسیم. توسعه فناوری در میان این کشورها باید به‌صورت همکاری و نه رقابت، باشد. در رقابت یک کشور برنده و سایرین بازنده می‌شوند اما در همکاری، همه طرفین سود خواهند برد. بر این اساس می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در این حوزه از طریق سه بخش ایده‌ای، نیروهای متخصص و سرمایه‌گذاری مالی امکان‌پذیر است. همکاری میان اتاق‌های بازرگانی عضو ACD می‌تواند به تشکیل یک اتاق بازرگانی مشترک منجر شود که در توسعه روابط تأثیرگذار است.