گذر کمر زرین اصفهان ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به سایت موزه دارد

سایت موزه (موزه فضای باز) مکانی برای معرفی یافته‌ها و داده‌های مهم باستان‌شناسی است؛ زمانی‌که یک کاوش علمی باستان شناسی به نتایج مطلوب و کشف آثار ارزشمند غیرمنقول منجر می‌شود و قابل انتقال به موزه‌ها نیست، با فراهم آوردن شرایط و امکانات لازم، مکان مورد نظر برای بازدید عموم مهیا می‌شود.

علی شجاعی اصفهانی  اظهار کرد: گردشگران با تبدیل شدن کمر زرین به گذر گردشگری، می‌توانند از طریق آن به راحتی به مسجد جامع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران و جهان نیز دسترسی پیدا کنند و این موضوع به‌طور خاص برای ساکنان محل و پس از آن کل شهر مفید است. وی افزود: همانطور که کاوش اضطراری در چهارباغ در سال ۱۳۹۳ به کشف پی‌های کاخ جهان‌نما و یافته‌های مهم دیگری منجر شد و با توجه به ثبت آنها در فهرست میراث ملی، تغییراتی در نقشه مترو اصفهان بوجود آمد، هم اکنون یافته‌های کمر زرین نیز جذابیت و قابلیت دیگری به بافت تاریخی شهر اضافه خواهد کرد.

سرپرست هیات کاوش گذر کمر زرین ابراز امیدواری کرد که تبدیل شدن این مکان برای بازدید عموم، بتواند شناخت مردم را نسبت به گذشته با اهمیت شهر اصفهان ارتقا دهد. شجاعی ادامه داد: این اراده در زمان حاضر در مدیریت شهری و به‌طور خاص سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان وجود دارد و امید است با عرضه درست یافته‌های کاوش گذر کمر زرین برای مخاطبان و منطبق با استانداردهای بالای علمی، جاذبه خوبی برای این شهر به یادگار بگذاریم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه کاوش گذر کمر زرین بر ضرورت مطالعات باستان‌شناسی اصفهان صحه گذاشت، گفت: کاوش‌های کنونی بر روی این گذر فرصت خوبی فراهم آورد تا بتوان ضرورت انجام مطالعات باستان شناسی شهری را نه تنها در مجاور مسجد جامع عتیق بلکه برای کل پهنه شهری اصفهان تبیین کرد. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فصل نخست کاوش‌ها در گذر کمر زرین تا پایان فروردین امسال به اتمام رسید، افزود: با توجه به یافته‌های فصل اول، رویکرد اتخاذ شده برای فصل دوم، کاوش در دیگر بخش‌های گذر و شناسایی قدیمی‌ترین لایه‌های تاریخی است. وی با بیان اینکه از هفته جاری با صدور مجوز و تامین اعتبار برای فصل دوم کاوش‌های گذر کمر زرین برنامه‌ریزی می‌کنیم، افزود: در فصل اول برای کاوش در ۶۰ تا ۷۰ متر مربع برنامه‌ریزی شده بود که با توجه به یافته‌ها و ضرورت بر جا ماندن آنها به نزدیک ۱۵۰ متر مربع رسید. به گفته شجاعی، علاوه بر مطالعات میدانی، بخشی از کارِ باستان‌شناسی مطالعات روی یافته‌های منقول و منابع مکتوب ادوار مختلف است که هم اکنون در حال انجام است و نتایج آن در قالب انتشارات علمی منتشر خواهد شد. وی، اختلاف ارتفاع‌ در گذر کمر زرین را یکی از چالش‌های محل کاوش دانست و تصریح کرد: این مساله به بررسی‌های بیشتر و کارِ کارشناسی نیاز دارد و علاوه بر باستان‌شناسان، افراد صاحبنظر در حوزه مدیریت شهری، شهرسازی، معماری و مرمت نیز باید در کنار هم تبادل نظر کنند تا بهترین کاری که به نفع کمر زرین باشد، انجام شود.

منبع و تلخیص: ایرنا