توسعه سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان با تقویت ارتباط بین شرکت‌های فناور و دانشگاه‌ها

به گزارش دنیای اقتصاد دومین رویداد سفیر فناوری در این شهرک برای اعضای انجمن‌های دانشجویی دانشگاه اصفهان با هدف   آشنایی انجمن‌های یاد شده با شهرک و فرایندهای آن برگزار شد، از دیگر برنامه‌های رویداد مذکور می‌توان به اجرای برنامه‌های مشترک و در نهایت جذب تیم‌های با استعداد بالقوه برای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در استان اشاره کرد.

در ابتدای این رویداد قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با اشاره به جایگاه این شهرک در جذب جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: امروز نزدیک به ۹ هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در این شهرک مشغول به کار هستند که حدود ۶۰۰ نفر ‌آن‌ها را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک دکتری تشکیل می‌دهند. وظیفه اصلی شهرک، تجاری‌سازی فناوری با همراهی بخش خصوصی است.

وی افزود: این شرکت‌ها از ابتدای شکل‌گیری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تحت حمایت‌های مختلف قرار می‌گیرند و پله پله مسیر تبدیل شدن به یک شرکت قوی به ویژه از منظر مالی را طی می‌کنند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: بخش خصوصی در این شهرک نقش پررنگی ایفا می‌کند. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرک ۲۰ برابر بخش دولتی و نرخ موفقیت آن‌ها در شهرک ۷۵ درصد است. به بیان دیگر فرایندهایی در اینجا وجود دارد که تقریبا نتیجه موفقیت آمیز از پیش تعیین شده‌ای دارد.

مصلحی با اشاره به چالش‌های مختلف استان اصفهان نظیر چالش آب و آلودگی هوا، اظهار کرد: گزینه‌های چندانی برای حل این چالش‌ها وجود ندارد اما یکی از گزینه‌های موفق که می‌تواند به رفع چالش‌های یاد شده منجر شود، توسعه سهم اقتصاد دانش‌بنیان در استان است.

جذب نیروی انسانی متخصص؛ دغدغه مهم شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

احسان یزدیان، معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، نیز در این رویداد اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های شرکت‌های مستقر در این شهرک تامین نیروی انسانی متخصص است. این شرکت‌ها فناوری‌های مختص به خود را دارند و برای توسعه فعالیت باید نیروی انسانی متخصص جذب کنند که یکی از محل‌های تامین آن‌، دانشگاه‌ها هستند.

وی افزود: نیروی انسانی نیز برای کار کردن در چنین شرکت‌هایی باید مهارت‌‌های خاصی را داشته باشد که آموزشش در دانشگاه‌ها با کمک انجمن‌های علمی امکان پذیر است. پس از دهه ۹۰ میلادی به بعد که اقتصاد دانایی محور مورد توجه قرار گرفت، بخشی از علم جذابیت پیدا کرد که بتواند نیاز جامعه و صنعت را برطرف و ثروت آفرینی کند.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح فرآیندهای جذب و پذیرش تیم‌ها و شرکت‌های فناور گفت: شرکت‌های مستقر در شهرک در راستای موارد یاد شده و در زمینه‌های مختلفی نظیر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی،  فولاد و صنایع فلزی، آب، محیط زیست و امنیت غذایی به رفع نیازهای صنعت و جامعه می‌پردازند.

یزدیان ادامه داد: در راستای توسعه این شرکت‌ها و سهم اقتصاد دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه اصفهان امضا شده که ذیل آن راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است. دانشجویان می‌توانند از این طریق در حوزه‌های مرتبط به ویژه صنایع خلاق، نرم و فرهنگی فعالیت داشته باشند.

وی در نهایت با اشاره به طرح سفیر فناوری اظهار کرد: افزایش روحیه خلاقیت، اعتماد به نفس، کارآفرینی و فن آفرینی در فضای دانشگاه، شناسایی شرکت برای بازدیدهای دانشجویان، معرفی فرصت‌های مطالعاتی در شرکت‌ها فناور علاقه‌مند شهرک به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دانشگاهی، ایجاد ارتباط نظام‌مند شهرک با بدنه دانشجویی دانشگاه‌ها، برگزاری تورهای فناوری و دوره‌های انتقال تجربه و ارتباط کاری مناسب از طریق بازدید از شرکت‌های مستقر در شهرک از جمله اهداف این طرح است.