نیاز امروز بشر، علم نافع است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، شامگاه جمعه (۷ مهر) در مراسم افتتاحیه پنجمین جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) در اصفهان، ضمن گرامیداشت هفته وحدت و دفاع مقدس، اظهار کرد: این نشست در پرتو نام مصطفی(ص) تشکیل شده و برای تجلیل از علم و دانش تلاش می‌کند و باید بدانیم که وجود حضرت مصطفی(ص) بر تمام خلایق هیمنه دارد، چرا که ایشان بر همگان تسلط علمی دارند و به‌عنوان عالم‌ترین اهل این عالم است و بنابراین باید تعریف علم و دانش را از زبان ایشان بدانیم. ایشان می‌فرمایند که علم در اندیشه‌ها، باورهای الهی، اخلاق فاضله و سبک زندگی یک انسان سالک نهفته است.

وی افزود: علم باید در خدمت تعالی انسان باشد و او را به مقام انسانیت برساند. آنچه امروز در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها خوانده می‌شود یک جا "فعل الله" و " قول الله" است. همگان باید در پرتو توحید پیشرفت را برای بشر به ارمغان آورند. اگر علم نافع نباشد، ابزار نابودی انسان را فراهم می‌کند. علمی که امروز کلاهک هسته‌ای می‌سازد، به دست دانشمندان غیر الهی ساخته می‌شود.

رئیس جمهور بیان کرد: در قرن دوم هجری، حرکت علمی جهان اسلام سرعت گرفت. دنیا مرهون تمدن اسلامی است و باید بدانیم آنچه در این تمدن و به برکت اسلام ایجاد شد و امروز با نگاهی که در جهان اسلامی برای علم نافع وجود دارد و با ظرفیت‌های دانشمندان اسلامی، دستیابی به تمدن نوین امکان‌پذیر است؛ این تمدن متکی بر معنویت است و انسان را در حوزه عقلانیت ارتقا می‌دهد.

وی گفت: جایزه مصطفی(ص) متفاوت است و جوایز آن با نگاه به علمی است که باید اصالت داشته باشد و با این نگاه این جایزه داده می‌شود تا جوانان رغبت پیدا  کنند که جزو بهترین‌ها در جهان اسلام باشند. در  جهان علم باید این حرکت خلاقانه باشد و این نگاه به علم، تمدن‌ساز و انسان‌ساز است، چراکه علم در خدمت انسان و خلقت است. توجه به علم و دانش در نظام اسلامی مثال زدنی است. باید تلاش ما دانش بنیان شود و تاکید مقام معظم رهبری نیز بر همین موضوع است.

غرب از پیشرفت تمدن نوین اسلامی هراس دارد

وی افزود: نگرانی غرب از ایران اسلامی به این دلیل است که یک تمدن رقیب ایجاد شود و تمدن ادعایی آنان را تهدید کند. در علوم پزشکی، ابن سینا در جهان برتر است و این دانشمندان همه مسلمان بودند. مرحوم کاظمی  آشتیانی در موسسه رویان مشکل ناباروری زوجین را حل کرد. غربیها از این پیشرفت‌ها و تمدن رقیب هراس دارند و اساس ایران هراسی همین موضوع است.

رئیس جمهور ادامه داد: مادامی که بیداری ملت‌های اسلامی شکل گرفت، دشمنان تبلیغ می‌کردند که دین نگاه قرون وسطایی دارد. عمیقا معتقدیم همچنان که در گذشته دانشمندان اسلامی درخشیده‌اند، امروز نیز چنین است و این نوید تمدنی نوین را می‌دهد. پیشنهاد بنده این است که این نشست‌ها را مغتنم بشماریم و جایزه مصطفی شامل تمام علوم شود و علوم انسانی هم در این جایزه سهم داشته باشد. همچنین در نشست‌های علمی با حضور اندیشمندان از رنج بشریت سخن بگویند. تخقیقات دانشمندان باید در عرصه زندگی انسان معاصر نقش ایفا کند و این خواسته ما از روشنفکران حقیقی است. روشنفکر حقیقی باید برای ایفای نقش در زمینه نجات انسان، خود را آماده کند. علم باید امید در جان‌ها ایجاد کند و جوامع را از ناهنجاری‌ها نجات دهد. بشر به علم نافع نیاز دارد، به‌طوری که به زندگی انسان معنا ببخشد.

وی تصریح کرد: انسان نباید احساس پوچی کند و خاصیت علم نافع همین است که انسان را نجات دهد. از تمام دست اندرکاران جایزه مصطفی تشکر می‌کنم و امیدوارم هم‌اندیشی شما دانشمندان در زندگی انسان معاصر گشایش ایجاد کند و علم نافع را رقم بزند.