هدف‌گذاری «برندینگ» برای آگاهی‌افزایی  مدیران

‍به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان در این همایش در خصوص تاریخچه این سلسله همایش‌ها، اظهار کرد: این همایش که از سال ۱۳۹۲ آغاز بکار کرد، از اصلی‌ترین و جدی‌ترین فستیوال‌های کشور و دروازه توسعه واحدهای تولیدی است و از نظر سیستم ارزیابی و معرفی برندها در استان منحصر به فرد است.

امیرمهدی مرادی افزود: ۷۳شرکت بخش خصوصی اعم از صنفی و صنعتی، در این همایش حضور داشتند و حالا که وارد دهه دوم برگزاری این سلسله همایش‌ها شدیم، براساس ارزیابی صورت گرفته بیش از ۷۰درصد شرکت کنندگان معتقدند این همایش‌ها باید ادامه یابد و تلاش داریم این همایش در زمره همایش‌های ملی قرار بگیرد.

رونمایی برنامه کلان برندینگ خراسان رضوی تا سه ماه آینده

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی نیز در این همایش، گفت: کلان برنامه حوزه برندینگ در این سازمان با کمک تشکل‌های خصوصی در حال تدوین است و تا سه ماه آینده رونمایی خواهد شد.  امیررضارجبی با اشاره به ایجاد تسهیلات برای تولید بدون کارخانه توسط برندها که خواسته بسیاری از تولیدکنندگان است، تصریح کرد: سازمان صمت آمادگی ارائه مجوز تولید بدون کارخانه را دارد، اما گواهی پیشرفت فیزیکی نیازمند تایید یکی از دستگاه‌های دولتی است که در حال مکاتبه برای رفع این مساله هستیم تا از ظرفیت‌های موجود در این حوزه نیز بهره‌مند شویم.

امیدوارم در سال‌های آتی جوانان صاحبان برند برتر شوند

رئیس اتاق اصناف خراسان رضوی در بخش دیگری از این همایش، گفت: امروز دغدغه بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان ماندگاری در بازار کسب وکار است و عوامل خارجی، مانند تغییر سیاست‌های جامعه، تغییرات حقوقی و اقتصادی یک کشور و عوامل داخلی، مانند تغییر کیفیت محصولات، تغییر مشتری و سیاست‌های کارفرما باعث می‌شود یک برند از گردونه کسب و کار خارج شود.

محمود بنانژاد با اشاره به عامل خلاقیت در رشد برندها، افزود: اگر برندی به ایجاد عنصر خلاقیت توجه کند، با رشد و شکوفایی سریع‌تری مواجه خواهد شد و امیدوارم در سال‌های آتی شاهد ورود جوانان به عرصه صنعت و اصناف باشیم و آن‌ها به عنوان صاحب برند برتر شناخته شوند.

برندینگ باید حاصل محصولات برتر و کیفی باشد نه تبلیغات

رییس انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در این نشست به تولیدکنندگان، تاکید کرد: باید به عنوان تولیدکننده یا متولی تولید بدون کارخانه، به جاذبه برند و برندینگ و نقش آن در گسترش فروش و تداوم و ماندگاری اعتماد داشته باشیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم برندهای قوی بسازیم.

رضا حمیدی افزود: در صورتی که بتوانیم برند کالاها را ثبت کنیم، خواهیم توانست به رشد و شکوفایی تولیدات دست یابیم، برندینگ برای تولیدکنندگان سرمایه گذاری به حساب می آیند نه هزینه، ضروری است که محصولات برتر و کیفی، برند شوند و صرفا تبلیغات ملاک معرفی یک برند نباشد.

وی بیان کرد: توجه به برندینگ در ایران موجب کاهش واردات کالاهای خارجی می‌شود، برندهای ملی ایران برای رقابت با برندهای غول جهانی نیاز به حمایت دولتمردان و توجه خاص مردم دارند، در این راستا نظارت مسوولان مربوطه در رعایت اخلاق در برندینگ و مقابله با کالای قاچاق و عرضه کالاهای فاقد استاندارد، موجب رشد تولیدات ملی می شود.

نیروی انسانی، سیستم سازی و ماندگاری برندها در سازمان‌ها اهمیت دارد

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان در بخشی دیگر از این همایش، به اهمیت سرمایه‌های انسانی و ضرورت توجه به کارکنان در یک سازمان پرداخت و گفت: کارکنان مهم‌ترین اثر را در حفظ و حمایت یک برند دارند، لذا در انتخاب، حفظ و ارتقای شغلی کارکنان باید دقت عمل بالایی از سوی مدیران صورت گیرد، زیرا که ارتباط اولیه مشتری با کارکنان است و نارضایتی سرمایه‌های انسانی، نارضایتی مشتری را در پی دارد.

احمداثنی عشری به سیر تحول مدیران سازمانی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز پرداخت و گفت: اکنون استخدام دهه هشتادی‌ها که به نسل معروفند، آغاز شده است. این نسل ذائقه و سلیقه‌های خاصی دارد و مثل نسل‌های قبلی صرفا به دنبال کار نیستند و می‌خواهند کنار انجام وظایف شغلی، برای تفریح و زندگی شخصی خود هم وقت بگذارند، از این رو مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها بسیار حساس و مهم است.

«بهنود الله‌وردی نیک» دکترای حرفه‌ای کسب و کار همچنین در همایش به هفت پرسش کلیدی سیستم سازی داخلی برند پرداخت و گفت: صاحب برند در همان آغاز کار، باید بداند برای چه کسی، در چه زمان و مکانی، با چه هدفی و چگونه می‌خواهد برای مشتری خود خدمات ارایه کند.

در بخش پایانی همایش نیز «فرزاد مقدم» دکترای کسب و کار به تاریخچه و ویژگی‌ برندهای تجاری دنیا اشاره کرد و گفت: راز ماندگاری برندها در دنیا، سیستم سازی است تا بعد از گذشت سال‌ها از عمر برند و رفت و آمد نسل‌های مختلف، به آن خللی وارد نشود. مقدم با بیان این نکته که سن و دوام آوری برندها بارها در نقاط مختلف دنیا مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته، افزود: در دسته‌های مختلف برندها، میانگین سنی آنها نشان دهنده پایداری آن است که در برخی موارد، عمر آنها به بیش از ۱۰۰سال می‌رسد، درحالی‌که ایران با قبرستان برندها مواجه است و عمر برندهایی که سن آنها به ۱۰۰سال برسد، انگشت شمار است.

معرفی ۱۸ برند برتر

۱۸برند برتر مشهدی در دهمین همایش برندینگ خراسان با رویکرد سیستم سازی و ماندگاری برند در دو حوزه صنعت و اصناف معرفی شدند.

در حوزه صنعت برند عنوان شایسته تقدیر تعلق گرفت به شرکت‌های؛ پارس سامان ایرانیان، حوله یاس سپید مشهد، خوشنام خراسان و صنعت بام شرق ممتاز نوین.

همچنین برندهای برتر به شرکت‌های پارت لاستیک، چرم مشهد، خدمات بار هوایی سپیدبال، زعفران مصطفوی مهر ایرانیان، صنایع قهوه پارت سازان، قند تربت حیدریه، تولیدی و صنعتی سامد، کشاورزی تحقیقاتی نوین زعفران و شرکت دانش بنیان نیان الکترونیک اهدا شد.

برند اولی در حوزه صنعت نیز به گروه غذایی به‌صبا رسید.

در بخشی دیگر از اهدای جوایز، مدال حوزه پیشکسوتان به گروه صنایع غذایی به‌صبا و شرکت کشاورزی تولیدی زعفران سحرخیز تعلق گرفت.

برند شایسته تقدیر در بخش اصناف هم به شرکت‌های خدمات کارگزاری و بازرگانی قندچی و برند برتر اول به مانتو بلوط و در رتبه بعدی به داده پردازی آموت تعلق گرفت.

برند اولی اصناف هم به مجتمع کیک و شیرینی ملکا اختصاص یافت و فرزانه معینی از شرکت نیان الکترونیک نیز به عنوان کارشناس نمونه حوزه برندینگ تقدیر شد.

همچنین دو برند نیان الکترونیک و نوین زعفران به عنوان برندهای ممتاز خراسان رضوی به‌خاطر انتخاب برند برتر در طول  ۱۰ دوره همایش ،کاپ قهرمانی را دریافت کردند.