«ایدرو» برای ایفای نقش بزرگ در جذب سرمایه گذاری خارجی حمایت شود

فرداد دلیری افزود: «ایدرو» با ایجاد شرکت‌های بزرگ مثل ماشین‌سازی تبریز، ماشین‌سازی اراک و بعدا با شرکت‌های متعدد دیگر در عرصه ساخت ماشین ابزار و تجهیزات صنعتی بزرگ دیگر که نیازمند تکنولوژی بودند، پا به عرصه گذاشته و امروز هم استراتژی اصلی این سازمان، خدمت به صنعت کشور است. وی معتقد است: «ایدرو» به عنوان سازمان بزرگ صنعتی که می‌تواند بسیاری از چالش‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در زمینه‌های مختلفی که نیازمند واردات هستیم، برطرف کند، باید از سوی دولت و مجلس از نگاه جدی‌تری برخوردار شود تا بتواند رسالت خطیر خود را براساس اساسنامه انجام دهد. گفت‌وگوی دنیای اقتصاد با فرداد دلیری به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ذیل آمده است.

لطفا در خصوص عملکرد «ایدرو» پس از برجام و استفاده از فرصت‌های به دست آمده توضیح بفرمایید.

پس از برجام و حتی قبل از آن که مذاکرات نهایی در حال انجام بود تماس‌های بسیاری با شرکت‌های بین‌المللی از سوی ما صورت گرفت، اما مدتی مسکوت ماند، اما بار دیگر این ارتباطات به ویژه در زمینه صنایع بزرگ و ‌های‌تک و کالاهای سرمایه‌‌ای برقرار و با استقبال مواجه شد، زیرا آنها شناخت خوبی از سازمان گسترش داشتند. شرکت‌های خارجی «ایدرو» را سازمانی باسابقه و کارا که براساس استانداردهای بین‌المللی فعالیت می‌کند، می‌شناختند. مذاکرات زیادی در زمینه ۲۵ پروژه با سرمایه‌گذاری آغاز شد و این شرکت‌ها، بیشتر از شرکت‌های درجه یک بین‌المللی اروپایی و همچنین شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی هستند.

مذاکرات با شرکت‌های خارجی در زمینه‌های مختلفی صورت گرفت که مطابق با محدوده فعالیت‌های «ایدرو» است. از جمله در زمینه حمل و نقل ریلی، نفت و گاز، نیروگاه‌سازی، خودروسازی و تولید قطعات خودرو، تصفیه آب و فاضلاب، کشتی‌سازی و صنایع مرتبط با آن، محیط‌زیست و همچنین صنایع جدید محدوده فعالیت «ایدرو» در زمینه هوایی، هلی‌کوپتر و بالگرد است. مذاکرات بلافاصله پس از برجام آغاز و مراحل مختلف آن که در مناسبات صنعتی است از جمله یادداشت تفاهم‌نامه شروع شد و چنانچه به توافق‌نامه تبدیل شود به مشارکت بدل خواهد شد. همکاری سازمان گسترش مورد استقبال شرکت‌های بین‌المللی درجه یک قرار گرفت و درنتیجه شرکت‌های «جوینت ونچر» تشکیل شد.

ارزیابی جنابعالی از تاثیرگذاری «ایدرو» در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید چیست؟

سرمایه‌گذاری خارجی از حساسیت بسیاری برخوردار است چرا که به بسیاری از مسائل از جمله سیاسی، اقتصادی و بازاریابی صنعتی بستگی دارد. شرکت‌های خارجی با توجه به سابقه سازمان گسترش اعتماد زیادی نسبت به این مجموعه دارند، چرا که واقفند چنانچه با «ایدرو» همکاری داشته باشند شانس آنها برای سرمایه‌گذاری با افزایش مواجه خواهد شد. همانطورکه واقفید سازمان گسترش سازمانی است که در صنایع پیشرفته و بزرگ کشور از حضور بسیار خوبی برخوردار است چرا که دارای شفافیت مالکیت است.

نقش دکتر معظمی رییس هیات عامل «ایدرو» در فعالیت‌های اثربخش این سازمان در حوزه نفت و گاز به چه میزان است؟

با توجه به سابقه بیش از ۳۰ سال وی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و پست‌‌های مختلفی که داشتند از جمله معاونت وزیر نفت، از این رو شناخت خوبی از پروژه‌های سازمان‌های خارجی و داخلی دارند. از این رو در زمینه‌های پروژه‌های اجرایی از زمان تصدی وی در پارس جنوبی به موفقیت‌های بیشتری دست یافتیم و توانستیم آن را سازماندهی کنیم. دردوره تصدی ایشان با توجه به توانایی در زمینه صنایع بالادستی، سازمان گسترش توانست در حوزه ۱۰ تا ۱۱ شرکتی که مورد تایید و صلاحیت شرکت ملی نفت هستند قرار گیرد و قراردادهایی در زمینه نفت و توسعه میادین نفت و گاز مورد تایید قرار گرفتند و منجر به یادداشت تفاهم شد. برای سه میدان چشم‌خوش، پایدار و سوسنگرد تحت عنوان شرکت اکتشاف، تولید و بهره‌برداری نفت تشکیل شرکت دادیم و این شرکت در حال مطالعه بر روی سه میدان یادشده، برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای استخراج نفت است.

در زمینه‌های دیگر از جمله پروژه‌های پتروشیمی در صنایع بالادستی و پایین دستی نیز درحال مطالعه برای دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هستیم. همچنین در زمینه ساخت تجهیزات نفت و گاز نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته است به گونه‌ای که در خصوص فعالیت‌هایی نیز که از قبل در دست اقدام بودند از جمله تولید لوله‌های درون چاه‌های نفت و گاز و همچنین ساخت سکوهای دریایی برای استخراج نفت و گاز فعالیت‌های بیشتری انجام شده و سازماندهی صورت گرفته است از این رو با افزایش تولید مواجه شده ایم. از زمان تصدی رییس هیات عامل در تمامی زمینه‌های نفت و گاز، پیمانکاری، تجهیزات ماشین‌آلات توانستیم به رشد زیادی دست یابیم. همچنین فعالیت‌‌های جدیدی در زمینه اکتشاف و تولید صورت گرفته است.

۲۶ تیرماه پنجاهمین سالگرد تاسیس «ایدرو» است، نیم قرن تجربه این سازمان چه نکاتی را به ما گوشزد می کند؟.

پنجاهمین سالگرد «ایدرو» مصادف با تغییرات عمده در عرصه فناوری در دنیا است و شاهد هستیم در زمینه تغییر ساختارهای کسب و کار رقابت‌های زیادی در جهان بین شرکت‌ها ایجاد شده است. سازمان گسترش برای سال‌های آتی فعالیت خود باید خود را منطبق با نیازهای رقابتی، سازماندهی کند.

«ایدرو» به عنوان سازمان بزرگ صنعتی که می‌تواند بسیاری از چالش‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه‌های مختلفی که نیازمند واردات هستیم را برطرف کند باید از سوی دولت و مجلس از نگاه جدی‌تری برخوردار شود تا بتواند رسالت خطیر خود را براساس اساسنامه انجام دهد. از آنجا که فعالیت‌های «ایدرو» موجب توسعه صنعتی و تکنولوژی در کشور می‌شود باید با نگاه ویژه از سوی دولت ومجلس به این سازمان ، بتوان بسترمناسب را برای تولید کالاهای سرمایه‌ای در زمینه‌های گوناگون حمل و نقل، خودرو، کشتی‌سازی، نفت و گاز و ... فراهم کرد.چرا که در غیر این صورت به ناچار برای تامین نیاز کشور باید واردات صورت گیرد.