صنعت گردشگری  معضل بیکاری را رفع می‌کند
مسعودسلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درحاشیه مراسم بزرگداشت فردوسی در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: اگر اصلاح امور جامعه و توسعه کشور را در گرو اصلاح فرهنگی می‌دانیم ریشه این فرهنگ، «میراث فرهنگی» است. وی افزود: باید از این ریشه‌ها و هویت تمدنی و تاریخی به صورت جهادگونه و حماسی دفاع و حفاظت کنیم. سلطانی‌فر با بیان این نکته که یک میلیون بنا، محوطه و مکان تاریخی در کشور وجود دارد و حفظ آنها نیازمند عزم و اراده ملی است، تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به این مواریث فرهنگی احساس وظیفه کنند و برای حفظ آنها، منابع و امکانات خود را به کار بگیرند. وی با تاکید بر فراوانی بناهای تاریخی در کشور گفت: اگر منابع ما به 10 یا 20 برابر امکانات موجود نیز افزایش یابد، باز هم پاسخگوی 1درصد از نیازهای ما برای انجام وظایف قانونی «سازمان میراث فرهنگی» یعنی حفاظت از آثار تاریخی نخواهد بود.
معاون رئیس‌جمهور با یادآور این نکته که حفاظت از آثار تاریخی، بدون مشارکت گسترده مردم به هیچ‌وجه موفقیت‌آمیز نخواهد بود، گفت: اگرچه امکانات محدود است و راهی طولانی پیش روی ماست، اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و توزیع مناسب منابع در سال جدید شاهد اتفاقات خوبی در حوزه «میراث‌فرهنگی» باشیم. وی افزود: علاوه بر مردم، دستگاه‌های اجرایی، استانداری، فرمانداری و شهرداری‌ها می‌توانند نقش موثری در احیا، بازسازی و حفاظت از آثار تاریخی داشته باشند.
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه در آغاز دولت «تدبیر و امید» روند تشنج‌زدایی در عرصه بین‌الملل به شکلی بوده که شرایط گردشگری بهبود پیدا کرده است، اظهار کرد: طی 3، 4 ماه گذشته ورود گردشگران روند رو به رشدی داشته است. به خصوص اینکه به دلیل شرایط نامساعد کشورهای منطقه، گردشگران اروپایی به سمت کشورهایی چون سوریه و مصر نمی‌روند و ایران را انتخاب می‌کنند. وی افزود: مجموع اروپاییانی که از نیمه دوم فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه وارد کشور شدند، 155 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
سلطانی‌فر با اشاره به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله گفت: در این سند پیش‌بینی شده بود تا پایان سال ۱۴۰۴، ۲۰ میلیون گردشگر به کشور وارد شوند، ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشند، درحالی‌که اکنون با گذشت ۸ سال از ابتدای برنامه ۲۰ساله، تراز منفی داریم، چراکه در این ۸ سال فقط وقت‌کشی کرده‌ایم. وی ادامه داد: صنعت گردشگری به شکلی است که با ترویج آن می‌توان بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری را حل کرد و درآمد ارزی برای عرصه طبیعی ایجاد کرد.