آینده خودروهای برقی چه خواهد شد؟
یکی از عوامل مهم در تداوم حیات خودرو‌سازان داشتن حاشیه سود مناسب برای رسیدن به رشد و توسعه فناوری‌ها و محصولات جدید است. در دنیای ماشین‌ها رقابت میان خودرو‌سازان بیش از گذشته افزایش یافته است و شرکت‌های نوظهور با اطلاعات و آگاهی کافی نسبت به نیاز روز بازار و به کمک نیروهای با تجربه وارد مسیر پر پیچ و خم خودرو‌سازان و غول‌های بزرگ آن می‌شوند. تسلا موتورز و فارادی فیوچر از نمونه‌های بارز خودرو سازان نو‌ظهور هستند و تسلا موتورز با محصولات خارق‌العاده‌اش توانسته است نشان دهد خودروهای برقی اسپرت هم می‌توانند در رقابت با بنزین‌سوزها وارد جاده‌ها شوند. اما آنچه اهمیت دارد هزینه تمام شده و قیمت فروش محصولاتی است که تمام برقی بوده و خودروی سبز شناخته می‌شوند.

در شرایطی که قیمت نفت و سوخت‌های فسیلی کاهش چشمگیری یافته است به نظر می‌رسد خودروهای برقی گران قیمت مسیر دشواری را برای رقابت با بنزین سوزها در پیش خواهند داشت اما پیش‌بینی‌های کارشناسان صنعت خودرو نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ هزینه تولید و ساخت خودروهای الکتریکی با بنزینی مشابه یا کمتر می‌شود و رقابت سختی بین این دو سیستم ایجاد خواهد شد. بنابراین زمان زیادی لازم نیست تا منتظر شویم قیمت خودروهای برقی کاهش یابد و حتی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که روند کاهش قیمت‌ها از سال ۲۰۲۰ هم ممکن است اتفاق بیفتد. با گذشت زمان، قیمت باتری‌های خودروهای برقی با رشد صنعت و فناوری کاهش محسوسی خواهند داشت و از طرف دیگر ورود خودرو‌سازان بزرگی مانند مک لارن، بنتلی، بی‌ام‌و، مرسدس بنز، آئودی و نیسان به این عرصه، خود به خود رقابت سختی را ایجاد خواهد کرد. با رسیدن سهم خودروهای برقی به ۳۵ درصد از کل خودروهای تولیدی در سال‌های آینده، ۴۱ میلیون خودرو‌ برقی تا سال ۲۰۴۰ تولید خواهد شد. حضور خودروهای برقی در خیابان‌ها تا سال ۲۰۴۰ باعث می‌شود روزانه ۱۳ میلیون بشکه نفت خام صرفه‌جویی شود. ارائه تشویق‌ها و تخفیف‌های مالیاتی در رسیدن به این هدف کمک شایانی خواهد کرد؛ در غیر این صورت تنها ۵ درصد از بازار فروش خودروها برقی خواهند بود و رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده سخت و دشوار خواهد بود. با توجه به سبز بودن خودروهای برقی و برای کاهش سایر هزینه‌هایی که خودروهای بنزینی به دولت‌ها وارد می‌کنند چه از نظر زیست محیطی چه آلودگی‌های هوا لازم است دولت‌ها حمایت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

روزانه شرکت‌های خودرو‌سازی خبرهایی مبنی بر سیاست‌های تولیدات آینده خود اعلام می‌کنند که نشان از تمایل جدی برای ساخت خودروهای برقی است. در این میان شرکت مک لارن اعلام کرده است که برنامه‌های جدی برای تولید خودروهای سوپر اسپرت برقی دارد و جانشین‌های خودروی فوق ستاره و هیبریدی P۱ در آینده خواهند بود. در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۶ مدل‌های برقی جدید خودرو‌سازان در معرض دید قرار گرفت که در میان آنها محصول جدید شرکت DS با نام E-Tense خبر‌ساز شده است که نمونه‌ای از نسل آینده خودروهای برقی است. این خودروی فرانسوی تمام برقی موتوری با قدرت ۴۰۲ اسب بخار دارد که می‌تواند نیروی تولید شده را به هر چهار چرخش منتقل کند و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها به ۵/ ۴ ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت این خودرو ۳۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. در این خودرو ظرافت‌های خاصی در طراحی این محصول برقی به‌کار رفته است که ظاهری جذاب و اسپرت به آن بخشیده است و تصور برقی بودن این خودروی خوش‌ساخت را دشوار کرده است.

خودروهای برقی برای تسخیر بازار خودروی دنیا نیاز به داشتن بسترهای فنی لازم دارند. جایگاه‌های سوخت بنزین و گازوئیل طی دهه‌های زیاد ساخته شده‌اند و خودروهای برقی نیز نیاز به جایگاه‌های بین راهی برای شارژ باتری‌های قوی خود دارند. توسعه این مراکز شارژ سریع خودرو ابتدا در آمریکا و سپس سایر کشورها افزایش یافته است و تلاش گسترده‌ای در حال انجام است تا شبکه شارژ سریع در مسیرهای مختلف ایجاد شوند. اخیرا اعلام شده است که انگلستان با تکمیل ۱۱۰۰ کیلومتر توانسته شبکه‌ای از مراکز شارژ سریع خودرو ایجاد کند که در کمتر از ۳۰ دقیقه می‌توانند خودروهای متداول برقی را تا ۸۰ درصد شارژ کنند. این مراکز شارژ سریع علاوه در مسیرهای بین شهری در برخی مراکز خرید و فرودگاه‌ها نیز نصب شده‌اند و دارندگان خودروهای برقی می‌توانند در زمان توقف در این مراکز خودروی خود را شارژ کنند. سرمایه‌گذاری زیادی شده تا در سراسر اروپا این جایگاه‌های شارژ سریع افزایش یابند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت فسیلی تا ۴۰ درصد کاهش یابد.