روش‌هایی برای ارسال فایل‌های حجیم  با پست الکترونیکی
اغلب ما هر روز فایل‌های بسیاری را ازطریق ایمیل‌ها یا همان پست‌های الکترونیکی انتقال می‌دهیم. بسیاری از سرویس‌های پست الکترونیکی رایج اجازه ارسال ایمیل‌هایی با فایل‌های الصاقی بالاتر از حجم معینی را نمی‌دهند. این مقدار در سرویس‌هایی مانند Outlook و Gmail حدود 10 مگابایت تعیین شده است. با این حال اما گاهی لازم است فایل‌هایی با حجمی بیشتر از این مقدار را ارسال کنیم، است که معمولا به‌دنبال راه‌هایی برای ارسال فایل‌های حجیم ازطریق ایمیل هستیم. با این اوصاف در اینجا می‌توانید با راه‌هایی ساده اما کاربردی برای ارسال فایل‌هایی با حجم بالاتر از 10 مگابایت ازطریق پست الکترونیک آشنا شوید.


قبل از هر چیز بهتر است با محدودیت‌های حجمی برای ارسال فایل با سرویس‌های مختلف ایمیل آشنا شوید تا به این ترتیب بتوانید دیدگاه دقیق‌تری نسبت به این موضوع پیدا کنید. به طور کلی هیچ قانونی برای ایجاد محدودیت در میزان حجم فایل‌های الصاقی به ایمیل‌ها وجود ندارد. استانداردهای موجود برای مدیریت ایمیل‌ها محدودیتی را برای حجم فایل‌های الصاقی ایمیل‌ها پیش‌بینی نکرده‌اند، به همین دلیل هر سرویس ایمیلی محدودیت خاصی برای خودش اعمال می‌کند.
معمولا می‌توانید فایلی به‌حجم 10 مگابایت را برای ارسال با ایمیل آپلود کنید. شاید بعضی از ایمیل سرورها اجازه الصاق فایلی با حجم 10 مگابایت را به شما ندهند، اما 10 مگابایت استانداردی ‌است که تقریبا اغلب ایمیل سرورها آن را رعایت می‌کنند.
سرویس Gmail در‌صورتی‌که بخواهید ایمیلی برای یکی دیگر از کاربران Gmail ارسال کنید، اجازه آپلود فایلی با حجم ۲۵ مگابایت را هم به شما می‌دهد. با این حال اما این موضوع برای ارسال چنین فایلی به گیرنده‌ای با آدرس ایمیلی از سرویس‌های دیگر نمی‌تواند صادق باشد. در واقع در‌صورتی‌که ایمیل حاوی فایلی با حجم ۲۵ مگابایت باشد و گیرنده آن از کاربران Gmail نباشد، به محض دریافت ایمیل ازسوی سرور گیرنده، ایمیل بازگردانده خواهد شد. بسیاری از سرورها ایمیل‌هایی با حجم بالای ۱۰ مگابایت را قبول نمی‌کنند.
از آنجا که یک ایمیل در مسیر ارسال به گیرنده از سرورهای مختلفی عبور می‌کند، امکان اطمینان از ارسال ایمیل با حجم بالا که حجم آن ازطریق محاسبه محدودیت حجم سرور فرستنده و گیرنده به‌دست آمده‌ است، وجود ندارد. دلیل هم این است که شاید سروری در میان مسیر، دارای محدودیتی کمتر باشد و درنتیجه ایمیل ارسال شده به دست گیرنده نرسد.
علاوه‌بر اینها همچنین باید در نظر داشت که به‌خاطر استفاده سرویس‌های ارائه‌دهنده ایمیل از استاندارد ( MIME (Multipurpose Internet Mail Extensions برای فایل‌های الصاقی، حجم این فایل‌ها هنگام الحاق تا ۳۳ درصد بیشتر از زمانی‌ است که آنها روی هارددیسک کامپیوترتان ذخیره هستند و قرار دارند. به عنوان مثال اگر شما فایلی با حجم ۱۰ مگابایت دارید، حجم آن هنگام الصاق به ایمیل ۱۳ مگابایت محاسبه خواهد شد.


استفاده از سرویس‌های ابری
رایانش ابری یا کلاد یکی از رایج‌ترین، مدرن‌ترین و شاید بهترین راه انتقال فایل و اطلاعات در این روزها باشد. درست به همین دلیل هم احتمالا اولین راه‌حلی که به‌نظر می‌رسد استفاده از سرویس‌های ابری مانند Dropbox، Google Drive یا SkyDrive باشد که برای ذخیره فایل‌ها به کار برده می‌شوند. می‌توانید فایل موردنظر را در سرویس ابری آپلود کرده، سپس با به‌ اشتراک گذاشتن آن فایل، لینک موردنظر را برای افرادی که می‌خواهید ارسال کنید. گیرندگان لینک می‌توانند با کلیک روی لینک ارسال شده، فایل موردنظر را دانلود و از آن استفاده کنند.
اگر از کاربران سرویس‌های ایمیل Gmail یا Outlook.com باشید، می‌توانید از سرویس‌های ابری Google Drive و SkyDrive که ازطریق حساب کاربری ایمیل‌تان در دسترس هستند، استفاده کنید. کافی است در حال ارسال ایمیل با کلیک روی آیکن Google Drive و SkyDrive فایل موردنظر خود را در صورت وجود، انتخاب و در غیر این‌ صورت با آپلود کردن در سرویس ابری موردنظر ازطریق پست الکترونیک به اشتراک بگذارید.
اگر از سرویس‌های ابری دیگری مانند Dropbox استفاده می‌کنید، می‌توانید فایل‌های موردنظر خود را با استفاده از امکانات ارائه‌شده در پنل کاربری به اشتراک بگذارید. برای مثال در Dropbox می‌توانید با کلیک راست روی فایل موردنظر و انتخاب Share لینک اشتراکی را دریافت و در اختیار کاربران دیگر قرار داد.
استفاده از سرویس‌های ابری یکی از روش‌هایی است که بعضی از سرویس‌های ایمیل مانند Gmail یا Outlook.com در صورت آپلود فایلی با حجم بالا پیش ‌روی کابرانشان قرار می‌دهند.


ایجاد فایل‌های فشرده و مجزا
اگر تمایلی به استفاده از سرویس‌های ابری ندارید و می‌خواهید برای ارسال فایلی با حجم بالا به دیگر سرویس‌های موجود وابسته نباشید، فایل‌های حجیم خودتان را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. برای این کار می‌توانید از برنامه‌هایی مانند 7-Zip برای تقسیم و فشرده‌‌سازی فایل خود به قسمت‌های 10 مگابایتی استفاده کنید.
پس از تکه‌‌تکه کردن فایل موردنظر می‌توانید با الصاق‌ فایل‌های ۱۰ مگابایتی ایجاد شده، آنها را در ایمیل‌های جداگانه ارسال کنید. در نهایت دریافت‌کننده باید با دانلود تمامی قسمت‌های فایل، آنها را از حالت فشرده خارج کند.
به‌رغم قدیمی بودن این روش، اما هنوز هم می‌توان از آن استفاده کرد. با این حال اما بسیاری از افراد تمایلی به دریافت فایل با استفاده از این روش ندارند؛ چون در‌صورتی‌که فایل موردنظر حجیم باشد تعداد فایل‌های 10 مگابایتی هم افزایش می‌یابد و به‌ همین ترتیب مدیریت این فایل‌ها هم سخت‌تر خواهد شد. در نتیجه در‌صورتی‌که از توانایی گیرنده فایل در مورد انجام فرآیند دانلود و الصاق فایل‌های ارسال شده اطمینان ندارید، بهتر است به‌دنبال راهی ساده‌تر برای ارسال فایل‌های خودتان باشید.
استفاده از سرویس‌های ارسال فایل‌های حجیم
یک روش دیگر که می‌توان از آن برای ارسال فایل‌های حجیم به وسیله ایمیل استفاده کرد، استفاده از سرویس‌های ارسال فایل‌های حجیم است که اخیرا هم استفاده از آنها بسیار رواج پیدا کرده است. این سرویس‌ها فضایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا فایل موردنظر خودتان را آپلود کنید. آنها لینکی را برای دسترسی به فایل موردنظر در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید با ارسال این لینک ازطریق ایمیل امکان دانلود و دسترسی فایل را به گیرنده ایمیل فراهم کنید.
اغلب سرویس‌های موردنظر به‌‌دلیل کسب درآمد ممکن است با نمایش تبلیغات یا محدود کردن حجم فایل برای اعضایی که به‌صورت رایگان از آن سرویس استفاده می‌کنند، هزینه‌ای در مقابل ارائه سرویس بهتر مطالبه کنند.
شاید این سرویس‌ها گزینه خوبی برای انجام کار باشند؛ اما به‌نظر می‌رسد استفاده از خدمات ابری منطقی‌تر باشد، چون در‌صورتی‌که تمایلی به پرداخت هزینه برای استفاده از این سرویس‌ها نداشته باشید، بهتر است از سپردن فایل‌های حساس و مهم خود به آنها پرهیز کنید. هرچند می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص، فایل‌ها را قبل از آپلود کردن رمزگذاری کرد که در این ‌صورت مرحله‌ای دیگر به فرآیند ارسال اضافه خواهد شد؛ اما نباید فراموش کرد که این کار زمان بر بوده و کمتر کسی حاضر به استفاده از این روش است.
همچنین تمام سرویس‌های ایمیل برای پیشگیری از گسترش تروجان‌ها و ویروس‌‌ها، از ارسال فایل‌هایی با پسوند‌های خاص از جمله EXE جلوگیری می‌کنند؛ اما اگر از سرویس‌هایی که درباره آنها گفتیم استفاده کنید، می‌توانید لینک فایل‌های موردنظرتان را بدون نگرانی از فیلتر شدن به دیگران ارسال کنید.