اصفهان در آستانه  انجماد بود
دنیای اقتصاد: حدود یکصد روز از فعالیت مدیریت جدید شهری اصفهان می گذرد و در این مدت شاهد تغییرات بسیاری در بدنه مدیران و همچنین روند اجرایی پروژه های شهر اصفهان هستیم.

این تغییر موجب شده طرح هایی با قوت پیگیری شود و برخی دیگر با توجه به نیازمندی های شهر در راه توسعه و جذب گردشگر، بررسی جدی ترینیاز دارند. گفتگوی ما با فتح الله معین عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به یکصدروز فعالیت شهردار جدید اصفهان اختصاص د ارد.

معین با اشاره به اینکه با تغییر شهردار اصفهان بعد از 10 سال شاهد تحرک، پویایی و نوآوری در بدنه شهرداری هستیم، معتقد است: به طور قطع تداوم حضور یک فرد در صحنه مدیریت شهری به مدت بیش از یک دهه موجب این تفکر شده بود که وی در تمام زمینه ها بی نیاز از مشاوره و قبول پیشنهادات مختلف است و شهر به سمت انجماد پیش رفته بود. وی با تاکید بر اینکه در این شرایط تصمیمات به سوی گرایشات فردی رفته بود و افراد برای خود حق وتو قائل بودند، تصریح کرد: متاسفانه این تفکر در تمام بخش های مدیریتی حاکم بود چرا که به بدنه این مجموعه اینگونه تزریق شده بود و دیگر شاهد پویایی در شهر نبودیم.

معضلات شهری و مدیریت گران
به گفته این عضو شورای شهر، این مدیریت گران، معضلات شهر را بیشتر می کرد به گونه ای که نیاز به تغییر بیشتر احساس می شد به عنوان مثال در گزارشات بخش های عمرانی شهر، برخی از مسئولان خود را بی نیاز از مسائل اجرایی می دانستند. وی با تاکید بر اینکه میزان تعامل بخش های مختلف شهرداری با دستگاه های اجرایی اصفهان بسیار ناامیدکننده گزارش شده بود، گفت: سمبل این موضوع عدم اجرای دو ایستگاه مترو اصفهان در میدان امام حسین و انقلاب طی چند سال گذشته بود.

معین با اشاره به تغییر شهردار و به دنبال آن دیگر تحولات شهری، تاکید کرد: شروع این تحولات موجب تغییر در مسائل اجرایی شد و بعد از مدت ها ساخت ایستگاه مترو میدان امام حسین دوباره آغاز و در این راستا جلساتی با سازمان میراث فرهنگی برای حل مشکلات این بخش از پروژه برگزار شد که این تعامل با دستگاه اجرایی میراث، موجب عملیات اجرای ایستگاه مترو در محدوده چهارباغ شد.

شکستن فضای انجماد در شهر
وی با اشاره به اینکه البته این تعاملات هزینه هایی را به شهرداری تحمیل کرد، افزود: با این وجود تاثیر این نشست ها مناسب بود و زمانی که در گودبرداری مترو، به پایه های کاخ جهان نما برخورد کردیم با نظر و تاکید کارشناس میراث قرار شد پایه ها حفظ شود و در عبور مترو به این بازمانده تاریخی، آسیبی وارد نشود تا امکان بازسازی مشابه این کاخ وجود داشته باشد. به گفته این عضو شورای شهر، شاید این تغییرات شهری در برخی مواقع ایده آل نباشد اما در مجموع فضای تعامل، پذیرش نقد و پاسخگو بودن مدیریت شهری را ایجاد کرد و به طور قطع شکستن این یخ و فضای انجماد نتایج خوبی را در میان مدت و بلندمدت به دنبال خواهد داشت.

اعتبارات و اولویت بندی طرح های شهری
معین در خصوص برخی شتاب زدگی ها در امور مختلف شهر اصفهان، گفت: طی چند سال گذشته با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر کشور و منطقه شاهد تحریم ها در بخش های مختلف بودیم که با توافق هسته ای و برجام امید به جهش در آینده بیشتر نمایان شده است علاوه بر این شاهد تغییراتی در بخش های مختلف اصفهان از جمله اتاق بازرگانی و شهرداری بودیم که این تغییرات، تفکرات جدید خود را به همراه داشته است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال شهرداری برنامه ها و طرح های نیمه تمامی دارد که باید به سرانجام برسد و ما در شهرداری، شوراها، انجمن ها و ... طرح ها را با توجه به اعتبارات مورد نیاز آنها از نظر مهندسی اولویت بندی کرده ایم البته این حرکت ها باید حساب شده و از روی تدبیر صورت گیرد.

صنعت توریسم موضوع مهم اصفهان
وی همچنین در خصوص ورود شهرداری به بخش های مختلف از جمله میراث و گردشگری، گفت: شهرداری از نظر قانونی عناوین کلی برای اداره مطلوب شهر و رونق زندگی دارد و در این راستا می تواند در مسیرهای مختلف حرکت کند البته قانون گذار نحوه حرکت شهرداری و شورا را به گونه ای تعریف کرده که از نظر تطبیق با سیاست های کلی اجرایی کشور کنترل هایی در تصمیماتشان صورت گیرد.
معین با اشاره به اینکه تصمیمات تمام شوراها در یک محدوده مشخص نیازمند تایید فرمانداری است، تاکید کرد: اگر جایی تداخل فعالیت شهرداری با دیگر دستگاه ها ایجاد شود جلوی پیشبرد کار از سوی فرماندار گرفته
خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر سازمانی در شهرداری ایجاد شود باید اساسنامه آن به تایید وزارت کشور برسد، بیان داشت: یکی از مباحث عمده و مهم اصفهان مربوط به صنعت توریسم است و در این راستا برخی امور برای آماده سازی شهر، به اجبار بر عهده شهرداری است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ورود گردشگر به اصفهان نیازمند توسعه حمل و نقل مناسب، پیش بینی محل اسکان و حتی پارکینگ در نزدیکی آثار تاریخی و ... است.

دوری از شتاب زدگی در ریل مدیریت شهری
وی با بیان اینکه شورای شهر، سازمان گردشگری شهرداری را برای ارتقا سطح خدمات و توجه ویژه به این بخش ایجاد کرد تا بتواند شرایط را با سرعت بیشتر و گرفتاری کمتر مسائل اداری پیش ببرد؛ البته باید ریل مدیریتی در بخش گردشگری قوی تر و بدون شتاب زدگی عمل کند.

این عضو شورای شهری اصفهان با اشاره به اینکه در فضای کنونی در بحث توسعه فضای اصفهان، موضوع گردشگری در اولویت قرار گرفته است، بیان داشت: در مطالعات سازمان جهانی گردشگری، ایران یکی از کشورهای مورد توجه از نظر جاذبه گردشگری است.

سفره گسترده گردشگری و سهم اصفهان
معین گفت: صنعت توریسم به عنوان یکی از محورهای توسعه اصفهان، متاسفانه در سال های بعد از انقلاب به فراموشی سپرده شد که احیای آن نیازمند توجه ویژه است.
وی با بیان اینکه با وجود برخی از محدودیت های فرهنگی می توان خدمات مناسبی را برای گردشگران داخلی و حتی خارجی فراهم کنیم، تاکید کرد: یکی از مشکلات بزرگ گردشگری اصفهان، عدم تعریف پکیج جذاب برای گردشگران است به گونه ای که حتی برنامه ریزی یک هفته ای برای حضور گردشگران و بازدید از اماکن مختلف شهر برای آنها پیش بینی نشده است.
وی تصریح کرد: اصفهان باید از سفره گسترده گردشگری سهم خود را بگیرد و محقق نشدن این امر ناشی از کم کاری مسئولان خواهد بود چرا که آنها باید زیرساخت های موجود را فراهم کنند.

پتانسیل های مبهم گردشگری شهر
وی با اعتقاد بر اینکه اصفهان زمینه کاری زیادی برای جذب گردشگر دارد اما هنوز پتانسیل های جذب گردشگر در استان مبهم مانده است، تاکید کرد: با شعار، کاری از پیش نمی رود چرا که هنوز شناخت نیازمندی های بخش گردشگری در اصفهان کافی نیست و همچنان فهرستی از نیازهای گردشگری را برای استان تعریف نکرده ایم.

این عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه برای توسعه گردشگری باید فضای مراکز اقامتی با توجه به نیاز و خواسته گردشگران طراحی شود، گفت: هتل های سنتی و حتی برخی از خانه های قدیمی پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارند چرا که گردشگران خارجی علاقمند هستند مراکز اقامتی آنها از فضای استاندارد خارج شده و حال و هوایی محلی داشته باشند.
وی تاکید کرد: در این راستا سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری سرمایه گذاران را تشویق به خرید خانه های قدیمی و تبدیل آنها به مراکز اقامتی گردشگری کرده است.