اولین تست بدون راننده در برف
ماشین‌های خودران و اخبارشان این روزها در صدر اخبار دنیای ماشین قرار دارد و هر روز خودرو‌سازان از طرح‌ها و برنامه‌های خود برای تکمیل یا ورود به طرح خودروهای خودران پرده بر‌می‌دارند. با ورود خودروسازان مطرح به دنیای ماشین‌های خودران رقابت بین آنها افزایش یافته است که نتیجه آن افزایش سرعت رسیدن به نقطه مطلوب برای داشتن خودرویی پیشرفته و خودران است. در این میان، چالش‌ها هم یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و هر‌چه خودرو‌سازان به سمت داشتن خودرانی کامل‌تر حرکت می‌کنند این مشکلات و پیچیدگی‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کنند و سرعت‌گیری می‌شوند که باید از آن با اطمینان‌خاطر عبور کرد.

شرکت فورد به‌عنوان خودرو‌ساز مطرح که سهم قابل‌توجهی از بازار دنیای خودرو را در فروش محصولاتش به خود اختصاص داده است در طرح خودروهای خودران با چالش رانندگی در برف مواجه شده است. رانندگی در برف برای رانندهای پرسابقه هم با خطرات متعددی همراه است. تسلط کم بر خودرو، دامنه دید محدود، لغزنده بودن سطح جاده، نا‌مشخص بودن علائم کنار جاده و... همگی از چالش‌های رانندگی در برف به‌حساب می‌آیند. به نظر می‌رسد نمی‌توان از خودران‌ها انتظار داشت تنها در شرایط مطلوب و در مسیرهای مستقیم رانندگی کنند. برای افرادی که در نقاط سرد‌سیر زندگی می‌کنند باید بخشی از سال را در شرایط برفی سپری و رانندگی کنند. مشتریان انتظار دارند خودرویی داشته باشند که در هر شرایط آب و هوایی بتواند به جای آنها رانندگی کرده و آنها را به مقصد تعریف شده با ایمنی بالا برساند. اساس کار خودروهای خودران شناسایی علایم جاده‌ای است که در شرایط برف و کولاک سامانه‌های مسیر یاب لیزری نمی‌توانند آنها را ببینند و دستورات لازم را به موتور، فرمان و چرخ‌ها بدهند. شرکت فورد با استفاده از سیستمی به نام «برف‌ران» و با استفاده از نقشه‌هایی با کیفیت بالا این مشکل را حل کرده است و در مواقع اضطراری جایگزین سامانه‌های مرسوم می‌شود و هدایت خودرو را بر عهده می‌گیرد. اتومبیل تمام نشانه‌های بصری مورد نیازش را از طریق سنسورهای تصویری لیزری LIDAR که در سقف خودرو نصب شده است، دریافت می‌کند و آن را با نقشه‌ای که از قبل در ماشین لود شده است، هماهنگ می‌کند تا دقیقا موقعیت خود را تشخیص بدهد. شرکت فورد این اطمینان را داده است که این سیستم در زمانی که علایم توسط برف و یخ پوشانده شده باشند، بتواند خودرو را با دقت و اطمینان بالا در مسیر تعریف شده هدایت کند.

شرکت فورد در شهر مصنوعی Mcity که توسط دانشگاه میشیگان برای آزمایش اتومبیل‌های خودران ساخته شده است، در حال انجام این آزمایش است. این شهر در نزدیکی دیترویت قرار دارد و از نظر آب و هوای برفی شرایط لازم برای آزمایش را دارد. راج نایر، مدیر ارشد فنی شرکت فورد، در کنفرانس مطبوعاتی که روز دوشنبه در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل در آمریکای شمالی در شهر دیترویت برگزار شد، اظهار کرد: «این آزمون به ما کمک می‌کند تا خودروی کاملا خودران را به سطح نهایی برسانیم.» به نظر می‌رسد خودرو‌سازان با تمرکز زیاد در حال رفع چالش‌های جدید بر سر را خودران‌ها هستند که گاهی رفع کردن هر کدامشان به مدت‌ها زمان و تحقیق و آزمایش نیاز دارد. اگر‌چه رانندگی در مسیر مستقیم به کمک علائم و نشانه‌های کار گذاشته شده در مسیر، کار چندان دشواری محسوب نمی‌شود. شرکت گوگل که در عرصه تولید و توسعه خودران‌ها پیشگام بوده است، در محوطه تست خودران‌ها بیشترین فضا را در اختیار دارد. این شرکت در رابطه با آزمایش رانندگی در شرایط غیر‌عادی تنها هوای بارانی را روی خودران خود آزمایش کرده است و معتقد است سنسورهای لیزری گوگل قادرند باران را تشخیص دهند، بنابراین باید به اتومبیل‌های خود یاد بدهیم که چطور هنگام بارش باران و بخار موجود در هوا یا دودها و مه‌ها را شناسایی کنند و همچنان بتوانند اشیا را به درستی تشخیص دهند و بدون خطا و اشتباه خودرو را به‌درستی هدایت کنند. شرکت فورد در حال حاضر منابع مالی زیادی را روی تحقیقات اتومبیل‌های خودران صرف می‌کند. هفته گذشته در نمایشگاه CES در لاس‌وگاس، این شرکت اعلام کرد: قصد دارد آزمایش روی خودرو‌های خود را در شهرک Mcity تا سه‌برابر افزایش دهد و تمام تلاش خود را برای داشتن خودرو کاملا خودران که می‌تواند در شرایط دشوار هم با دقت رانندگی کند به کار خواهد بست.