بازسازی و بومی سازی به شیوه آریا بنیز
*مهندس حمید یعقوبی مدیرعامل: این شرکت به دنبال اخذ گواهینامه اتحادیه اروپا( CE) و افزایش ظرفیت تولید 1000 دستگاه در سال با ایجاد 450 فرصت شغلی جدید است تاسیسات تولیدی اولین طراح برجهای خنک کننده در کشور در شهرک صنعتی صفادشت مورد بازدید مهندس یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و مهندس مسلم بیات مدیر کل استاندارد استان قرار گرفت. حمید یعقوبی مدیرعامل شرکت آریا بنیز در این دیدار با اشاره به ماجرای آتش سوزی در تاریخ 16/3/93 در تاسیسات تولیدی این شرکت که از سال 1388 در اختیار این شرکت بود و حداقل 18 میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت از کم لطفی بیمه گر در پرداخت حق بیمه به این شرکت و سنگ اندازیهایی که در این زمینه اتفاق افتاد گلایه کرد.
در ماجرای آتش سوزی شرکت که در یک روز تعطیل به دلیل اتصال در سیستم برقی یکی از دستگاهها اتفاق افتاد به دلیل تصادف دو دستگاه خودروی آتش نشانی در راه و دیر رسیدن آن تقریبا تمامی ماشین آلات از بین رفت و میزان تخریب مجموعه ۱۰۰ درصد اعلام شد.پس از این اتفاق مشخص شد نماینده بیمه با ارائه اطلاعات غلط در مورد سقف مسئولیت بیمه میزان پرداخت خسارت را ۲ میلیارد تومان تعیین کرده که به مراتب کمتر از خسارت ۱۸ میلیارد تومانی شرکت بود. بدتر آنکه بیمه گر به دلایل واهی از پرداخت همین ۲ میلیارد تومان هم طفره می رود و همچنان هیچ مبلغی به شرکت پرداخت نکرده است.
در حال حاضر آریا بنیز همزمان با اجرای پروژه تاسیسات اصلی تولیدی شرکت در زمین تملیکی فعلی در مکانی در شهرک صنعتی صفادشت مشغول فعالیت ساخت و ساز است و مراحل اجرای فاز اول تولید برج های خنک کننده با همکاری چند شرکت خارجی در دست اقدام می باشد.
زمین تملیکی شرکت در صفادشت یک هکتار است که در آن تاسیسات تولیدی و مسقف به مساحت یک هکتار به مرحله اجرا درآمده که در برخی بخش ها این تاسیسات ۲ طبقه خواهد بود و امکان اجرای فضای سبزبه مساحت ۴ هزار متر مربع را هم فراهم می آورد.
براساس اظهارات یعقوبی در حال حاضر شرکت روند کار را از سر گرفته و در اقدامی خلاقانه قرار شده از این پس برخی بخش ها به جای فلز با مواد و قطعات کامپوزیت های تک تولید شود که این دستاورد با کمک شرکت های بین المللی از آلمان و آمریکا میسر شده است.نکته جالب اینکه با وجود اهمال و کم لطفی بیمه گر و بانک های ایرانی ، همکار آلمانی آریا بنیز ماشین آلات مورد نیاز شرکت را به صورت اعتباری آماده کرده که قرار است در آینده نزدیک بارگیری شود و به کشور حمل شوند.
آنچنان که یعقوبی می گوید بزرگترین معضل شرکت در این مقطع تامین نقدینگی برای تسویه مبالغ مربوط به ماشین آلات آماده انتقال و تکمیل تاسیسات در زمین شرکت است. بازپرداخت وجه ماشین آلات مستلزم پرداخت ۵/۳ میلیون یورو است و تکمیل کارخانه بودجه ای ۱۰ میلیارد تومانی را می طلبد.
آریا بنیز در این مرحله که دولت تدبیر و امید از اجرای طرح های بزرگ استقبال بیشتری می کند به عنوان برند شماره یک برج های خنک کننده در کشور با مشارکت شرکت های بین المللی ، افق دور دست از جمله صادرات به کشورهایی در خاورمیانه از جمله صادرات به اروپا و حتی گرایش به هند و کشورهای شمالی ایران و روسیه را مد نظر قرار داده است.
این دیدگاه با امکانات و تاسیسات موجود آریا بنیز در داخل ایران با کمک دفتر شرکت در آلمان در حال اجرایی شدن است، اگرچه تلاش هیات مدیره شرکت این‌است که صد درصد متکی به خارج نباشند و صرفا دانش فنی را خریداری و بومی سازی کنند تا در مرحله نهایی حتی بتوانند از ورود ۵۰ درصدی این ماشین آلات به داخل کشور جلوگیری شود.
در این مقطع یکی از اتفاقاتی که در روند بازسازی شرکت افتاد تصمیم مدیران بر بومی سازی برخی از بخش های برج خنک کننده از جمله گیربکس و فن اکسیال است که قرار است با اتکا به دانش بومی در داخل کشور تولید شود. مقرر شده برای تحقق این هدف دانش صنعتی در جاهایی که هنوز حاصل نشده ، خریداری شود تا روند تولید با سرعت بیشتری به جریان افتد.
آریا بنیز با توجه به تجربه ای که طی سالهای گذشته کسب کرده اکنون به دنبال اخذ گواهینامه اتحادیه اروپا (CE) و سایر استانداردهای جهانی است تا به بازار پررونق برج های خنک کننده در منطقه دست پیدا کند.
هرچند ظرفیت تولید این شرکت در تاسیسات قبلی 137 دستگاه در سال بود در تاسیسات در دست احداث این ظرفیت به 1000 دستگاه در سال افزایش خواهد یافت که به منزله ایجاد 450 فرصت شغلی جدید در این شرکت خواهد بود که تا قبل از آتش سوزی 80 نیرو در اختیار داشت.
به اعتقاد یعقوبی در حالیکه آریا بنیز قادر به تامین تمامی نیاز کشور به ویژه تامین نیاز طرح های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و پروژه های آب و فاضلاب وزارت نیرو به برج های خنک کننده با تکمیل تاسیسات صفادشت است. پایین بودن تعرفه ها راه را بر حضور قوی و گسترده رقبای خارجی در داخل هموار کرده است.او ابراز امیدواری کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی حمایت از صنعت و صنعتگران و اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی به عنوان متولی حمایت از تولیدات استاندارد علاوه بر کمک به تامین نقدینگی مورد نیاز این شرکت راهی برای بالابردن تعرفه های واردات در این بخش بگشایند.
صادقی و بیات در این دیدار با عملکرد و مشکلات آریا بنیز آشنا شدند و رهنمودهای لازم را برای کمک به حل مشکلات این واحد صادر کردند.