فرصت‌طلایی‌گردشگری به فرصت‌سوزی تبدیل نشود
جمشید حمزه‌زاده
رئیس جامعه هتل‌داران ایران
اینکه ایران در سطح جهانی به‌عنوان یکی از مقاصد پیشنهادی گردشگری در سال ۲۰۱۶ معرفی می‌شود، فرصت بسیار خوبی است که باید از آن استفاده کرد. تبلیغات و پیشنهادهایی که در رسانه‌های خارجی برای سفر به ایران می‌شود مبنای برنامه‌ریزی سفر و انتخاب مقصد بسیاری از گردشگران و آژانس‌های مسافرتی در دنیا است که این مهم، فرصتی طلایی برای گردشگری ایران به‌شمار می‌آید اما لازمه استفاده ازاین فرصت، داشتن برنامه‌ریزی درست است. این امر که کشور ما از این فرصت چگونه برای ارتقای درآمد غیرنفتی از راه گردشگری استفاده کند مهم است اما متأسفانه بر اساس آنچه شاهد هستیم، در عمل بیم فرصت‌سوزی تاریخی در این حوزه می‌رود.
در این راستا لازم است با برنامه‌ریزی دقیق و درست پیش برویم، اما با وجود ناهماهنگی‌هایی که در بخش‌های مختلف مربوط به گردشگری در سطح کلان و ارگان‌های مختلف وجود دارد، زمان برای استفاده از این فرصت در حال از دست رفتن است. نگاه‌های جزیره‌ای و سلیقه‌ای که آفت گردشگری است، بر ارگان‌های مربوط به گردشگری کشور سایه افکنده است و ساختارهای اداری که در تمام سازمان‌های ما در ایران وجود دارد یکی از موانع بزرگ و اصلی رشد گردشگری و هماهنگ شدن ارگان‌های مرتبط است که باید در آن اصلاحاتی اساسی صورت پذیرد. همچنین هماهنگ نبودن بخش‌های خصوصی و دولتی با یکدیگر و ناهماهنگی‌هایی در سطح کلان برای گردشگری کشور یکی از معضلاتی است که در این زمینه با آن دست به گریبان هستیم. متاسفانه ارگان‌های مرتبط در این زمینه، نگاهی سازمانی به مقوله گردشگری دارند و منافع سازمانی خود را در نظر می‌گیرند؛ در حالی که باید منافع ملی را مد نظر قرار دهند که گردشگری نیز یکی از منافع ملی مهم ما است؛ بنابراین نگاه به آن در سطح کلان هم باید ملی باشد، نه سازمانی.

همصدا و هم‌جهت شدن تمام ارگان‌های مرتبط با گردشگری لازمه استفاده از فرصتی است که در حال حاضر برای رشد گردشگری کشور به وجود آمده است. گرچه نمی‌توان برآورد دقیقی از ورود گردشگران خارجی به ایران در سال جدید ارائه کرد، اما قطعا این تبلیغات در سطح جهان در میزان ورود گردشگران خارجی به کشور تاثیر مثبتی خواهد داشت و پیش‌بینی می‌کنیم که تعداد زیادی گردشگر خارجی وارد ایران شوند. پس لازم است برای بهره‌گیری بیشتر از این فرصت، در مرحله نخست به گردشگری داخلی توجه کرد و اهمیت گردشگری و درآمدزایی آن را از حرف به عمل رساند. چه‌بسا با تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این حوزه و راضی نگه‌داشتن گردشگران داخلی و خارجی از تمام امکاناتی که ارائه می‌شود بتوان بازار بزرگی به جای بازار نفتی برای اقتصاد ایران رقم زد.