بحران سوت

گروه ورزش : جنگ همچنان ادامه دارد. یک سمت جامعه داوری ایران و قاضیان فوتبال ایستاده‌اند و سمت دیگر بازیکنان،مربیان و باشگاه‌هایی که مدعی متضرر شدن از نحوه به صدا درآمدن سوت‌ها هستند. جنگ به پهنای کل لیگ گسترده شده است. دراهواز اسکوچیچ سرمربی فولاد با ادبیاتی تند می‌گوید: «آقای داور نباید از دقیقه اول علیه ما سوت بزنید. ما به مشکلات‌مان واقف هستیم، اما به اینجا نیامده‌ایم که کسی ما را احمق فرض کند.»

برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس با صراحت داوران را به قصد و غرض درقضاوت‌های تیمش متهم می‌کند و در تبریز هواداران تراکتور که هنوز زخم قضاوت فغانی دربازی آخر لیگ سال گذشته را که منجر به از دست رفتن قهرمانی آنها شد، برتن دارند، تمام فریاد خود را برسرمحسن ترکی کشیدند که ازچهار فصل پیش ازاو برسر توپی که به سینه حاج‌صفی خوردو او خطای هند پنالتی گرفت، کدورت کهنه داشتند. درتهران پنالتی عجیب برای استقلال صدای راه‌آهنی‌ها را درآورد. اشتباه به حدی واضح بود که مدیران داوری کشور هم آن را پذیرفته و به آن اعتراف کردند. اصفهانیان، رئیس کمیته داوران درمورد اشتباهات داوری در این بازی می‌گوید: «اعلام پنالتی نخست برای استقلال درست نبود ضمن اینکه گل استقلال هم به اشتباه آفساید اعلام شد. در مورد اخراج دروازه‌بان راه‌آهن هم باید بگویم اخراج وی درست بود اما پیش از آن مهاجم استقلال مرتکب خطا شده بود، بنابراین اگر داور خطای مهاجم استقلال را اعلام می‌کرد شاهد مسائل پس از آن نبودیم.» همچنین اوضاع وقتی بحرانی می‌شود که بدانیم استقلال باراولی نیست که دراین فصل از داوری منتفع شده است.

اصفهانیان و مشکل چیدمان داوری

حالا اتفاق تکراری بعد از هرهفته لیگ، انبوه مصاحبه‌های تند و آتشینی است که ازهردو سوی دعوا روی خروجی خبرگزاری‌ها و صفحات روزنامه‌ها می‌رود. اظهارنظرهایی که فقط شعله‌های اختلاف را بلندتر کرده و فضا را ملتهب‌تر می‌کند. اصفهانیان، رئیس کمیته داوران مقابل تماشاگران تبریزی موضع گرفته و از داور خود دفاع می‌کند. او به «ایسنا» گفته: «داوری که در دیدار پر‌سپولیس و تراکتورسازی مشکلی نداشته است، چرا باید مورد اهانت تماشاگران قرار بگیرد؟ طبق قانون باید از این داور حمایت کنیم و با هو‌اد‌ا‌ران تراکتورسازی برخورد شود. سال گذشته به دلیل اتفاقات دیدار استقلال و تراکتورسازی که محسن ترکی قضاوت آن دیدار را بر عهده گرفته بود، او را برای دیدار پایان فصل میان تیم‌های تراکتورسازی و نفت انتخاب نکردیم، چراکه فکر می‌کردیم می‌تواند مشکل‌آفرین شود، به همین دلیل علیرضا فغانی برای آن دیدار انتخاب شد.»

او که ازابتدای فصل، دو داورش را به‌خاطر اشتباهات فاحش خانه‌نشین کرده، نمی‌داند نسبت به درخواست‌ها برای چیدمان داوری چگونه تصمیم‌گیری کند: «در آن دیدار ما فغانی را برای داوری انتخاب کردیم، اما تراکتوری‌ها گفتند چرا ترکی داور آن دیدار نشده است؟ در حال‌ حاضر هم می‌گویند چرا ترکی را برای بازی تراکتورسازی و پر‌سپولیس انتخاب کردیم؟ ما همیشه سعی می‌کنیم داورانی را انتخاب کنیم که از هر لحاظ بتوانند دیدار موردنظر را کنترل کنند. نمی‌شود که هرکسی داور موردنظر خودش را از کمیته‌ داوران درخواست کند. این کار در روحیه داوران تاثیر منفی می‌گذارد. با محروم کردن تماشاگران از حضور در استادیوم مشکل ما حل نمی‌شود و باید دیر یا زود فرهنگسازی کنیم.»

انتقاد به سبک ترکی

محسن ترکی، داور بازی تراکتور -پرسپولیس در اظهار نظری عجیب در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم ردپای مسائل سیاسی را دربرخی شعار‌ها دیده و درحالی که داوران اجازه انجام مصاحبه را ندارند، پرونده جدیدی را باز می‌کند: «از داوران نه حمایت مادی می‌شود و نه معنوی. هنوز هفته هفتم لیگ است و اگر شرایط بخواهد به این روال ادامه داشته باشد، در نیم فصل دوم مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. در فرودگاه به هنگام بازگشت از تبریز به مشهد، برخی از طرفداران تراکتورسازی به من گفتند که شما فارس‌زبان‌ها دوست ندارید ما ترک‌زبان‌ها موفق باشیم. این حرف چه معنایی دارد و به چه دلیل باید این کار را انجام دهیم؟ به هواداران تراکتورسازی گفتم فامیلی من «ترکی» است و خیلی از ترک‌زبان‌‌ها در مشهد کار می‌کنند ولی هیچ مشکلی پیش نیامده است. من به مردم تبریز ارادت دارم و افتخار می‌کنم که فامیلی‌ام ترکی است، ضمن اینکه برخی شعارها در ورزشگاه یادگار امام تبریز رنگ و بوی سیاسی داشت و لیدرهای این باشگاه باید پاسخگو باشند.» او حتی مدیران فدراسیون را هم از دم تیغ انتقاد خود به واسطه عدم حمایت می‌گذراند: «آقای کفاشیان و آقای حسن‌زاده! اگر نمی‌توانید کاری کنید، میز ریاست را رها کنید و بروید. وقتی رئیس فدراسیون بلد نیست با این وضعیت برخورد کند، کار را رها کند و برود. آقای رئیس کمیته انضباطی، وقتی نمی‌توانی رای صادر کنی به چه دلیل هنوز در جای خود هستی؟ در ورزشگاه به کفاشیان، حسن‌زاده و تاج توهین شد.»

کمیته انضباطی وارد می‌شود

با وجود انتقادات ترکی اما کمیته انضباطی فدراسیون تصمیم به ورود به حواشی گرفته است. حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی درباره اینکه داوران و کمیته داوران به کمیته انضباطی بابت عدم برخورد با تخلفات اعتراض کرده‌اند، به سایت «کاپ» گفت: «شما بروید احکام کمیته انضباطی را از ابتدای فصل مرور کنید. چه در لیگ برتر و چه در لیگ یک، ما با این تخلفات از سوی تماشاگران، مربیان و بازیکنان برخورد کرده‌ایم. حالا اگر به میزان جریمه و محرومیت اعتراضی هست، می‌توانید آن را در آیین‌نامه چک کنید و آن موقع اگر اشکالی بود، من پاسخگو هستم.» چند احضارهم دردستور کار این کمیته قرارگرفته است؛ ازجمله سوشا مکانی که توسط داورچهارم بازی با ملوان مستحق کارت شناخته شد و برانکو سرمربی پرسپولیس که اتفاقا به گواه کارشناسان تیمش از ناحیه داوری متضرر شده است. برانکو باید ظرف مدت یک هفته از تاریخ دریافت این احضاریه، نسبت به ارائه ادله، مستندات و مدارک مربوطه اقدام کند.

زرگر محروم شد

حسین زرگر روز جمعه بازی استقلال و راه‌آهن را قضاوت کرد و اشتباهات تأثیرگذاری را در این دیدار انجام داد. به همین دلیل زرگر از قضاوت در لیگ برتر محروم شده است. مدت محرومیت این داور بین ۲ تا ۴ جلسه خواهد بود و بسته به نمره‌ای که ناظر بازی به او داده است این میزان محرومیت تغییر می‌کند. مسعود عنایت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، محرومیت زرگر را تایید کرد.