دنیای اقتصاد: دعوای گرفتن حق پخش واقعی مسابقات فوتبال لیگ برتر از صداوسیما وارد فاز جدیدی شده است. از یک طرف فوتبالی‌ها مصرانه پیگیر گرفتن این حق از صداوسیما هستند و از طرف دیگر صداوسیمایی‌ها به بهانه‌های مختلف از پرداخت رقم مورد نظر فدراسیون طفره می‌روند و موضوعاتی مثل «دولتی بودن صداوسیما» و محدودیت‌های بودجه دولتی را مطرح می‌کنند. در این شرایط حرف‌های هر دو طرف در این خصوص قابل تامل است. اما اگر مدل فوتبال‌های خارجی را در نظر بگیریم همه باشگاه‌های فوتبال در دیگر کشورها بیشتر منابع خود را از گرفتن حق پخش تامین می‌کنند. عرف در سازوکار حرفه‌ای بر این است که بین ۴۵ تا ۶۵درصد هزینه تیم‌ها از طریق حق پخش تلویزیونی تامین می‌شود و مابقی این هزینه هم از طریق اسپانسر، نقل و انتقال و...به دست می‌آید.

فیفا به‌عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیرنده فوتبال در اساسنامه خود تاکید کرده است: «باشگاه‌ها باید بتوانند از حق پخش تلویزیونی به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمد خود استفاده کنند.»

فوتبالی‌ها متحد شدند

فدراسیون در اقدامی ضربتی مدیران عامل تیم‌ها را دور یک میز جمع و راهکارهای موجود را بررسی کرد و در این میان تنها گزینه و اهرم فشاری که فوتبالی‌ها داشتند راه ندادن دوربین‌ها به استادیوم‌ها بود. حالا گزینه فوتبالی‌ها «روی میز» بود و امید آنها به این ترفند. برای اولین بار شاید اهالی فوتبال موضع مشترکی گرفتند و همگی از گرفتن کامل حق پخش حمایت کردند و در آخر این جلسه بیانیه مشترکی هم مبنی بر گرفتن این «حق» منتشر شد. در قسمتی از این بیانیه آمده: «اعضا تصمیم گرفتند با توجه به اینکه باشگاه‌ها در تنظیم بودجه سال جاری ۵۰ درصد از هزینه‌های خود با عنایت به الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا بر اساس دریافت حق سهم قرارداد پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی پیش‌بینی نموده‌اند و همچنین برای پیشگیری از ورشکستگی کلیه باشگاه‌ها در صورت عدم توافق در قرارداد حق پخش تلویزیونی، به‌رغم مکاتبات و مذاکرات مکرر با آن سازمان، ناگزیر خواهند بود از ورود دوربین‌های صداوسیما به ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات از روز یکشنبه مورخ ۲/۶/۹۳ جلوگیری به عمل آورند.»

جواب تلویزیون یک کلام بود

اما به فاصله یک روز از صدور این بیانیه و تاکید بر راه ندادن دوربین‌ها به استادیوم‌ها حسن تقدس‌نژاد معاون مالی - اداری سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با «ایرنا» آب پاکی را روی دست فوتبالی‌ها ریخت و تاکید کرد صداوسیما یک ریال بیشتر از آن چیزی که تعیین شده است پرداخت نمی‌کند.او می‌گوید: «پیشنهاد ما پرداخت همان ۲۲ میلیارد تومان است و نه بیشتر. درحالی که مسوولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ۱۶۰ میلیارد تومان را درخواست کرده‌اند. با اینکه پرداخت این رقم در توان سازمان صداوسیما نیست، سعی می‌کنیم با مسوولان فدراسیون فوتبال هرچه زودتر به تفاهم

برسیم.»

تقدس‌نژاد در مورد تهدید مدیران باشگاه‌های لیگ برتری و مسوولان فدراسیون فوتبال درخصوص راه ندادن دوربین‌های صداوسیما به ورزشگاه‌ها، اطمینان داد تهدید فوتبالی‌ها عملی نخواهد شد: «دیدارهای لیگ چهاردهم به‌طور حتم از شبکه‌های مختلف سیما پخش خواهد شد و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.»