پول درآوردن را یاد بگیرید

مشکلات مالی بارسلونا در فصول اخیر، امسال به اوج خود رسیده است. آبی و اناری‌ها سال گذشته بخشی از درآمدهای آینده خود را پیش‌خور کردند و به همین دلیل نقل و انتقالات پرخرجی را پشت سر گذاشتند.

امسال اما خبری از این موضوع نبود و کل هزینه بارسا در تابستان به ۴ میلیون یورو هم نرسید! چراکه خوان لاپورتا با دریافت تسهیلات و پس‌انداز درآمدهای بلوگرانا، بودجه‌ای هنگفت برای تجهیز نیوکمپ جدید کنار گذاشت و از انتهای فصل ۲۳-۲۰۲۲ رسما عملیات را استارت زد. طبق آنچه رسانه اسپورت کاتالونیا منتشر کرده اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، ورزشگاه زیبا و مدرن اسپاتیفای نیوکمپ جدید در پایان فصل ۲۶-۲۰۲۵ با ظرفیت کامل خود در دسترس خواهد بود که این آخرین ماموریت هیات‌مدیره فعلی به ریاست لاپورتا خواهد بود. در ساخت استادیوم جدید اعتبار مالی کافی برای این پروژه تعیین شده و هزینه این پروژه بازسازی تا ۵/ ۱میلیارد یورو برآورد شده است و باشگاه خبر داده که ۲۰ سرمایه‌گذار این مبلغ را تامین کرده‌اند. 

Untitled-1 copy

هرچند فقط امسال بازی‌های تیم ژاوی در ورزشگاه مونتوویک (که برای المپیک 1992 بارسلونا ساخته و از آن استفاده شد) برگزار می‌شود و آنها از سال آینده می‌توانند به نیوکمپ جدید ولی تکمیل نشده برگردند. مشابه کاری که رئال مادرید با سانتیاگو برنابئو انجام داده و آنها با وجود بازی در آن ورزشگاه، هنوز نمی‌توانند از بخش‌هایی از آن استفاده کنند. مدیران بارسلونا اما متقاعد شده‌اند که این باشگاه پس از تکمیل ورزشگاه خود می‌تواند به درآمد بالای 340 میلیون یورویی در هر فصل برسد و این تخمین درآمد براساس تجزیه و تحلیل عمیق بازار، دانش صنعت فوتبال و مقایسه با سایر نهادهای ورزشی مشابه باشگاه بارسلونا انجام شده است.

البته برای تحقق این درآمد تیم اصلی بارسلونا باید در هر فصل حداقل 25 بازی را در این استادیوم انجام دهد؛ 19 بازی در لالیگا، 5 بازی در لیگ قهرمانان اروپا (یعنی حداقل تا مرحله یک چهارم نهایی) و جام خوان گامپر. با توجه به اینکه ظرفیت استادیوم در اکثر بازی‌های فصل پر می‌شود، به نظر رسیدن به این درآمد برای بلوگرانا محتمل باشد. اما پارامترهایی که بارسلونا برای درآمد‌زایی درنظر گرفته، بسیار جالب است. حالا که سرپرست شرکت توسعه و تجهیز فرمودند که استادیوم آزادی را طوری بازسازی می‌کند که کشورهای منطقه در رویای خود هم نتوانند آن را تصور کنند، ببینیم چند پارامتر درآمدزایی از بارسا الگو گرفته می‌شود تا اطرافیان با سابقه میزبانی جام جهانی و حضور فوق ستارگان دنیای فوتبال به ما غبطه بخورند!