آماتور بازی در لیگ حرفه‌ای

گروه ورزش: باشگاه نفت تهران یک فصل بسیار پرفراز و نشیب را پشت‌سر گذاشت و حالا در آستانه واگذاری قرار گرفته است. از قرار معلوم وزارتخانه قصد ندارد اداره این تیم را بر عهده داشته باشد و درصدد است تا پیش از شروع لیگ شانزدهم، امتیاز نفت تهران را واگذار کند. تا به حال حرف و حدیث‌های زیادی در مورد چگونگی این واگذاری مطرح شده، اما نکته مهم این است که خریداران برای در اختیار گرفتن امتیاز این باشگاه آماده می‌شوند. در همین راستا از مدتی قبل یک شایعه عجیب در محافل فوتبالی منتشر شد که کم‌کم در حال جدی شدن است. بر این اساس گفته می‌شود تیم فوتبال ملوان انزلی که در آخرین دقایق لیگ پانزدهم به دسته پایین‌تر سقوط کرد، به‌عنوان یکی از مشتریان امتیاز نفت مطرح شده و مسوولان آن درصدد هستند با خرید این سهمیه، فصل آینده هم در لیگ برتر حاضر باشند!

شماره حساب قلابی؟

ظاهرا عزم انزلی‌چی‌ها برای خرید سهمیه نفت چنان جدی است که آنها حتی دیروز درصدد بودند با نهایی کردن انتقال این امتیاز، هواداران‌شان را سورپرایز کنند. این خبری است که خبرگزاری فارس منتشر کرده: «سایت باشگاه نفت تهران چند روز پیش با اعلام یک شماره حساب به باشگاه‌های دیگر پیشنهاد داد برای خرید امتیاز این باشگاه در لیگ برتر اقدام کنند. در همین راستا باشگاه ملوان طی رایزنی‌هایی که انجام داد تصمیم داشت با خرید امتیاز نفت تهران به لیگ برتر بازگردد. مسوولان این باشگاه صبح دیروز تصمیم داشتند با پرداخت مبلغی به شماره حساب اعلام شده در سایت باشگاه نفت روال قانونی خرید امتیاز این تیم را طی کنند اما متوجه شدند شماره حساب اعلام‌شده وجود خارجی ندارد و از همین رو باشگاه ملوان نیز دچار تردیدهایی شده است. ملوان در پایان لیگ پانزدهم به لیگ دسته اول سقوط کرد اما مسوولان این باشگاه سعی دارند با خرید امتیاز نفت تهران به لیگ برتر برگردند.» در باب خرید امتیاز تیم‌های لیگ بالاتر، اما و اگرهای زیادی وجود دارد و خیلی‌ها این رویه را چندان حرفه‌ای و قابل قبول نمی‌دانند.

تجربه تلخ استقلال اهواز

شاید آخرین نمونه از شکست فجیع چنین رویکردی در فوتبال ایران، در همین لیگ پانزدهم اتفاق افتاد؛ جایی که باشگاه استقلال اهواز با وجود سقوط به لیگ دسته دوم، سهمیه تیم تازه لیگ برتری شده فولاد نوین را خرید و در لیگ برتر حاضر شد. نتیجه کار هم روشن بود؛ این تیم با کسب تنها ۲پیروزی و ۱۳امتیاز، با تفاضل گل منفی۴۲ سریع‌ترین سقوط به دسته یک را در تاریخ مسابقات لیگ برتر رقم زد. با این تجربه، حالا ملوانی‌ها که خودشان قبلا بارها به شیوه طبیعی از دسته اول بالا آمده‌اند، قصد دارند سهمیه تیم بالاتر از خودشان را بخرند و به شکلی نامتعارف و دوست‌نداشتنی به حضورشان در لیگ برتر ادامه بدهند. نکته جالب اینجا است که خرید چنین سهمیه‌ای، مستلزم صرف یک هزینه چند میلیارد تومانی است؛ پولی که شاید اگر در خلال فصل گذشته و به موقع به ملوان تزریق می‌شد، این تیم به شکل اصولی در لیگ برتر باقی می‌ماند و کارش به اینجا نمی‌کشید!

متخصص خرید امتیاز

مدیرعامل باشگاه ملوان، مسعود رضاییان است؛ مدیری که به نظر می‌رسد بیش از دیگر همتایانش به خرید سهمیه تیم‌های رده بالاتر علاقه دارد. در سال۸۷، بعد از ناکامی فولاد خوزستان در صعود به مسابقات لیگ برتر، مسعود رضاییان ترتیب خرید سهمیه تیم تازه لیگ برتری شده سپاهان نوین را داد و فولاد را با این ترفند به دسته بالاتر برد. اگرچه این انتقال، آغاز دوباره دوران موفق فولاد در لیگ برتر بود، اما سایه خرید امتیاز و این صعود نه‌چندان حرفه‌ای تا مدت‌ها بر سر فولاد و مدیرانش سنگینی می‌کرد؛ تا جایی که بعدتر خود رضاییان در گفت‌وگو با برنامه نود تایید کرد کار او در خرید سهمیه سپاهان نوین چندان حرفه‌ای نبوده است. با این همه، مسعود رضاییان پارسال زمانی که مدیرعامل نفت مسجد سلیمان بود و این تیم به دسته پایین‌تر سقوط کرد هم زمزمه‌هایی را در مورد خرید سهمیه فولاد نوین به زبان آورد، اما این اتفاق در نهایت رخ نداد. حالا باز هم رضاییان مدیرعامل تیمی شده که به لیگ یک سقوط کرده و باز هم حرف و حدیث‌هایی در مورد تلاش این باشگاه برای خرید سهمیه یک تیم لیگ برتری به وجود آمده است. به نظر می‌رسد اعتراف چند سال قبل رضاییان در مورد غیرحرفه‌ای بودن خرید امتیاز را نباید چندان جدی گرفت؛ چه اینکه اگر موقعیتش پیش بیاید، حتی آنها که به نادرست بودن کارشان اعتقاد دارند هم همچنان از انجام آن استقبال می‌کنند!