معرفی کلاس‌های پروازی هواپیما

رپرتاژ آگهی: مسلماً هرچه این امکانات بیشتر باشد، قیمت بلیط هواپیما نیز بالاتر می‌رود و به همین دلیل اسامی مختلفی روی کلاس‌های پروازی قرار داده شده که نشان‌دهنده نوع و میزان امکانات و خدمات آن‌ها است. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی کلاس‌های پروازی هواپیما بپردازیم، تا در زمان تهیه بلیط بتوانید انتخاب بهتری بر اساس بودجه خود داشته باشید.

کلاس‌ پروازی چیست؟

کلاس پروازی دسته‌بندی ارائه خدمات در سفرهای هوایی را نشان می‌دهد. در واقع هر کلاس، خدمات متفاوتی به مسافران خود ارائه می‌دهد؛ به عنوان مثال در کلاس اقتصادی، خدمات کمتری نسبت به کلاس تجاری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و مسافران کلاس تجاری باید هزینه بالاتری را برای آن پرداخت کنند، چراکه از امکانات و خدمات بهتر و با کیفیت بیشتری بهره‌مند می‌شوند و سفر راحت‌تری را تجربه می‌کنند.

اگر بخواهیم چند گزینه کلی را به عنوان تفاوت‌های کلاس‌های پروازی بدانیم اغلب می‌توانیم به نوع صندلی، امکانات رفاهی، قیمت و کیفیت خدمات پذیرایی اشاره کنیم.

کلاس‌های پروازی هواپیما کدامند؟

کلاس‌های پروازی در چهار گروه مختلف قرار می‌گیرند که در ادامه با خدمات و ویژگی‌ هرکدام آشنا خواهیم شد:

فرست کلاس First Class

کلاس پروازی فرست (کلاس F) یک تجربه بی‌نظیر در سفرهای هوایی است. این کلاس پروازی برای افرادی که به دنبال راحتی و استفاده از امکانات لوکس هستند، مناسب است. البته برای فاصله‌های نزدیک مانند پرواز تهران مشهد یا دیگر مسیرهایی با فاصله زمانی کم، نیازی به تهیه این بلیط نخواهید داشت. اغلب افراد مشهور، سیاسی، هنرمندان و ثروتمند از این کلاس پروازی استفاده می‌کنند؛ بلیط این سفرها از بقیه گران‌تر است.

در کلاس پروازی فرست، شما امکانات بی‌نظیری مانند تلفن اختصاصی، اینترنت، سیستم صوتی و تصویری شخصی، تخت خواب و حتی حمام را در اختیار دارید. همچنین در این کلاس پروازی، خدمات غذایی نیز بسیار لوکس و متنوع خواهد بود. شما می‌توانید در طول پرواز غذاهایی همچون استیک، خاویار و سایر خوراکی‌های استثنایی را سفارش داده و از آن‌ها لذت ببرید.

بیزینس کلاس  Business Class

بیزینس کلاس  Business Class

بیزینس کلاس یک سطح بالاتر از پروازهای اقتصادی بوده و به مسافرانی که تمایل دارند راحت‌تر سفر کنند یا نیاز به خدمات و امکانات بیشتری در طول سفر دارند، پیشنهاد می‌شود. بعضی از ویژگی‌های کلاس تجاری شامل صندلی‌های راحت‌تر تختخواب‌شو و تاشو، فضای بزرگ‌تر بین صندلی‌ها، خدمات مخصوص مسافران کلاس تجاری، غذاهای با کیفیت بالا، دسترسی به ایستگاه‌های شارژ و سیستم‌های سرگرمی پیشرفته است.

همچنین در برخی از ایرلاین‌ها، خدمات اضافی مانند سالن‌های انتظار و دسترسی به ایستگاه‌های شارژ اختصاصی برای مسافران کلاس تجاری نیز ارائه می‌شود.

کلاس اکونومی پریمیوم Premium Economy Class

کلاس پرواز پرمیوم اکونومی در برخی از ایرلاین‌ها با علامت W نشان داده می‌شود. این کلاس، بین کلاس اقتصادی (Economy Class) و کلاس بیزینسی (Business Class) قرار گرفته که نسبت به کلاس اقتصادی، امکانات بیشتر و نسبت به کلاس بیزینس، امکانات کمتری دارد.

اندازه صندلی‌ها در کلاس پرواز پرمیوم اکونومی نسبت به کلاس اقتصادی بزرگ‌تر و راحت‌تر بوده و فاصله‌ بین صندلی‌ها نیز بیشتر است. از طرفی کیفیت و تنوع غذاها در کلاس پرواز پرمیوم اکونومی بهتر از کلاس اقتصادی است. معمولاً منوهای خاصی برای مسافران این کلاس پروازی طراحی می‌شود.

مانیتورهای موجود در کلاس پرواز پرمیوم اکونومی بزرگ‌تر از کلاس اقتصادی بوده و مسافران امکان تماشای فیلم‌ها و سرگرمی‌های بیشتری را دارند. همچنین برخی ایرلاین‌ها می‌توانند امکاناتی مانند سوئیت‌های خصوصی و دسترسی به سالن‌های استراحت مخصوص را نیز برای مسافران کلاس پرواز پرمیوم اکونومی فراهم کنند. قیمت بلیط‌های کلاس پرواز پرمیوم اکونومی نسبت به کلاس اقتصادی بیشتر، اما کمتر از قیمت بلیط‌های کلاس بیزینسی است.

کلاس اکونومی یا اقتصادی Economy Class

کلاس اکونومی یا اقتصادی Economy Class

برای فاصله‌های کوتاه مانند پرواز تهران مشهد، بهترین انتخاب کلاس اکونومی است. این کلاس برای مسافران عادی و با بودجه محدود ارائه شده و معمولاً صندلی‌های بیشتری در هواپیما را شامل می‌شود. همچنین قیمت بلیط هواپیما در این کلاس کمتر است. در این کلاس، صندلی‌ها ردیف‌های کنار هم داشته و امکانات محدودتری نسبت به کلاس‌های بالاتر در اختیار مسافر قرار خواهد گرفت.

امکانات کلاس اقتصادی کمتر از قبلی‌ها بوده و شامل روزنامه، مجله، خدمات تغذیه ساده‌تر و فضای کمتر بین صندلی‌ها است؛ همچنین، در برخی هواپیماها، مانیتورها و هدفون‌هایی برای هر صندلی در نظر گرفته شده اما در بعضی موارد، یک مانیتور بزرگ برای تمام مسافران کلاس اقتصادی قرار داده می‌شود.

کدهای مخصوص کلاس‌های پروازی که باید آن‌ها را بشناسید...

فرض کنید که می‌خواهید از روی یک بلیط هواپیما مشهد تهران یا هر مسیر دیگری کلاس پروازی را پیدا کنید. در این شرایط باید به کدهایی که روی آن نوشته شده توجه کنید. برخی از این کدها عبارتند از:

  • کدهای پروازی Y، Q : کلاس پرواز اقتصادی (Economy Class)

  • کدهای پروازی J، I: کلاس پرواز بیزینسی (Business Class)

  • کد پروازی E، W: نشان‌دهنده پرواز پرمیوم اقتصادی (Premium Economy Class)

  • کدهای پروازی A، F و P: کلاس پرواز فرست (First Class)

لطفاً توجه داشته باشید که کدهای پروازی و نحوه استفاده از آن‌ها ممکن است در هر شرکت هواپیمایی متفاوت باشد؛ بنابراین، برای اطلاعات دقیق‌تر درباره کدهای پروازی و خدمات هر شرکت هواپیمایی، توصیه می‌شود در مورد آن‌ها اطلاعات کافی را به دست آورید.

خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین

خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین

اکنون با کلاس‌های هواپیما آشنا شدید راحت‌تر می‌توانید در مورد خرید بلیط به صورت اینترنتی از سایت‌هایی مانند اسنپ تریپ اقدام کنید. فرقی نمی‌کند که به دنبال خرید بلیط هواپیما مشهد تهران یا دیگر مسیرهای هوایی باشید، درهرصورت امکان انتخاب از بین این گزینه‌ها برای شما وجود دارد.

بهتر است قبل از هر چیز بودجه خود را در نظر بگیرید و سپس با مقایسه امکانات و قیمت بلیط‌ها خرید خود را نهایی کنید. مطمئناً برای یک سفر کوتاه، نیازی به پرداخت هزینه و تهیه بلیط بیزینس یا فرست کلس نخواهید داشت، چرا که زمان قرار گرفتن شما در هواپیما بسیار کم بوده و نیازی به سرگرمی یا خدمات ویژه ندارید. شما باید با در نظر گرفتن تمام شرایط، در نهایت بلیطی را با توجه به بودجه خود تهیه کنید و برای این کار، خرید اینترنتی بهترین روش خواهد بود.

اسنپ تریپ بزرگترین پلتفرم خرید بلیط هواپیما در ایران

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.