یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

یک سال ریزش بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس تهران در ادامه مسیر کاهشی خود، با افت 418 واحدی (معادل 61/0 درصد) مواجه شد و در رقم 68هزار و 232 واحد ایستاد. این در شرایطی است که دقیقا یک سال از دوران اوج بازار سهام (15 دی سال 92 شاخص کل در رقم 89500واحد بود) می‌گذرد و در این مدت، دماسنج بازار سهام افت 7/23 درصدی را به ثبت رسانده است. در میان بازارهای سرمایه‌گذاری این ضعیف‌ترین عملکرد است؛ به‌طوری که بازار پول (سپرده بانکی)، بازار ارز و سکه به ترتیب با 5/23، 1/19 و 5/12 درصد رشد بیشترین بازدهی را در یک سال اخیر به ثبت رساندند. در بازار سهام از میان 36گروه بورسی، 26 صنعت با افت شاخص همراه بودند. همچنین در این مدت، در میان بیش از 300 نماد بورسی، تنها 68 سهم بازدهی ثبت داشتند.


بازار ارز

تثبیت ارز بالای ۳۵۰۰ تومان
طی معاملات روز گذشته، دلار افت ملایمی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 530 تومان معامله شد. به این ترتیب مشاهده می‌شود سطح 3500 تومانی همچنان برای دلار مناسب است و قیمت‌ها در کمتر از این قیمت واکنش نشان می‌دهند. در این شرایط، قیمت دلار از ابتدای سال حدود 18 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان نگرانی از سمت عرضه دانست. در واقع، تمدید مذاکرات هسته‌ای خوش‌بینی‌های مربوط به گشایش‌های هسته‌ای را حذف کرد؛ همچنین، کاهش قیمت نفت یکی دیگر از عوامل نگرانی درخصوص افت عرضه ارز محسوب می‌شود. از سوی دیگر، طی ماه‌های اخیر واردات نرخ رشد بیشتری نسبت به صادرات پیدا کرده است. این موضوع بیانگر آن است که تقاضای ارز رشد بیشتری نسبت به عرضه داشته است که رشد قیمت‌ها را توجیه می‌کند.


بازار سکه

مقاومت سکه در مقابل عوامل منفی
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 984 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که دلار کاهش اندک 10 تومانی را تجربه کرد و قیمت طلای جهانی نیز افت آرامی را به ثبت رساند. همان‌طور که اشاره شده بود، واکنش سکه نسبت به این عوامل با آرامش بیشتری انجام می‌شود. این موضوع با در نظر گرفتن حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) سکه چندان هم دور از انتظار نیست؛ به‌طوری که حتی با قیمت‌های فعلی برای دلار و طلای جهانی، همچنان سکه کمتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شود. در این شرایط به نظر می‌رسد نوسانات ارز کاهش نسبی پیدا کرده و حالت سردرگمی دارند در بازار طلای جهانی نیز کشاکش عوامل متعدد موجب افت و خیزهای هیجانی شده است. بنابراین، تغییرات شدید قیمت سکه در این روزها انتظار نمی‌رود.


بازار طلای جهانی

وزن‌کشی دلار و تقاضای چین در بازار طلا
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1188 دلار بر اونس معامله می‌شد. این در شرایطی بود که در ساعات ابتدایی معاملات تا نزدیکی 1200 دلاری نیز حرکت کرده بود. کارشناسان افزایش تقاضا در چین را با توجه به نزدیک شدن به آغاز سال این کشور عامل این رشد عنوان کردند. از سوی دیگر، نگرانی‌ها درخصوص انتخابات یونان، سخنان رئیس کل بانک مرکزی اروپا (ECB) درخصوص انجام سریع‌تر سیاست‌های انبساطی به منظور جلوگیری از کاهش نرخ تورم و همچنین اظهارات صدراعظم آلمان مبنی بر پذیرفتن خروج یونان از اتحادیه یورو مهم‌ترین عواملی هستند که موجب کاهش شدید ارزش یورو نسبت به دلار شدند (کمترین مقدار از مارس 2006). بر این اساس، رشد شاخص دلار بر قیمت طلای جهانی فشار وارد کرد و موجب کاهش مجدد قیمت‌ها در این بازار شد.


بازار اوراق مسکن

مقاومت سطح ۸۰ هزار تومانی برای «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن 1392(تسه 9201) با رشد ملایم 8/0 درصدی به قیمت 79 هزار و 274 تومان معامله شدند. همان‌طور که اشاره شده بود افزایش فاصله قیمت اوراق مزبور با کف 80 هزار تومانی با مقاومت جدی مواجه است. به نظر می‌رسد قیمت‌ها در محدوده 80هزار تومان، وضعیت پایداری را برای این اوراق رقم زده‌اند. با این حال، در صورتی که روند کاهشی تقاضای این اوراق ادامه پیدا کند می‌توان شاهد افت بیشتر قیمت‌ این اوراق بود. بر اساس آخرین گزارش‌های موجود، میزان 123 میلیارد تومان مازاد عرضه برای این اوراق در آذر ماه مشاهده می‌شود. در این شرایط، کارشناسان معتقدند رکود بازار مسکن همچنان ادامه داشته باشد و در نتیجه نمی‌توان به تحریک تقاضای مسکن و در نتیجه «تسه»ها امیدوار بود. این موضوع بر نبود محرک برای رشد اوراق مزبور تاکید می‌کند.


بازار نفت

سیگنال‌های فشارهای اقتصادی نفت ارزاندیروز، نفت خام آمریکا که همچنان از مازاد عرضه رنج می‌برد، روند منفی خود را ادامه داد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت ۴/۵۱ دلار بر بشکه معامله می‌شد. گرچه آمار تولیدکنندگانی مثل روسیه و عراق همچنان افزایشی است و سمت تقاضا نیز هم در آسیا و اروپا و هم در آمریکا رشد زیادی را نشان نمی‌دهد، اما افت قیمت نفت آثار منفی اقتصادی به همراه داشته است. در این میان، رئیس‌جمهور ونزوئلا به منظور جلوگیری از ورشکستگی این کشور، به چین سفر کرده تا مذاکراتی با مقامات چینی انجام دهد. همچنین، آمار شرکت‌های بزرگ آمریکایی در حوزه نفت شیل نشان از کاهش سرمایه‌گذاری‌ها دارد. مثلا شرکت نفتی کانتیننتال ریسورس، سرمایه‌گذاری خود در سال ۲۰۱۵ را حدود ۴۰ درصد کاهش داده و شرکت هالیبرتون نیز ماه گذشته حدود هزار کارگر خود را اخراج کرده است.