بازار سهام

گام‌های کوتاه مثبت

آخرین روز معاملاتی هفته در حالی به پایان رسید که بورس تهران برای دومین روز پیاپی شاهد افزایش ارتفاع در نماگر اصلی خود بود. به طوری که روز چهارشنبه، شاخص کل بورس تهران با حدود ۲۲۳۸ واحد، معادل با ۰.۱۱‌درصد افزایش نسبت به‌روز ماقبل، در محدوده ۲ میلیون و ۲۲‌هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در این روز با ۲۷۳۱ واحد افزایش معادل با ۰.۳۹ درصد، در محدوده ۷۰۶‌هزار واحد قرار گرفت. همچنین  بورس و فرابورس مجموعا شاهد ورود پول به میزان ۱۰ میلیارد تومان بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۳۸۶۴ میلیارد تومان قرار گرفت. کارشناسان معتقدند که اقدامات اخیر دولت  به نفع  بازار سرمایه نبوده است و نمی‌توان در واقعیت، پول‌پاشی دولت در این بازار را اقدامی حمایتی قلمداد کرد؛ بلکه حمایت واقعی، پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد و هموار کردن شرایط رقابتی برای شرکت‌هاست.

15-01

 

بازار سکه

چشم‌انداز افزایش قیمت

روزهای بدون تلاطم و کم‌هیجان بازار سکه در روز چهارشنبه نیز همچنان ادامه‌دار شد. به طوری که در این روز سکه امامی با افزایشی بسیار اندک معادل با 0.35درصد، در محدوده قیمتی 28 میلیون و 800‌هزار تومان به ازای هر قطعه مورد خرید و فروش قرار گرفت تا سکه یاد شده برای ششمین روز معاملاتی متوالی به نوسانات محدود خود در کانال 28 میلیون تومان ادامه دهد. نرخ دلار نیز به عنوان اصلی‌ترین عامل جهت‌دهنده قیمت سکه در این روز، در سطح 50‌هزار و 200 تومان ثابت ماند و همچنین قیمت طلای جهانی نیز تا لحظه تنظیم این گزارش در ساعت 18 به وقت تهران  مقدار اندکی نوسان داشت. برخی از کارشناسان بازار سکه معتقدند پس از عبور از این رکود و کمبود تقاضای مصنوعات طلا، ممکن است که طی سه تا چهار ماه آینده به دلیل تقاضایی که وارد این بازار می‌شود، قیمت‌ها افزایش بیابند.

15-02

 

بازار طلای جهانی

ثبات نسبی طلا

در حالی که قیمت پایانی طلا در روز سه‌شنبه با 1.02‌درصد افزایش، به 1998 دلار و 29 سنت رسیده بود، روز چهارشنبه نیز افزایش قیمت طلا هرچند کم‌جان‌تر، اما ادامه پیدا کرد. به طوری که در این روز و تا  ساعت 18 به وقت تهران، طلای جهانی با بیش از 3 دلار افزایش، در محدوده قیمتی 2002 دلار به ازای هر اونس مورد خرید و فروش قرار گرفت. قیمت ثبت شده برای طلای جهانی در این روز بالاترین قیمت این فلز گرانبها از 5 آبان 1402 است. کارشناسان ثبات نسبی قیمت طلا در این روز را به دلیل چشم‌انداز معامله‌گران مبنی بر عدم‌افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌دانند. پیش‌بینی می‌شود که تا زمان انتشار آمار اشتغال آمریکا و پس از آن نشست آتی فدرال رزرو، در صورتی که اتفاق غیر‌منتظره‌ای رخ ندهد قیمت طلا تغییرات قابل‌توجهی نخواهد داشت.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

رشد 3 درصدی مسکن و صنعت

ساعات معاملاتی روز چهارشنبه در حالی به پایان رسید که قیمت هر برگ «تسه 0011» در این روز با نوسانی به نسبت محدود، تقریبا با ثبات همراه بود. اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی هفته، با 214 تومان افزایش قیمت معادل با 0.21‌درصد به نسبت روز ماقبل، در قیمت پایانی 103‌هزار و 303 تومان به ازای هر برگ از این اوراق مورد خرید و فروش قرار گرفت. مهرداد بذر‌پاش، وزیر راه و شهر‌سازی صبح روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت بیان کرد که با وجود تمام کمبود منابعی که با آن مواجه هستیم، در حال حاضر حدود یک میلیون و 900‌هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده، شهری و روستایی در حال ساخت است و همچنین رشد مسکن و صنعت نیز به مثبت 3‌درصد رسیده است.

15-04

 

بازار نفت

روزهای آرام نفت

در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه نوسانات نزولی محدود در قیمت نفت دیده می‌شد. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت برنت با حدود یک دلار کاهش ارزش، در محدوده قیمتی 81 دلار و 47سنت به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفت. نفت WTI یا وست تگزاس اینترمدییت نیز در این روز حرکتی هم‌جهت با نفت برنت داشت و با کاهشی اندک، در محدوده قیمتی76 دلار و 81 سنت به ازای هر بشکه مبادله شد. در نگاهی کلی‌تر و با توجه به روند قیمتی هفته می‌توان گفت که قیمت نفت از روز جمعه تا به این روز، شاهد نوسانات اندکی بوده و در ثبات نسبی به سر برده است. کارشناسان بازار معتقدند که روند قیمتی آرام و بدون تلاطم نفت در این روزها، عمدتا به دلیل نشست آینده اوپک‌پلاس و تصمیم‌گیری آنها درخصوص میزان عرضه نفت است.

15-05