بازار سهام

ادامه روند صعودی بورس

روز چهارشنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با حدود ۳۳۵۰ واحد افزایش، در محدوده ۲ میلیون و ۵۶‌هزار واحد قرار گرفت تا روند صعودی بازار که روز یکشنبه شروع شده بود، تا انتهای هفته ادامه پیدا کند. شاخص هم‌وزن نیز در این روز افزایش یافت و با بیش از ۲۵۰۰ واحد افزایش در محدوده ۶۹۸‌هزار واحد قرار گرفت. این اتفاقات در حالی رخ دادند که ارزش معاملات خرد در سطح ۳۷۰۳ میلیارد تومان قرار گرفت و همچنین خروج پول به میزان ۱۸۷ میلیارد تومان اتفاق افتاد. برخی از تحلیلگران معتقدند که دلیل صعود مجدد شاخص کل به دلیل تزریق اخبار مثبت به بازار، مانند انتشار گزارش‌های به نسبت مطلوب ۶ ماهه شرکت‌ها و انتشار نامه نرخ گاز خوراک شرکت‌های پتروشیمی بوده است. همچنین نکته حائز اهمیت از نگاه تکنیکال برای تغییر روند این است که بازار مرز ۲ میلیون و ۲۰۰‌هزار را از میان بردارد.

15-01

 

بازار سکه

ثبات نسبی بازار سکه

قیمت هر قطعه سکه امامی در روز چهارشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش اندکی داشت و با حدود 95‌هزار تومان صعود، در محدوده قیمتی 29 میلیون و 95‌هزار تومان قرار گرفت. این افزایش اندک در پی سقوط قیمت روز سه‌شنبه تا مرز 29 میلیون تومان اتفاق افتاد. نوسان محدود قیمت سکه در روز چهارشنبه باعث شد تا به این روز، بازار سکه امامی در ثبات نسبی به سر ببرد. همچنین در این روز قیمت طلای جهانی رو به کاهش بود و نرخ دلار نیز به عنوان اصلی‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر قیمت سکه، در محدوده 51‌هزار و 250 تومان ثابت ماند. پیش‌بینی کارشناسان و فعالان بازار سکه این است که با توجه به شرایط فعلی قیمت طلای جهانی و نرخ دلار، اگر حادثه خاصی در بازار جهانی رخ ندهد، روند کنونی احتمالا ادامه خواهد یافت و ثبات همچنان بر این بازار حاکم خواهد بود.

15-02

 

بازار طلای جهانی

در انتظار نشست فدرال رزرو

طلای جهانی که در پایان ساعات معاملاتی روز سه‌شنبه با کاهش ارزش در محدوده قیمتی 1969 دلار و 45 سنت قرار گرفته بود، در روز چهارشنبه در حالی در بازار جهانی مورد داد وستد قرار گرفت که این روند نزولی همچنان ادامه داشت. به طوری که در ساعت 19:30 به وقت تهران به قیمت 1956دلار به ازای هر اونس مبادله می‌شد.این مقدار کمترین قیمت طلا از اواخر مهر ماه سال‌جاری است. در حالی که طی دو نشست گذشته فدرال رزرو، به دلیل انتظار معامله‌گران برای افزایش نرخ بهره، به نسبت بیشتر کاهش یافته بود، اما در روز چهارشنبه و پیش از سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، انتظارات معامله‌گران در خصوص تغییر نرخ بهره تعدیل شده است که این مساله باعث شد تا کاهش قیمت طلا به اندازه نشست‌های قبلی اتفاق نیفتد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

فرصتی برای خانه‌دار شدن؟

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد داد‌وستد قرار می‌گیرد طی معاملات روز چهار‌شنبه با افت همراه بودند. به طوری که هر قطعه از این اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود، در آخرین روز معاملاتی هفته کاهش 1.78 درصدی را شاهد بود. به این ترتیب تسه یاد‌شده با کاهش بیش از یک‌هزار و 800 تومان کار خود را در قیمت پایانی 104‌هزار و 569  تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به اینکه بازار مسکن در شرایط رکود تورمی قرار دارد اکنون بهترین فرصت و زمان خوبی برای خرید خانه است. با توجه به اینکه در بازار تورم وجود دارد، پیش‌بینی وقوع تورم بالاتر برای سال آینده یا در پایان امسال نیز وجود دارد از این رو اکنون که هنوز تورم بیشتری رخ نداده، شرایط خرید و فروش مسکن برای مردم راحت‌‌‌تر است.

15-04

 

بازار نفت

روز پر‌نوسان در بازار نفت

نفت خام برنت که کار خود را در روز سه‌شنبه با سقوط ارزش و ثبت قیمت نهایی 81 دلار و 61 سنت به پایان برده بود، روز چهارشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، در حالی در بازار جهانی مورد داد و ستد قرار گرفت که ارزش این نفت نوسانات صعودی از خود نشان داد و در محدوده 81 دلار به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت. همچنین نفت WTI یا وست تگزاس اینتر مدییت نیز که روز سه‌شنبه به پایین‌ترین قیمت خود از اوایل مرداد ماه امسال، یعنی 77 دلار و 37 سنت رسیده بود، در این روز در حالی کار خود را آغاز کرد که مانند نفت برنت نوسانات مثبت از خود نشان داد و در محدوده 77 دلار مورد مبادله قرار گرفت. تحلیلگران معتقدند که دلیل نوسانات روز چهارشنبه مربوط به آمار اشتغال ضعیف آمریکا و سخنرانی آتی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در خصوص نرخ بهره است.

15-05