بازار سهام

بورس در آستانه رکود

1

بورس اوراق بهادار تهران همچنان در فضای تعطیلات سیر می‌کند. روز شنبه برخلاف چهارشنبه هفته گذشته، بازار سهام با افت به کار خود پایان نداد و تغییر مثبت اندکی را به ثبت رساند. بازار کار خود را با تقاضای کم آغاز کرد و در ادامه روند صعودی را برای بازه‌‌ زمانی 3 ساعته تا رسیدن به ستون 2 میلیون و 279‌هزار واحد شاخص کل ادامه داد. به این ترتیب شاخص کل 38/ 0درصد رشد و شاخص هم‌‌‌وزن که نمای بهتری از بازار را نشان می‌دهد با رشد 76/ 0 درصدی به کار خود پایان دادند. روز شنبه مبلغی در حدود 35 میلیارد پول حقیقی خارج شد و ارزش معاملات خرد در حدود 3,986 میلیارد تومان بیانگر قرارگیری در سطح رکودی بود. در حالی که بازار به علت تعطیلات از تب و تاب افتاده است، کاهش نرخ دلار نیز انگیزه را برای افزایش از آن گرفته است. بنابراین برای هفته آتی بازاری باثبات و افزایش‌‌‌های اندک قابل پیش‌بینی است.

بازار سکه

عقب‌نشینی سکه

2

بازار سکه و طلا در روز شنبه و بین تعطیلات با افت قیمت مواجه شد. به طوری که هر قطعه سکه امامی با افتی در حدود 30‌هزار تومان به مرز حمایتی 30 میلیون و 300 تومان رسید. چرا که از یکسو در بازارهای جهانی روز جمعه طلا پس از انتشار داده‌‌‌های بیکاری ریزش قیمتی را رقم زد و از سوی دیگر اخبار مثبت سیاسی در داخل کشور موجب جلوگیری از رشد نرخ دلار شده است علاوه بر آن انتظار می‌رود با آزادسازی ارزهای ایران بهای دلار پایین‌‌‌تر هم بیاید. بنابراین سکه محرکه‌‌‌ای برای رشد قیمت ندارد. همچنین باید توجه داشت روز شنبه حجم معاملات بالایی را نداشت چرا که در بین تعطیلات واقع شده بود و بازارها پویایی روزهای معمول خود را نداشتند. تمامی این عوامل موجب افت بهای سکه در اولین روز کاری هفته بودند، هم‌‌‌چنین افزایش چشمگیری نیز برای روزهای بعد از تعطیلات پیش‌بینی نمی‌شود.

بازار طلای جهانی

نابسامانی در بازار طلا

3

طلای جهانی در اولین روز کاری خود با افزایش قیمت روبه‌رو شد. تحت لوای نااطمینانی موجود پیرامون نرخ بهره برای ماه آینده هر اونس طلا ساعت 19 دیروز در قیمت 1958 دلار معامله شد. از واکنش غیرمنتظره بازار طلا می‌توان به این مساله اشاره کرد که آمارهای منتشر شده از بیکاری ایالات متحده بهتر از انتظارات بود و موجب آن شد که احتمال ثابت ماندن نرخ بهره در ماه آینده بالاتر برود و  این روزنه امید مانع از ریزش بازار شد. باید توجه داشت اگرچه ثابت نگه داشتن نرخ بهره مطرح است، بازار می‌‌‌داند این نرخ برای مدت طولانی بالاتر خواهد رفت و تقاضا برای این دارایی بدون بازده کاهش می‌یابد. از سوی دیگر بازار منتظر داده‌‌‌های تولیدی در آینده است تا رخداد رکود را بسنجد و به تناسب آن طلا ارزشمندتر شود.

بازار اوراق مسکن

نبود برنامه مناسب در مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در معاملات روز شنبه مانند چهار شنبه قبل از تعطیلات کار خود را عموما با رشد قیمت سپری کردند. به طوری که هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، معاملات خود را با 93/ 3درصد افزایش معادل بیش از 3‌هزار تومان رشد مجددا به بالای مرز 80‌هزار تومانی بازگشت و کار خود را در قیمت پایانی 81‌هزار و 613 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه، هیچ اتفاق مثبتی در حوزه عرضه و افزایش ساخت‌و‌ساز مسکن از ابتدای فعالیت دولت فعلی رخ نداده و هیچ برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ای هم برای این حوزه صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد که باید یک برنامه‌‌‌ریزی مشخص با اولویت رفع موانع تولید در حوزه مسکن و ساختمان صورت بگیرد تا بتوان نتایج قابل‌توجهی را در بلندمدت (5 ساله) در بازار مسکن دید.

بازار نفت

بازگشت بهای نفت

5

نفت در معاملات روز دوشنبه به اوج برگشت. در حالی که افزایش سقف بدهی‌‌‌های ایالات متحده سایه نکول و در پی آن کند شدن رشد اقتصادی را برطرف کرد. اوپک‌پلاس اعلام کرد میزان تولید نفت خود را کاهش می‌دهد بنابراین قیمت نفت افزایش قابل‌توجهی را به ثبت رساند. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 77 دلار و 78 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 73 دلار و 45 سنت قرار گرفت. آنچه مشخص است کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی از بهای نفت حمایت خواهد کرد و همچنین آمارهای بیکاری منتشر شده موجب آن شده که فدرال رزرو با احتمال بیشتری دست به تغییر نرخ بهره برای ماه آینده نزند که این خبر نیز برای بازار نفت سیگنال مثبتی است. در حال حاضر تنها نگرانی از رکود اقتصادی پیش رو و آمارهای تولیدی چین موانع روند صعودی بهای نفت هستند.