بازار سهام

بازار سرمایه در مسیر مثبت

1

بازار سهام روز معاملاتی دوشنبه را در ادامه سه روز معاملاتی گذشته بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. بر این اساس نماگر اصلی بازار با رشد 82/ 0درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و 576هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد به میزان 4هزار و 483میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات دیروز به میزان 33میلیارد تومان تغییر مالکیت از جانب حقوقی به حقیقی رخ داده است. بر این اساس بنا بر نظر کارشناسان با توجه به‌‌اینکه به تازگی قیمت کامودیتی‌‌ها به‌‌خصوص قیمت نفت افزایش اندکی را تجربه کردند، این امر سبب افزایش تقاضا برای سهام‌‌های کامودیتی‌محور بوده که به دنبال آن موجب رشد بازار سهام شده است. این‌طور که به نظر می‌رسد برای تداوم رشد بازار سهام این مساله نیز می‌تواند در کنار انتظارات تورمی نقش مهمی در رونق بازار سهام ایفا کند.

بازار سکه

تداوم حرکت مثبت سکه

2

سکه طلا روز معاملاتی دوشنبه را در ادامه مسیر صعودی سه روز اخیر بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. این در حالی است که سکه امامی روز مذکور در قیمت 20میلیون و 651هزار تومان مورد دادو‌ستد قرار گرفت. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد همواره قیمت سکه تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و قیمت طلای جهانی بوده است. بر این اساس طلای جهانی همچنان با یکه‌تازی در مسیر صعود افق مثبتی پیش روی دارد به‌طوری که توانسته سطح 1800دلار را با اقتدار پشت سر بگذارد. از طرفی نرخ ارز نیز در روزهای گذشته روند صعودی ادامه‌دار داشته است که این امر باعث شده تا عموم افراد جامعه برای حفظ ارزش پول خود نسبت به خرید سکه اقدام کنند. البته باید این مهم را در نظر گرفت که باتوجه به رشد نرخ ارز و افزایش حباب سکه امامی احتمال اصلاح قیمتی افزایش یافته است. بر این اساس در صورت تغییر روند حرکت دلار می‌توانیم شاهد افت قیمتی سکه مذکور باشیم.

بازار طلای جهانی

بازپس‌گیری سطح1800دلار

3

قیمت طلای جهانی روز معاملاتی سه‌‌شنبه را بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. بر این اساس فلز گرانبها روز گذشته را در قیمت 1810دلار (تا ساعت16) به پایان رساند. به عقیده کارشناسان، انتشار داده‌های کاهش انتظارات تورمی در ایالات متحده موجب کاهش نسبی نرخ بازده اوراق 10ساله شده است. همین امر نوسانات مثبت در طلای جهانی را رقم زده است. با این حال انتشار داده‌های مدعیان بیکاری و نسخه نهایی تولید ناخالص داخلی منسوب به آمریکا در مقیاس فصلی، موجب تقویت شاخص دلار شده و به ضعف در روند صعودی فلز گرانبها انجامیده است. بر این اساس اقدامات نسبتا تهاجمی فدرال رزرو که سرعت رشد نرخ بهره را در جهت مهار نرخ تورم طی یک‌سال اخیر افزایش داد، موجب شد تا شاخص دلار افزایش چشمگیری داشته باشد. البته بنا بر صحبت‌‌های اخیر آقای پاول هنوز به پایان چرخه افزایش نرخ بهره نزدیک نشده‌‌ایم اما احتمال کاهش شتاب افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی وجود دارد.

بازار اوراق مسکن

تسه به کانال 120هزار تومان ورود کرد

4

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس روز معاملاتی دوشنبه را عمدتا صعودی پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 رشدی معادل 96/ 4درصدی داشت. در پایان معاملات روز مذکور اوراق یاد شده در سطح 124هزار و 320تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با‌‌توجه به اینکه فروشنده در شرایط حال حاضر مطمئن است که اگر ملک خود را بفروشد هفته بعد نمی‌تواند همین ملک را در این قیمت خریداری کند، از این رو یا از فروش عقب‌نشینی می‌کند یا قیمت خود را بالا می‌‌برد. این در حالی است که فرآیند خرید و فروش ملک یک پروسه دو تا سه ماهه است و از زمان تنظیم مبایعه‌نامه تا سند ریسک بسیار بالایی وجود دارد که افزایش قیمت‌‌ها موجب ضرر و زیان به فروشنده شود. از طرف دیگر خریداران نیز توان پرداخت هزینه‌های خرید آپارتمان‌‌هایی  را که روزانه قیمت آنها روبه افزایش است ندارند. مجموع عوامل ذکر شده موجب شده تا فروشندگان قیمت خود را بالا ببرند با وجود اینکه خریداری در بازار نیست.

بازار نفت

چشم‌انداز مثبت نفت

5

قیمت نفت  در دومین روز معاملاتی خود با تغییرات مثبت همراه بود. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ترتیب روز سه‌‌شنبه در قیمت‌‌های 84دلار و 85سنت و 80دلار و 36سنت (تا ساعت16) مورد معامله قرار گرفتند. به عقیده کارشناسان بهای طلای سیاه به دنبال اینکه مسکو اعلام کرد که ممکن است تولید نفت خود را کاهش دهد تا سقف قیمت نفت خام روسیه را که توسط کشورهای G7 و اتحادیه اروپا اعمال شده است، جبران کند با افزایش روبه‌رو شد. از طرفی کاهش احتمالی تولید از سوی مسکو ترس از کمبود بالقوه عرضه را برانگیخته، زیرا به نظر می‌‌رسد تقاضا از زمان بازگشایی چین افزایش می‌یابد. در این میان پالایشگاه‌های نفت در تگزاس نیز به‌‌دلیل خرابی تجهیزات، تولید بنزین و گازوئیل را کاهش دادند و قیمت‌‌های سوخت گرمایش و برق به دلیل این مشکلات افزایش یافته است. مجموع عوامل ذکر شده باعث می‌شود که چشم‌‌انداز قیمت نفت در ماه‌های آتی همچنان صعودی باشد.