بازار سهام

تنفس بورس در روندی پر‌‌تردید

1

بازار سهام در روز معاملاتی سه‌شنبه، پس از چندین روز متوالی از افت دست کشید. شاخص کل با رشد بیش از شش هزار واحد معادل 49/ 0 درصد به محدوده یک میلیون و 431 هزار واحد رسید. علاوه بر این شاخص هموزن نیز در این روز با استقبال سهامداران صعودی  مواجه و با رشدی بیش از یک درصد همراه شد. به عقیده کارشناسان کاهش در قیمت ارز به کاهش درآمد شرکت‌های دلاری و صادرات‌محور می‌‌انجامد. از این رو معاملات برخی نمادهای بزرگ موثر بر ارزش بازار در روزهای اخیر منفی بود. نماد‌های مذکور در روز گذشته اندکی افت روزهای پیشین را جبران کرده و در کنار سهام مرسوم به برجامی رشد نماگر اصلی بورس را رقم زدند. شایان ذکر است که میزان ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) معادل 2151میلیارد تومان بود.

بازار سکه

سکه دنباله‌رو دلار

2

سکه امامی در معاملات روز سه‌شنبه با ثبت افت 44/ 1درصدی معادل200 هزار تومان کاهش یافت و در قیمت 13 میلیون و 700 هزار تومان داد و ستد شد. در ابتدای مرداد ماه سکه در تلاش برای ورود به کانال 15 میلیون تومان بود. معاملات ماه گذشته با گمانه‌زنی‌ها درباره احیای برجام و تقویت شاخص دلار که منجر به کاهش قیمت جهانی طلا شد، همراه بود. کاهش قیمت به محدوده 13میلیون تومان، ادامه بی‌خبری از سرنوشت برجام و افزایش اندکی در اونس جهانی طلا در روز معاملاتی اخیر تقاضای این مسکوک را بهبود داده و منجر به بازگشت هر قطعه سکه امامی به محدوده 13 میلیون و 700هزار تومان شد. بنابراین حباب سکه مجددا به سطوح بالای 7/ 1 میلیون تومان بازگشت. از این رو برخی کارشناسان معتقدند که بازار سکه همچنان تا زمان تثبیت دلار پرنوسان باقی خواهد ماند.

بازار طلای جهانی

رالی شاخص دلار و طلا

3

طلای جهانی روز سه‌شنبه با نوسان همراه شد و مسیر نزولی هفت روز کاری گذشته خود را ادامه نداد. به‌طوری که این فلز گرانبها روز گذشته ساعت 19:45 به قیمت 1753 دلار در هر اونس معامله شد. یکی از مهم‌ترین موضوعات اثرگذار بر قیمت‌گذاری جهانی طلا، شاخص دلار است. در روز معاملاتی اخیر شاخص دلار به بالاترین حد دو دهه خود، یعنی 109 واحد رسید. اما پس از دقایقی این صعود معکوس شد و معادل منفی 08/ 0 درصد کاهش یافت. این استراحت اثر مستقیم بر رشد قیمت طلای جهانی گذاشته و موجب سکته‌‌ای در روند نزولی طلا شد. قیمت طلا در پی جنگ اوکراین و روسیه به نزدیکی 2000 دلار رسید. اما طی ماه‌های گذشته با افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم فزاینده،اونس نزول شدیدی تا محدوده1730 دلار داشت.

بازار اوراق مسکن

سرخی روی تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن در روز سه‌شنبه عموما سرخ‌پوش شدند. تسه 9912 روز گذشته را با کاهش 5 هزار و 255 تومان معادل افت 32/ 4 درصد پشت سر گذاشت. به‌طوری که اوراق مذکور کار خود را در محدوده قیمت پایانی 116 هزار تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند یکی از عواملی که همواره اثر مستقیم بر قیمت مسکن و در پی آن تقاضای تسهیلات برای خرید مسکن دارد، نرخ ارز برای قیمت‌گذاری مواد اولیه است. بنابراین خریداران کم‌توان با امید به کاهش نرخ دلار و افت نسبی بهای تمام شده ساخت خانه، از خرید و سرمایه‌گذاری روی ملک دست کشیده‌اند. از این رو بازار مسکن در حالت بلاتکلیفی که ناشی از توافق احتمالی برجام یا عدم احیای آن به دام افتاده و رکود نسبی در معاملات مشاهده می‌شود.

بازار نفت

نفت در گردباد رکود

5

با وجود چشم‌انداز کاهش عرضه نفت قیمت طلای سیاه در معاملات روز سه‌شنبه  نزدیک به یک دلار رشد داشت. به‌طوری‌که هربشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با رشدی معادل 98/ 0 درصد به قیمت 91دلار و 34 سنت رسید. نفت برنت نیز در محدوده قیمتی 97 دلار و 45 سنت مورد معامله قرار گرفت. طلای سیاه در زمان جنگ اوکراین و روسیه با ترس به وجود آمدن اختلال در عرضه تا نزدیکی 140 دلار رسید. اما مواردی همچون سیاست‌های ضد تورمی، رکود جهانی و تقاضای ضعیف، قیمت نفت را به زیر 100 دلار در هربشکه کشاند. با ادامه‌دار بودن بحران انرژی در جهان و احتمال کاهش ذخایر نفت آمریکا در دومین گزارش هفتگی به میزان یک و نیم میلیون بشکه، برخی تحلیلگران بین‌المللی به منطقی بودن درخواست ایران و افزایش عرضه این کشور امید دارند.