یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازگشت توجه بورس به خودرویی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد 488 واحدی (57/ 0 درصدی) همراه شد. با برداشته شدن فشار تسویه‌های اعتباری شاخص کل رشد 1915واحدی را در سه روز ثبت کرد. پس از روند کم‌نوسان خودرویی‌ها نزدیک کف‌های تکنیکال، روز گذشته شاهد ورود نقدینگی جدید به این نمادها بودیم. موضوعی که نتیجه آن رشد ارزش معاملات صنعت خودرو به بالاترین سطح از 30 اردیبهشت، زمان توقف نماد «خساپا» بود. با وجود اینکه سطح نقدینگی کنونی، برای شکستن سقف‌های تکنیکال این نمادها کافی نیست؛ اما تداوم ورود نقدینگی جدید می‌تواند بر این گروه اثرگذار باشد. در شرایط تداوم روند کم‌نوسان قیمت جهانی کالاها، فلزی- معدنی‌ها با رشد همراه شدند. همچنان گزارش‌های شهریور شرکت‌ها، روند قیمت جهانی کالاها، نشانه‌های کاهش نرخ بهره در بازارهای رقیب و روند نرخ دلار در کنار چشم‌انداز تک‌نرخی شدن دلار عوامل اثرگذار بر بورس هستند.

بازار ارز

تداوم حرکت دلار در کف

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ ۳۹۰۰ تومان معامله شد. روز گذشته برای چهارمین روز متوالی شاهد کم‌نوسانی نرخ دلار زیر سطح ۳۹۰۵ تومان بودیم. با وجود اظهارات تند ترامپ در مورد برجام و ادعایش مبنی برعدم پایبندی ایران به تعهدات این توافق، شاهد کم‌واکنشی معامله‌گران بازار ارز به این عامل بودیم. بنابراین در ادامه روند روزهای اخیر تقویت احتیاط در سطح ۳۹۰۰ تومانی دلار رقم خورد. با عبور دلار از سطح مزبور در نیمه دوم شهریور و تشدید روند صعودی، نرخ دلار تا ۳۹۱۸ تومان رشد داشت. با این وجود افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، در کنار اظهارات رئیس کل بانک مرکزی از نامناسب بودن بازار ارز برای سرمایه‌گذاری فشار بر دلار را تشدید کرد. موضوعی که در کنار کاهش تقاضای مسافرتی در پایان فصل تابستان شکسته شدن حمایت سطح ۳۹۰۰ تومانی را محتمل کرده است.

بازار سکه

چشم سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی همراه شد. با وجود تداوم روند کم‌نوسان نرخ دلار، رشد اندک طلا تا حدی از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی با فروکش ریسک‌های سیاسی در کنار تقویت چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره از سوی فدال رزرو در سال جاری اونس طلا طی دو هفته از سقف ۱۲۵۷ دلاری تا نزدیک سطح ۱۳۰۰ دلاری افت داشت. روز گذشته شرایط احتیاطی پیش از اعلام نتیجه نشست فدرال رزرو نوسان طلا بالاتر از ۱۳۱۰ دلار را رقم زد. در بازار ارز نیز تقویت احتیاط میان معامله‌گران نوسان دلار را در کف ۳۹۰۰ تومانی تداوم بخشید. تردیدها نسبت به اونس طلا و دلار در کنار چشم‌انداز کاهش تقاضای سکه در محرم، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۳۶ هزار تومان کاهش داد.

بازار طلای جهانی


طلا در انتظار سیگنال «فد»

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۱۳ دلار معامله شد. روز گذشته پیش از انتشار بیانیه نشست دوروزه فدرال رزرو کم‌نوسانی اونس طلا و بازارهای سهام را به دنبال داشت. با این وجود رشد آمار خرده‌فروشی انگلیس به بیشترین سطح در ۴ ماه اخیر با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره بانک انگلیس عامل فشار بر شاخص دلار شد. بنابراین اونس طلا وارد کانال ۱۳۱۰ دلاری شد. در هفته‌های اخیر رشد نرخ تورم آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها احتمال یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری را به ۵۰ درصد رساند. تغییر نرخ بهره در نشست جاری دور از انتظار است؛ اما چشم‌انداز روند افزایش نرخ بهره و کاهش بودجه ۵/ ۴ هزار میلیارد دلاری آمریکا می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد. همچنان کارشناسان حمایت کف تکنیکال ۱۳۰۰ و ۱۲۹۰ دلاری از اونس طلا را محتمل می‌دانند.

بازار اوراق مسکن


تداوم کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴(تسه۹۴۱۲) با افت ۱/ ۰ درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۵۴۶ تومان معامله شدند. با وجود اینکه پیش‌تر کف ۷۶ هزار تومانی از قیمت «تسه»ها حمایت می‌کرد؛ اما در روزهای اخیر شاهد شکسته شدن حمایت سطح مزبور با کاهش تقاضای مسکن در پایان فصل تابستان (فصل رونق مسکن) هستیم. با وجود رشد تدریجی تقاضای مسکن همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد قابل توجه تقاضا است. بنابراین کشش بالای تقاضای مسکن، رشد غیرتورمی مسکن را تداوم بخشیده است. رشد تدریجی تقاضا و تنوع در وام‌های ارائه‌شده مقاومت سطح ۸۰ هزار تومانی را در برابر رشد قیمت «تسه»ها در تابستان سال جاری تقویت کرد. همچنان افت بیشتر تقاضای «تسه»ها و نشانه‌های کاهش تدریجی نرخ بهره در سطح کلان، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود اوراق، می‌تواند فشار بر قیمت اوراق را تشدید کند.

بازار نفت

نشانه‌های خوش‌بینی در بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۵۰ دلار معامله شد. گزارش موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ۴۴/ ۱ میلیون موجودی نفت تجاری کمتر از پیش‌بینی کارشناسان (۹/ ۳ میلیون بشکه) و احتمال تمدید توافق اوپک از قیمت نفت حمایت کرد. به تعویق انداختن تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها برای استفاده از افزایش حاشیه سود پالایشی‌ها (با تشدید اختلاف قیمت نفت و بنزین) از نفت حمایت کرد. پیش‌بینی افزایش تقاضا از سوی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و اوپک در کنار گزارش IEA از کاهش تولیدات جهانی در آگوست برای اولین بار در ۴ ماه،(۷۲۰ هزار بشکه در روز) خوش‌بینی‌ها به بازار نفت را تقویت کرد. اما همچنان با رشد قیمت نفت، بازگشت تولیدات شیل مورد انتظار است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) افزایش تولیدات شیل برای دهمین ماه متوالی در آگوست ۱/ ۶ میلیون بشکه را اعلام کرد.