یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تشدید فشار فروش در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۲۵ واحدی (۳/ ۰ درصدی) با بیشترین افت از ۱۶ اردیبهشت مواجه شد. تشدید فشار فروش با شناسایی سود، سطح ۸۱ هزار واحدی از شاخص را شکست و افت ۵۰ درصدی حجم و ۴۳ درصدی ارزش معاملات را نسبت به میانگین اردیبهشت رقم زد. افت قیمت نفت پس از نشست اوپک و با وجود تمدید توافق برای کاهش تولیدات به مدت ۹ ماه، روز گذشته بر نمادهای پالایشی فشار آورد. با این وجود همچنان شاهد حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادهای پالایشی، «شبندر» و «شپنا» بودیم. چشم‌انداز کاهش تقاضای چین در کنار تقویت سمت عرضه نیز در بازارهای جهانی با افت قیمت فلزات اساسی و سنگ‌آهن عامل فشار بر صنایع کالایی است. با این وجود، همچنان که معامله‌گران در تک‌نمادها حرکت می‌کنند؛ صف‌های خرید در برخی نمادهای سرمایه‌گذاری را شاهد بودیم. همچنان مجامع شرکت‌ها نیز عامل اثرگذار بر بازار است.

بازار ارز

نوسان دلار نزدیک کف

دیروز هر دلار آمریکا با افت 4 تومانی به نرخ 3736 تومان معامله شد. از شنبه هفته گذشته با اعلام نتیجه انتخابات، کاهش تقاضای محافظه کارانه عامل فشار بر نرخ دلار شد. امری که در کنار تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و خروج تقاضای معامله‌گران سکه فشار بر دلار را تشدید کرد. روز گذشته نیز با ناامیدی معامله‌گران، نرخ دلار به کف سال جاری نزدیک شد. با اینکه پیش تر کف 3730 تومانی از دلار حمایت کرد. اما در صورت تداوم فشار عرضه و کاهش انگیزه معامله‌گران برای خرید، عبور دلار از سطح مزبور نیز محتمل است. افت 4/ 2 درصدی ارزش جهانی دلار نیز با کاهش تقاضای آربیتراژی مانع دیگری برای رشد نرخ دلار است. به این ترتیب در ماه خرداد میانگین نرخ دلار در سطح 3739 تومان قرار گرفته است که افت7/ 0 درصدی را نسبت به میانگین اردیبهشت نشان می‌دهد.

بازار سکه

حرکت سکه با تردید

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۶ هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی روز جمعه با بازگشت احتیاط میان معامله‌گران در کنار تداوم حرکت شاخص دلار نزدیک کف، اونس طلا تا سطح ۱۲۶۹ دلار، سقف ۳‌هفته‌ای رشد داشت. اما همچنان چشم‌انداز دو بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری فشار را بر طلا حفظ کرده است. آمار تولید ناخالص داخلی سه ماه اول آمریکا، بهتر از گزارش پیشین (۷/ ۰ درصد) روز جمعه رشد شاخص دلار را رقم زد. در بازار ارز نیز همچنان با فشار عرضه و کاهش تقاضای دلار، شاهد بازگشت دلار نزدیک به کف سال جاری بودیم. بنابراین ناامیدی معامله‌گران از بازارهای اثرگذار در کنار کاهش تقاضای مناسبتی سکه در ماه رمضان، تخلیه اندک حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را رقم زد.

بازار طلای جهانی

توقف طلا نزدیک سقف ۳‌هفته‌ای

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 9/ 0 درصدی با ثبت دومین هفته صعودی، به قیمت 7/ 1266 دلار معامله شد. تداوم تنش‌های سیاسی در واشنگتن، نزدیک شدن به انتخابات بریتانیا، نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی چین و افت اخیر قیمت نفت، رشد تقاضای محافظه کارانه طلا را رقم زد. این عامل در کنار نوسان دلار نزدیک کف 6 ماه و نیمه، اونس طلا را روز جمعه به بالاترین سطح در 3 هفته اخیر، 1269 دلار رساند. با این وجود، همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ژوئن فشار را بر طلا حفظ کرده است. در صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو، بر رشد تدریجی اقتصاد و آمادگی برای افزایش نرخ بهره تاکید شد. آمار بازبینی تولید ناخالص داخلی سه ماه اول بالاتر از پیش‌بینی‌ها، 2/ 1 درصد رشد که پیش تر 7/ 0 درصد اعلام شده بود، رشد شاخص دلار در ساعات پایانی معاملات و افت اندک طلا را رقم زد.

بازار اوراق مسکن

افت آرام اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۵/ ۰ درصدی به قیمت ۷۳ هزار و ۲۸۷ تومان معامله شدند. با آغاز ماه رمضان، شاهد کاهش قیمت «تسه»ها با چشم‌انداز کاهش تعداد معاملات به‌صورت سنتی در ماه رمضان هستیم. امری که افت نزدیک به ۲ درصدی قیمت اوراق را در دو هفته اخیر رقم زده است. با این وجود، با چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، تابستان در کنار اقدامات برای افزایش قدرت خرید متقاضیان با افزایش سقف وام مسکن از طریق اوراق، چشم‌انداز بازگشت اوراق به روند صعودی بعد از ماه رمضان انتظار می‌رود. بنابراین کارشناسان، افت قیمت‌ها را فرصتی برای خرید می‌دانند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۷/ ۲۱ درصد است. با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، جهش قیمت مسکن دور از انتظار است.

بازار نفت

تقابل دیدگاه‌ها در بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از دو هفته صعودی، با افت 1/ 1 درصدی به قیمت 8/ 49 دلار معامله شد. با وجود تمدید توافق میان اوپک و غیراوپک به مدت 9 ماه، پیش‌خور شدن و انتظار معامله‌گران برای تعمیق کاهش تولیدات، افت 5 درصدی قیمت نفت را در روز پنج شنبه رقم زد. اما روز جمعه، شاهد بازگشت آرام قیمت نفت به روند صعودی بودیم. همچنان رشد 10 درصدی تولیدات شیل از میانه 2016 و افزایش (2 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای نوزدهمین هفته متوالی، فشار را بر نفت حفظ کرده است. اما وزیر انرژی عربستان سعودی، با هدف کاهش سطح موجودی نفت به میانگین 5‌ساله کاهش صادرات به ویژه به آمریکا را اعلام کرد. برخی کارشناسان با تمدید توافق اوپک، رشد تدریجی تقاضا، کاهش موجودی‌های نفتی روی آب و رشد تقاضای فصلی در تابستان، حرکت بازار نفت به سمت تعادل را محتمل می‌دانند.