عضو هیات رئیسه اتاق تهران با اعلام اینکه صادرات میعانات گازی شامل لیست تحریم‌های آمریکا نیست، دو علت توقف سوآپ فرآورده‌های نفتی را تشریح کرد. سید‌حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: در لیست تحریم نبودن میعانات گازی باعث افزایش صادرات این محصول و افزایش درآمدهای کشور خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی منتفی است؟ گفت: این موضوع اگر چه منتفی نیست، اما شرایط به گونه‌ای نیست که بخش خصوصی بتواند پول محموله‌های بزرگ نفت خام را از پیش پرداخت کند.

حسینی اظهار کرد: شرکت ملی نفت نیز هیچ‌گونه مکانیزمی که بتواند محموله نفت خام را به صورت اعتباری در اختیار بخش خصوصی بگذارد ندارد؛ بنابراین مذاکرات قفل شده است.

وی در مورد علت توقف عملیات سوآپ فرآورده‌های نفتی توضیح داد: وضعیت منطقه به‌ویژه کشور عراق خوب و عادی نیست و کسی ریسک انجام این عملیات را در این وضعیت نمی‌پذیرد و نمی‌تواند تعهد کند که فرآورده را تحویل بدهد؛ چراکه به دلیل ناامنی در این کشور دائما مرزهای عراق در حال باز و بسته شدن است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اعلام اینکه در حال حاضر تنها سوآپ ال.پی.جی و مازوت انجام می‌شود از آماده شدن قراردادهای جدید سوآپ فرآورده نفتی برای زمستان خبر داد.

وی گفت: از سوی دیگر با وجود صدور مجوز و علاقه‌مندی بخش خصوصی برای انجام عملیات سوآپ فرآورده‌های نفتی، اما همچنان توافقی در مورد قیمت‌های سوآپی به دست نیامده است.