گروه نفت و پتروشیمی: اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تولید نفت ایران همچنان در سطح ۸/۲ میلیون بشکه در روز باقی مانده است. این در حالی است که سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت، اوپک در آخرین گزارش خود عنوان کرد که تولید نفت ایران در ماه جولای با کاهش ۱۰ هزار بشکه‌ای به ۷۶۲/۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. بر اساس گزارش ماهانه اوپک، ایران در رده پنجم تولید‌کنند‌گان اوپک قرار می‌گیرد. اما از سوی دیگر بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا تولید نفت خام، میعانات گازی و مایعات گازی ایران در چهارماه اول ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل روزانه ۱۳۱ هزار بشکه افزایش داشته است.

ایران سال گذشته میلادی به طور میانگین روزانه حدود یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه صادرات نفت داشت. بر اساس این گزارش ایران سومین تولید‌کننده نفت اوپک باقی مانده است. در عین حال معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت نیز از افزایش ۱۱ درصدی تولید نفت ایران نسبت به سال پیش خبر داده است.

بازار جهانی نفت مازاد عرضه دارد

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد، افزایش قابل توجه تولید نفت در آمریکای شمالی به نحو فزاینده‌ای افزایش عرضه در بازار نفت را حفظ کرده است و این نشان می‌دهد که به رغم درگیری‌ها در نزدیکی مناطق کلیدی تولید نفت، بعید است قیمت‌ها در آینده نزدیک رشد قابل توجهی را شاهد باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد، هرچند وضعیت در چند کشور مهم تولید‌کننده نفت، «همچنان بیش از همیشه در معرض خطر است»، اما فزونی عرضه در بازار وجود دارد. در حالی که افزایش تولید نفت کشورهای عربستان و لیبی بیش از میزان کاهش تولید در عراق، ایران و نیجریه بوده است، تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه جولای به بالاترین رقم در ۵ ماه گذشته‌ رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود تصریح کرده است: «به‌رغم درگیری‌ها در لیبی، عراق و اوکراین، امروز وضعیت عرضه بازار نفت بهتر از پیش‌بینی‌ها است و حتی در حوزه آتلانتیک نیز فزونی عرضه گزارش شده است.»

«تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش نفت روسیه هیچ‌کدام عامل حمایت چندانی نسبت به بازار نفت محسوب نمی‌شوند. اجماع کارشناسان صنعت نفت بر این است که هیچ‌کدام از تحریم‌ها هیچ تاثیر ملموس کوتاه‌مدتی بر عرضه نفت ندارند. حتی در میان‌مدت نیز تاثیر تحریم‌ها زیر سوال است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «هرچند که وضعیت در این کشورهای مهم تولید‌کننده نفت همچنان بیش از همیشه در معرض ریسک قرار دارد، تاکنون ظاهرا بازار مطمئن بوده است که اوپک می‌تواند افزایش مورد نیاز تولید را برای برآورده کردن افزایش تقاضای پیش‌بینی شده در نیمه دوم سال داشته‌باشد.»

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در بخش دیگری از گزارش خود می‌افزاید: در حالی که تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه نسبت به ماه پیش از آن افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای داشته، تولید نفت اعضای این سازمان بدون احتساب میعانات گازی در سه ماه دوم سال جاری میلادی ۲۹ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه در روز بوده است.برآورد ماه گذشته این سازمان آمریکایی از تولید نفت کشورهای عضو اوپک ۲۹ میلیون و ۴۸۰ هزار بشکه‌ بوده است. بر این اساس تولید نفت کشورهای عضو اوپک در سه ماه دوم سال ۲۰۱۴ نسبت به برآورد پیشین این سازمان با کاهش ۶۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو‌ شده است.

در عین حال پایگاه خبری پتروگلوبال پترولیوم آمریکا اعلام کرد که طبق برآوردهای این پایگاه تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه برای نخستین بار از فوریه گذشته به بیش از ۳۰ میلیون بشکه رسیده است. به گزارش «ایرنا»، براساس اطلاعات و یافته‌های موسسه تحقیقاتی پلاتس، تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه به طور متوسط معادل ۳۰ میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در روز بود.

همچنین حجم کل نفت تولیدی این سازمان ۳۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که ۱۹۰ هزار بشکه از افزایش حجم ماه ژوئن (۱۱ خرداد الی ۹ تیر) بیشتر است.

بنابه اعلام پلاتس، افزایش ماه گذشته تولید نفت اوپک به خاطر افزایش تولید لیبی و عربستان سعودی بود. تولید نفت لیبی ماه گذشته با ۲۴۰ هزار بشکه در روز افزایش به ۴۴۰ هزار بشکه در روز رسید. در عین حال، تحلیلگران هشدار می‌دهند که احتمال ناآرامی در لیبی می‌تواند تاثیر منفی روی حجم تولید این کشور بگذارد. براساس آمار پلاتس، تولید نفت عربستان سعودی نیز در ماه گذشته میلادی با ۱۲۰ هزار بشکه افزایش به ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید. افزایش‌های کوچکی نیز از سوی الجزایر و امارات متحده عربی وجود داشت. تولید نفت ونزوئلا در ماه گذشته در سطح ۲ میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز ثابت بود. مجموع افزایش حجم تولید نفت اوپک، کاهش ۱۷۰ هزار بشکه در روز نفت از سوی سه عضو دیگر این سازمان شامل آنگولا، ایران و نیجریه را خنثی کرد. در ماه نوامبر (آبان)، اوپک سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه در روز خود را بازنگری خواهد کرد.