شانا: معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به اینکه بر اساس قرارداد اولیه روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز از ایران به عراق صادر می‌شود، گفت: پس از تکمیل تاسیسات و تجهیزات خط لوله انتقال، صادرات گاز از ایران به عراق با انتقال روزانه ۵ تا ۷ میلیون متر‌مکعب آغاز می‌شود. علی ماجدی با بیان اینکه میزان پیشرفت خط لوله انتقال گاز ایران به عراق در خاک ایران ٨٠ درصد است، درباره زمان دقیق صادرات گاز به عراق گفت: پس از تکمیل تاسیسات، تست خط لوله و نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری، قطعا تا پایان امسال یا اوایل سال آینده گاز به عراق صادر می‌شود.

وی درباره میزان پیشرفت ساخت این خط لوله در خاک عراق نیز گفت: میزان پیشرفت این خط لوله در خاک عراق بر اساس آخرین گزارش ٩٥ درصد است و آنها اعلام کردند تا ٢٠ ژوئن (٣٠ خرداد) ساخت خط لوله صادرات گاز در خاک عراق به اتمام می‌رسد. معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت درباره اینکه قرارداد انتقال گاز به عراق چند ساله است، گفت: قرارداد صادرات گاز ایران به عراق چهار ساله بسته شده بود ولی در توافقی که به تازگی بین وزیران انرژی دو کشور حاصل شد، زمان آن به ١٠ سال افزایش یافت. معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به اینکه خط لوله انتقال گاز به عراق باید سال گذشته آماده تحویل می‌شد،گفت: به دلیل وجود برخی مشکلات امنیتی در عراق و همچنین مشکل ایران برای تامین تجهیزات به دلیل شرایط تحریم، کار ساخت این خط لوله طولانی شد.

ماجدی افزود: خوشبختانه بر‌اساس قراردادی که میان ایران و عراق بسته شده، هر زمان تجهیزات و تاسیسات کامل شود قرارداد صادرات گاز به عراق عملا آغاز خواهد شد.