ایران و کنیا یادداشت‌ تفاهم همکاری در زمینه مسکن و شهرسازی امضا کردند

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کنیا در زمینه مسکن و شهرسازی یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند‌. به گزارش «ایرنا»، این یادداشت تفاهم توسط محمد سعیدی کیا، وزیر مسکن وشهرسازی ایران و «سویتاشیتاندا» وزیر مسکن جمهوری کنیا در تهران امضا شد‌.

براساس این یادداشت تفاهم، دو کشور برای برقراری ارتباط مستقیم و فعالیت‌های مشترک شرکت‌های مختلف ساختمانی‌، سازمان‌هاو نهادهای سرمایه‌گذاری کمک‌های لازم را ارایه خواهند کرد‌. همچنین به منظور سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های ساختمانی و مشاوره‌ای ایرانی و کنیایی برای توسعه ساختمان‌سازی و ارتقای شهرسازی و تولید مصالح و مواد ساختمانی در کشورهای یکدیگر‌، دو طرف حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورند.

انجام هماهنگی‌های لازم برای برقراری ارتباط میان مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی، موسسه‌ها و شرکت‌های مختلف مهندسی ایرانی و کنیایی ذیصلاح به منظور مطالعات و تحقیقات مشترک به ویژه در زمینه فناوری نوین ساختمانی‌، مواد و مصالح ساختمانی‌، صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها، احداث خانه‌های پیش ساخته و سایر امور مرتبط با مسکن و ساختمان از دیگر مفاد این یادداشت‌تفاهم است‌.

در این یادداشت تفاهم استفاده از تجارب و تخصص طرف ایرانی در زمینه نوسازی ساختمان‌ها و شهرهای قدیمی کنیا‌، انجام تشویق‌ها و ارایه تسهیلات لازم جهت برگزاری و مشارکت در نمایشگاه‌های تخصصی صنعت ساختمان‌، تجهیزات و مصالح ساختمانی‌، معماری و بازسازی در دو کشور‌، تصریح شده است‌.

دو طرف در این یادداشت تفاهم بر تبادل اطلاعات‌، تجارب و همچنین مبادله کارشناسان در زمینه برنامه‌های پژوهشی، بهسازی مناطق حاشیه نشینی، پروژه‌های ساختمان‌سازی و احداث شهرهای جدید تاکید کردند‌. این یادداشت تفاهم از زمان امضا به مدت سه سال لازم الاجرا است و در صورت تمایل دو طرف قابل تمدید است‌.

وزیر مسکن و شهرسازی ایران در مراسم امضای این یادداشت‌ تفاهم با جمهوری کنیا گفت: دو کشور در چارچوب این تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های مشترک را بررسی و راه‌های اجرایی آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

محمد سعیدی کیا افزود: جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توسعه پایدار، طرح‌های کاهش فقر شهری، بهبود شرایط اسکان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و افزایش دسترسی فقرای شهری به مسکن ایمن را در برنامه خود دارد.

سعیدی‌کیا اضافه کرد: برای تحقق اهداف تامین مسکن با کیفیت با اعطای اولویت به خانواده‌های کم‌درآمد به ویژه خانوارهای زن سرپرست، خانواده‌های جوان و خانوارهای روستایی تاکنون پنج برنامه عملیاتی در قالب برنامه جامع مسکن تدوین و اقدام شده است.

در این مراسم «سویتا شیتاندا» وزیر مسکن جمهوری کنیا نیز با بیان اینکه ۴۰‌درصد مردم کشورش در شهرها و بقیه در مناطق روستایی ساکن هستند، گفت: از مجموع جمعیت شهرنشین بالغ بر ۵۰درصد آنها در حاشیه شهرهااسکان یافته‌اند. وی اظهار امیدواری کرد: دو طرف براساس این یادداشت تفاهم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های لازم را برای بهره‌گیری شهروندان دو کشور مورد استفاده قرار دهند. وزیر کنیایی ضمن اذعان به پیشرفت‌های ایران در بخش مسکن وشهرسازی، گفت: انتظار می‌رود با امضای این یادداشت‌تفاهم از تجارب جمهوری اسلامی در زمینه شهرسازی، ساخت مسکن و حوزه فنی بهره‌برداری بیشتری صورت گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: مالکیت بیشتر زمین‌های مسکونی در کنیا در اختیار دولت است و دولت این کشور در خصوص واگذاری آنها به سرمایه‌گذاران خارجی آمادگی کامل دارد.