گروه مسکن- مهدیس فرقانی: «معاوضه املاک» در بازار مسکن نوعی معامله است که در آن قیمت‌های پیشنهادی برای خرید و فروش املاک و مستغلات تفاوتی با نرخ‌های پیشنهادی در بازار عادی معاملات مسکن ندارد. اما به لحاظ پرداخت مبلغ خرید یا شرایط فروش، می‌تواند به سود خریدار و فروشنده باشد.

در این نوع معامله معمولا اکثر فروشندگان املاک کلنگی و خریداران واحدهای مسکونی آپارتمانی، افراد مصرف‌کننده هستند و از طرف دیگر بیشتر فروشندگان واحدهای مسکونی و همچنین خریداران املاک کلنگی، افراد مشغول به ساخت‌وساز هستند.
گاهی اوقات برای انجام معاملات در بازار معاوضه ملک، احتمال دارد قیمت ملک کلنگی با نرخ واحد مسکونی مورد معاوضه، کاملا برابر نباشد حتی ممکن است ارزش تعیین شده برای ملک فروشی بیشتر از مبلغ خرید آن واحد مسکونی باشد. در این صورت معمولا خریدار علاوه بر واحدی که با فروشنده معامله می‌کند، میزان مبلغی را هم به طور نقدی پرداخت می‌کند.
یا حتی در برخی مواقع این دسته از خریداران زمانی که مجبور هستند علاوه بر واحد عرضه شده به فروشنده مبلغی را نیز پرداخت کنند، در ازای مبلغ نقدی، سند اتومبیل یا باغی که بلااستفاده است را به نام فروشنده ثبت می‌کنند.
ستون امروز نبض بازار، شرایط خرید و فروش تعدادی از واحدهای مسکونی یا املاک کلنگی در سطح تهران را که در بازار مسکن برای معاوضه سپرده شده است ، معرفی می‌کند.
در محدوده سعادت‌آباد، مالکی تعدادی از واحدهای مسکونی ۱۲۵ و ۱۶۰ متری نوساز خود را با قیمت پیشنهادی متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای معاوضه با یک ملک کلنگی بیشتر از ۵۰۰ متر مربع در مناطق ۱ و ۲ به بازار فروش عرضه کرده است.
همچنین مالکی به فروشندگان املاک کلنگی در محدوده شرق تهران پیشنهاد کرده است که املاک آنها را با 50 درصد نقد و 50 درصد آپارتمان معاوضه ‌کند.
از سوی دیگر ۳ واحد آپارتمان نوساز با متراژ‌های ۱۲۴ و ۱۲۳ مترمربعی، ۳ خوابه و همچنین یک واحد نوساز ۶۸ متری ۲ خوابه واقع در محدوده بزرگراه اشرفی اصفهانی برای معاوضه با املاک کلنگی یا مستغلات به قیمت هر مترمربع ۲ میلیون تومان از سوی مالک پیشنهاد شده است.
علاوه بر این یک خریدار املاک کلنگی در سطح تهران، ملک‌های قدیمی‌ساز متراژهای بین 250 تا 500 متر مربع در مناطق مختلف تهران با شرایط 50 درصد نقد و 50 درصد باغ با سند 6 دانگ در محدوده دماوند را خریداری می‌کند.
به وضوح مشخص است که فروشندگان این واحدهای ذکر شده، افراد سازنده هستند؛ چراکه واحدهای آماده شده خود را تحویل بازار می‌دهند و در ازای آن املاک کلنگی را خریداری می‌کنند.
از طرف دیگر مالکی، ملک کلنگی خود را با مشخصات 68 مترمربع و 3 طبقه با واحد نوسازی واقع در نظام آباد با آپارتمانی در پردیس یا بومهن معاوضه می‌کند. قیمت پیشنهادی فروش هر متر مربع از این ملک یک میلیون و 100 هزار تومان اعلام شده است.
در منطقه فرمانیه یک ملک قدیمی‌ساز ۵۰۰ متری دو طبقه، با شرایط ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد آپارتمان، مورد معاوضه قرار می‌گیرد. فروشنده این ملک مسکونی قیمت پیشنهادی هر متر مربع را ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده است.
در این بین، یک فروشنده زمین در اتوبان آزادگان، 129 متر زمین خود را در مرحله آماده ساخت با قیمت پیشنهادی متری 3 میلیون و 400 هزار تومان به بازار فروش پیشنهاد کرده است.
یکسری از سازندگان فعال در مناطق ۱ و ۳ تهران نیز آمادگی خود را جهت خریداری املاک کلنگی در این محدوده‌های مشخص شده و همچنین معاوضه آنها با واحدهای نوساز در همین مناطق را، اعلام کرده‌اند.
البته معاوضه املاک و مستغلات تنها در سطح تهران محدود نمی‌شود؛ بلکه برخی از ساکنین در شهرهای مختلف قصد معاوضه ملک خود با ملکی واقع در تهران را دارند.
برای مثال یک مالک در محدوده فریدون کنار منطقه نور و چمستان تعدادی ویلا و زمین را با آپارتمان یا اتومبیل در تهران مورد معاوضه قرار داده است. این مالک حداقل قیمت پیشنهادی زمین را از ۱۰ میلیون تومان به بالا و حداقل نرخ پیشنهادی فروش ویلا را از ۲۵ میلیون تومان به بالا، اعلام کرده است.
در همین حال در شهر نوشهر محدوده چلندر یک ویلای نوساز با 115 متر مربع بنا در 240 متر مربع زمین، 2 خوابه همراه کلیه امکانات با قیمت پیشنهادی 73 میلیون تومان از سوی مالک برای معاوضه با آپارتمانی کوچک یا اتومبیل به بازار مسکن عرضه شده است.