دنیای اقتصاد-یک‌سال رکود معاملاتی و تداوم بی‌پولی گروه‌های متقاضی مسکن، اوایل امسال برخی انبوه‌سازان را متقاعد کرد برای فروش واحدهای نوساز به جای «پول»، معادل نیمی از ارزش ملک را «چک» از مشتری دریافت کنند تا بلکه انگیزه خرید مسکن تقویت شود، اما حالا خبر رسیده که علاوه بر چک، پای «خودرو» هم به معاملات مسکن باز شده است.مالکان خانه‌باغ و زمین‌های متراژ بزرگ در اطراف تهران حاضرند برای فروش آنها، معادل 40 تا 100‌درصد ارزش ملک، خودروی خارجی مدل بالای مشتری را دریافت کنند.

به دنبال فروش چکی واحدهای نوساز در تهران
پای خودرو به معاملات مسکن باز شد
سحر باباخانی
B.M.W بدهید خانه‌ باغ‌های اطراف پایتخت را بخرید
بنز، پورشه و بی.ام.و خودروهایی که به راحتی با خانه‌باغ و زمین تهاتر می‌شوند
یک‌سال رکود معاملاتی و تداوم بی‌پولی گروه‌های متقاضی مسکن، اوایل امسال برخی انبوه‌سازان را متقاعد کرد برای فروش واحدهای نوساز به جای «پول»، معادل نیمی از ارزش ملک را «چک» از مشتری دریافت کنند تا بلکه انگیزه خرید مسکن تقویت شود، اما حالا خبر رسیده علاوه بر چک، پای «خودرو» هم به معاملات مسکن باز شده است. مالکان خانه‌باغ و زمین‌های متراژ بزرگ در اطراف تهران حاضرند برای فروش آنها، معادل 40 تا 100‌درصد ارزش ملک، خودروی خارجی مدل بالای مشتری را دریافت کنند.
تهاتر ملک مسکونی با خودرو، در برخی مناطق شمال و شمال غرب تهران نیز رونق گرفته است؛ به‌طوری‌که این امکان وجود دارد برای برخی ویلاهای بالای ۱۰۰۰ متر در شهرک غرب یا پنت‌هاوس‌های شمال تهران، خریدار به جای پرداخت پول نقد، بخشی از ارزش معامله را با خودرو کارکرده‌اش تصفیه کند.
در بازار غیررسمی تهاتر خودرو با ملک مسکونی و زمین، معمولا مدل‌های بالا از سه خودروی بنز، بی.ام.و و پورشه استفاده می‌شود به این دلیل که گفته می‌شود این سه خودرو به راحتی در بازار می‌تواند به پول تبدیل شود.
خبرنگار دنیای اقتصاد به عنوان مشتری از برخی دلالان زمین و خانه‌باغ حومه تهران درباره علت انتخاب خودرو به جای پول نقد در معاملاتشان پرسش کرده که در پاسخ شنیده است در حال حاضر مهم‌ترین ضعف مشتری‌ها، نداشتن پول نقد است.
آنها می‌گویند به‌رغم رکود مسکن، اما میل به خرید خانه باغ در اطراف تهران همچنان بالا است فقط متقاضیان به دلیل قطع پرداخت وام خرید از سوی بانک‌ها، نقدینگی کافی را برای خرید این نوع املاک ندارند. این درحالی است که متراژ خانه‌باغ‌های حومه تهران در مناطقی همچون دماوند، هشتگرد، کردان در کرج، فیروزکوه و... اغلب بالای 1000 و 1500 متر است که این مساحت ارزش معاملاتی آنها را افزایش می‌دهد.
دلالان املاک متراژ بزرگ می‌گویند با تهاتر خودرو به نوعی کالای سرمایه‌ای جدید نصیبشان می‌شود که در زمان خرید زمین یا ملک دیگری می‌توانند خودرو را بلافاصله در بازار به پول نقد تبدیل کنند.
ورود خودرو به بازار معاملات مسکن به جای پول نقد در بین گروه‌های خریدار ملک نیز با استقبال مواجه شده است.
این افراد حاضرند برای تصاحب مالکیت یک ویلای سرسبز یا زمین بزرگ در بیرون از شهر تهران یکی از خودروهای خانوادگی‌شان را هزینه کنند.
برای تهاتر خودرو با ملک، معمولا از کارشناس قیمت‌گذاری خودرو کمک گرفته می‌شود تا تفاهم به‌راحتی انجام بگیرد. دلالان ملک در این باره نیز می‌گویند، معمولا نحوه قیمت‌گذاری کارشناس به گونه‌ای است که به سود صاحب خودرو تمام می‌شود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، در شرایطی که بیشترین متقاضی مسکن در حوزه اجاره است تا خرید، بسیاری از فروشندگان زمین و املاک وسیع با متراژهای بالا با آگهی‌های وسوسه‌کننده‌ای چون معاوضه اراضی۵۰۰ متر، ۱۰۰۰متر، ۲۲۰۰ متر و... با خودروهای آخرین مدل و خانه‌های متراژ پایین تر سعی در جلب مشارکت مردم و سرمایه‌داران دارند.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، این روزها فروشندگان اراضی حاشیه‌ای پایتخت به این نکته رسیده‌اند که یکی از مهم‌ترین دلایل عدم مشارکت مردم در بازار خرید و فروش مسکن در دست نداشتن نقدینگی است و بهترین راه برای جذب آنها تشویق برای فروش و یا معاوضه خودرو یا مسکن بلا استفاده است که مخصوصا در مورد اول یعنی خودرو بسیاری از فروشندگان، صاحبان خودروهای آخرین مدل را برای معاوضه اتومبیل در ازای زمین یا ویلای عریضی در حاشیه تهران و یا گاهی در بطن شهر وسوسه و ترغیب می‌کنند.
در این میان، ارزش برخی از معاملات مربوط به خانه‌باغ یا زمین ویلایی نیز با رقمی بیشتر از قیمت خودروهای ۹۰ تا ۱۵۰‌میلیونی است که در این مورد اقساط بلند مدت بدون بهره، راهکار دیگری است که در این شرایط سد و مانع موجود در انجام معاملات را از میان بردارد.
نکته قابل توجه در اکثر این معاملات این است که فروشندگان ملک به هیچ عنوان بهره‌ای را برای اقساط بلند مدت مابقی پول معامله در نظر نمی‌گیرند و خریداران برای رسیدن به این اقساط نیازی به معرفی ضامن معتبر ندارند.
پس به نظر می‌رسد با داشتن یک اتومبیل مدل بالا البته در حد BMW و یا پورشه و بنز که به دلیل قیمت‌های بالایی که در بازار اتومبیل دارند بیشترین متقاضی را در تهاتر مسکن و ملک دارند و می‌توان از آنها برای خرید ملک، زمین و یا ویلای وسیع استفاده کرد، البته با در نظر گرفتن ارقام چک‌هایی که باید هر ۴ تا ۵ ماه نقد و تسویه شوند و شاید این قسمت از معامله ریسک مشارکت را بالا ببرد.
تحقیقات خبرنگار دنیای‌اقتصاد حاکی از آن است که بسیاری از زمین‌داران حاشیه تهران برای فروش و به جریان افتادن هرچه سریع‌تر این سرمایه‌های راکد قول مشارکت در ساخت‌وساز را در این املاک داده و عنوان می‌کنند که حاضرند با دریافت 20‌درصد حق پیمانکاری وظیفه ساخت و ساز ویلایی مناسب در این زمین‌ها را بر عهده بگیرند.
ماشین‌هایی که در قبال زمین‌ها معاوضه می‌شوند نیز داستان و سرنوشت متفاوتی دارند که در ادامه گزارش می‌خوانید.
روش فروش زمین‌های بزرگ
این روزها مالکین زمین‌های بزرگ و ویلاهای متراژ بالا برای فروش سرمایه راکد خود و تشویق مردم برای خرید به تهاتر یا معاوضه «ملک با ملک» و «ملک با ماشین» روی آورده‌اند و بیشترین استقبال را از دارندگان ماشین‌های مدل بالا می‌کنند و این مساله چند دلیل عمده دارد.
به گفته یکی از فروشندگان زمین 324 متری درشهرک نگارستان نور زمین 4 هکتاری این مجموعه، خرد و به قطعات کوچکتر تقسیم شده ولی با این وجود باز هم استقبالی از خرید نمی‌شود.
مرادی با بیان اینکه ارزش این قطعات از متری ۹۳هزار تومان شروع می‌شود گفت: معاوضه زمین با ماشین نیز یکی از روش‌های معامله زمین و ویلا در این منطقه است و در صورتی‌که خریدار بخواهد این املاک را در قبال یک دستگاه خودرویBMW ،X۳ که در حال حاضر ۹۳‌میلیون تومان قیمت دارد، معاوضه کند، این معامله با کارشناسی قیمت ماشین انجام شده و در ازای ۳۰‌میلیون تومان پرداخت نقدی ۶۳‌میلیون تومان مابقی قیمت ماشین به خریدار پرداخت می‌شود و همین مساله نشان‌دهنده انجام معامله به هر طریقی است.
این فروشنده همچنین عنوان کرد که خودروی مورد معامله را می‌فروشد تا هزینه پروژه‌های بعدی خود را تامین کند.
سند خانه برای زمین‌های کشاورزی
در این میان برخی از مالکین نیز برای جذب مشتری اعلام می‌کنند که در زمین‌های متراژ بالای اطراف تهران که دارای سند زراعی و کشاورزی هستند با دریافت سند خانه باغ برای خریدار ملک، ویلا ساخته و 20 تا 30‌درصد هزینه پیمانکاری دریافت می‌کنند.
توکلی، یکی از مالکین زمین‌های ۲۰۰۰متری حاشیه تهران که زمین خود را متری ۱۵۰هزار تومان قیمت گذاشته بود، درباره شرایط معامله این ملک با ماشین گفت: ماشین مورد نظر که باید حداقل بالای ۵۰‌میلیون تومان قیمت داشته باشد در ازای ملک برداشته می‌شود و اگر این خودرو یک BMW مدل ۶۲۱، ۱۴۶میلیون تومانی باشد مابقی قیمت ملک با تفاهم طرفین بدون دریافت بهره تقسیط بلندمدت می‌شود.
وی درباره نحوه استفاده از خودرو‌های معامله شده به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: در مورد زمین‌هایی که دارای چند شریک و مالک هستند این خودرو نگه داشته و مورد استفاده یکی از مالکین قرار می‌گیرد و در صورت افزایش قیمت، ماشین فروخته شده و هزینه آن بین شرکا تقسیم می‌شود.
فروشندگان اتومبیل سود می‌کنند
در این میان دارندگان املاکی که حاضرند ملک خود را با ماشین معاوضه کنند معتقدند که برخی فروشندگان ماشین نیز به دلیل قیمت‌های کارشناسی بالاتر از قیمت واقعی هم در ازای خرید زمین و هم در ازای فروش ماشین سود می‌کنند و صد البته فروشنده ملکی که مدت طولانی است به فروش نرفته هم ملک خود را به پول نقد نزدیک کرده و هم صاحب اتومبیل آخرین سیستم می‌شود.
حسینی، دارنده زمین ۴۰۰۰ متری در اطراف کرج که ملک خود را متری ۵۰هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است با بیان مطلب فوق توضیح داد: قیمت این ملک با سند ۶ دانگ ۲۰۰‌میلیون تومان در نظر گرفته شده و مابقی پول زمین در ازای خودروی بنز مدل BE۱۱۰،۱۲۹‌میلیون تومانی در اقساط بلندمدت و بدون بهره قابل پرداخت است.
این فروشنده مهم‌ترین عامل وجود این تسهیلات را رکود طولانی مدت زمین از سال گذشته تاکنون و افت قیمت زمین در مناطق حاشیه‌ای به دلیل سرما و عدم امکان ساخت و ساز در این مناطق عنوان کرد.
بنگاه اتومبیل در کنار بنگاه‌های املاک
منطقه کردان کرج نیز به عنوان یکی از مناطق تفریحی حاشیه تهران یکی از مواردی است که شما می‌توانید در ازای ارائه یک دستگاه اتومبیل BMW زمین یا ویلایی به قیمت متری حدود 50 هزار تومان خریداری کرده و مابقی پول معامله را در اقساط 35 ماهه پرداخت کنید.
امیر حسینی، یکی از مالکین این منطقه علت قیمت پایین ملک را تاثیر قیمت‌های داخل شهر بر حاشیه آن و شرایط سخت ساخت و ساز در این مناطق عنوان کرد و گفت: برخی بنگاه‌های املاک با بنگاه‌های اتومبیل در ارتباطند و ماشین‌های مورد معاوضه را وارد چرخه فروش کرده و تبدیل به پول نقد می‌کنند.
تلفن و گاز، عامل کاهش قیمت
میرزایی، فروشنده ملک ۵۰۰ متری در دماوند یکی از دلایل عدم استقبال از خرید املاک بزرگ حومه تهران را نبود امکاناتی چون گاز و تلفن عنوان کرد که باعث شده قیمت‌ها در این مناطق افت کند.
وی همچنین عنوان کرد که قصد دارد زمین 4202 متری خود را (که خانه‌ای 500 متری در آن ساخته شده) متری 130 هزار تومان به فروش برساند و در صورت معاوضه این ملک با خودرو اتومبیل را می‌فروشد و هزینه تفکیک سایر زمین‌های خود را تامین می‌کند.
تعاونی‌ها ارزان فروشند
در صورت جست‌وجوی ملک در حومه تهران به موارد استثنایی خرید ارزان از تعاونی‌ها نیز برمی‌خورید و در این موارد، قادر خواهید بود که با 18‌میلیون تومان صاحب زمین 600 تا 1000 متری شوید که البته موضوع سند این زمین‌ها چندان واضح و مشخص نیست.
در ضمن ذکر این نکته نیز ضروری است که وجود تجهیزاتی چون پمپ آب ،پمپ گاز و استخر آبیاری جزو امتیازات زمین‌های بزرگی به حساب می‌آید که در ازای اتومبیل‌های مدل بالا معاوضه می‌شوند.
در انتها باید دید سرمایه‌دارانی که هنوز در تردید مشارکت در بازار راکد مسکن به سر می‌برند، اجاره خانه‌های بزرگ و خرید واحدهای کوچک داخل شهر را انتخاب می‌کنند یا معاوضه اتومبیل خود با زمین، باغ و ویلاهای 500 تا 2000 متری حاشیه تهران را؟