دنیای اقتصاد- وزیر مسکن برای ارتقای بازدهی سکونتی در داخل شهرها، به مالکان ساختمان‌های موجود اجازه داد در صورت دارا بودن استحکام سازه‌ای مناسب، یک یا چند طبقه روی آنها احداث کنند. علی نیکزاد در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: مجوز ساخت‌وساز روی پشت‌بام‌ با ۱۵‌میلیون تومان وام بانکی به ازای هر طبقه جدید همراه است؛ ضمن اینکه در این نوع خانه‌سازی، دغدغه خرید یا تامین زمین مرتفع شده است. طرح مقابله با کمبود و گرانی زمین در داخل شهرهای بزرگ

ساخت وساز روی پشت‌بام‌ها مجاز شد

دو انتخاب در کلان‌شهرها: خارج از شهر صاحب مسکن ۹۹ ساله شوید یا در داخل شهر یک طبقه روی خانه‌ها بسازید

گزارش وزیر مسکن از اوضاع «۹۹ ساله‌ها» در ۱۵ استان کشور

فرید قدیری

وزیر مسکن برای ارتقای بازدهی سکونتی در داخل شهرها، به مالکان ساختمان‌های موجود اجازه داد در صورت دارا بودن استحکام سازه‌ای مناسب، یک یا چند طبقه روی آنها احداث کنند. علی نیکزاد در این باره به دنیای اقتصاد گفت: مجوز ساخت‌وساز روی پشت‌بام‌ با ۱۵‌میلیون تومان وام بانکی به ازای هر طبقه جدید همراه است؛ ضمن اینکه در این نوع خانه‌سازی، دغدغه خرید یا تامین زمین مرتفع شده است. پیش‌بینی می‌شود طرح افزایش ارتفاع ساختمان‌های موجود بتواند رقیب سرسختی برای طرح مسکن مهر باشد بخصوص اینکه، اجرای اولی در درون شهرها، اما دومی در حومه در نظر گرفته شده است.البته وزیر مسکن این پیش‌بینی را رد کرده و گفته است: روند ساخت مسکن مهر در بسیاری از استان‌های کشور از مرحله فونداسیون و اسکلت‌بندی عبور کرده و جای نگرانی نیست. نیکزاد تصریح کرد: ظرفیت افزایش طبقات ساختمان‌های موجود محدود است، چون ساختمان‌هایی که استحکام مناسب برای افزایش ارتفاع دارند تعدادشان زیاد نیست.نیکزاد در این راستا به سازمان‌های نظام مهندسی شهرهای بزرگ اختیار داده برای ساختمان‌هایی که استحکام سازه‌‌شان مناسب است، اجازه احداث طبقه جدید روی آنها را صادر کند.به این ترتیب زمین به عنوان عاملی که دو سال پیش کمبود آن در داخل شهرها باعث شد ساخت مسکن مهر درحومه تعریف شود، حالا با تصمیم وزیر مسکن، از سر راه ساخت‌وسازهای درون شهری برداشته می‌شود؛ به‌طوری‌که مجوز افزایش طبقات روی ساختمان‌های موجود در شهرهای بزرگ که معمولا سازنده‌ها در این شهرها از کمبود یا گرانی زمین رنج می‌برند، یک امکان تازه‌ برای رونق ساخت‌وساز تعبیر می‌شود.بند دیگر از مجوز افزایش ارتفاع ساختمان‌های موجود به تخریب خانه‌های قدیمی مربوط می‌شود. نیکزاد در این باره تصریح کرد: مالک هر ملک مسکونی قدیمی و فرسوده در شهرهای کشور با تایید نظام مهندسی، می‌تواند نسبت به تخریب و نوسازی اقدام کند در این صورت برای ساخت هر واحد، ۱۵‌میلیون تومان وام بانکی نیز اختصاص خواهد یافت.

استان‌های شاگرد اول در مسکن مهر

وزیر مسکن که مسوولیت کمیته پیگیری و حقیقت‌یاب در مسکن مهر را برعهده دارد، بعد از بازدید از پروژه‌های ۹۹ ساله ۱۵ استان کشور، با مقایسه واقعیت‌ها و گزارش‌های مکتوبی که توسط سازمان مسکن استان‌ها تهیه شده، استان‌های شاگرد اول در این طرح ملی را معرفی کرد.

نیکزاد استان مرکزی و ایلام را دو استان پیشرو در مسکن مهر دانست و گفت: در این دو استان، عملکرد به نسبت متقاضیان و همچنین مقایسه با سایر استان‌ها خوب بوده است.

نیکزاد پنج‌شنبه گذشته بعد از ۱۵ ساعت بازدید از شهرها و روستاهای استان مرکزی ساعت ۱۰ شب در جلسه شورای تامین مسکن استان حاضر شد و گفت: آمارها می‌گوید استان مرکزی اول است، چون در این استان برای ۷۰‌درصد از پروژه‌های مسکن مهر، عملیات پی‌ریزی به اتمام رسیده است که این رقم از متوسط کشوری بالاتر است.

موافق افزایش وام ۱۵‌میلیونی هستم اما...

علی نیکزاد وزیر مسکن در جلسه شورای تامین مسکن استان مرکزی در پاسخ به درخواست یک مسوول استانی گفت: ما هم به نوعی موافق افزایش وام مسکن مهر تا سقف ۲۰‌میلیون تومان هستیم، اما باید این پیشنهاد بعد از بررسی در همه استان‌ها و طرح در هیات دولت به تصویب برسد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، وضعیت ساخت‌وساز در زمین‌های ۹۹ ساله استان شاگرد اول (مرکزی) به این شرح است: از ۱۱‌هزار واجد شرایط ۱۰‌هزار و ۵۸۸ قرارداد ساخت انعقاد شده است که از این تعداد برای ۸‌هزار و ۵۱۲ واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده است.

همچنین تاکنون فونداسیون ۷۰‌هزار واحد مسکونی ریخته شده و اسکلت‌بندی ۲‌هزار و ۴۸۳ واحد مسکونی به اتمام رسیده است. در حال حاضر سقف‌زنی ۲‌هزار و ۱۲۸ واحد نهایی شده و یک‌هزار و ۴۳۹ واحد مسکونی از مرحله سفت‌کاری عبور کرده‌اند که از این تعداد ۹۲۵ واحد مسکونی در مراحل پایانی نازک‌کاری هستند.

گفته می‌شود اتحاد استانداری با سایر دستگاه‌های دولتی در این استان و پیگیری جدی سازمان مسکن، باعث شده نتایج مسکن مهر پیشرفت خوبی را نشان دهد.

طبق گفته رییس سازمان مسکن استان مرکزی، برای هر شهر از توابع استان، یک کمیته مسکن مهر وجود دارد که با اعزام هفتگی به شهرها مشکلات احتمالی تعاونی‌ها در موضوعاتی همچون وام، آب، برق، گاز، مصالح ساختمانی، نظام مهندسی و شهرداری را رسیدگی کرده و برای حل آنها تصمیم می‌گیرد.

پیگیری مترو در شهرهای جدید

مترو شهر جدید پرند یک بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است تا بلکه این بار از فاز مطالعه به مرحله عملیاتی برسد.

یکی از مشکلات شهر جدید پرند بحث حمل‌ونقل عمومی است که با توجه به فاصله زیاد با مرکز تهران و شاغل بودن اغلب ساکنان پرند، انگیزه زندگی در این شهر را کاهش داده است.مترو پرند در دولت قبلی قرار بود احداث شود، اما به دلایلی از جمله عدم تامین اعتبار این اتفاق نیفتاد.اکنون خبر رسیده، برنامه‌ تامین مالی برای احداث سریع مترو پرند در دستور کار قرار گرفته است.به نظر می‌رسد، وزارت مسکن قصد دارد با برقراری خط مترو پرند-تهران، معضل حمل‌ونقل در این شهر را برطرف کند.پرند قرار است بیش‌از ۱۰۰‌هزار خانوار تهرانی را از طریق مسکن مهر در خود جا دهد.

عکس: دنیای اقتصاد