آمیتراک: هموار شدن جاده‌‌‌های آفریقا برای حمل‌ونقل

 در حال حاضر، بیش از ۸‌هزار کامیون حمل کالا بین کشورهای کنیا، اوگاندا، رواندا و تانزانیا در حال ترددند. طی دهه اخیر، راه‌حل‌‌‌های مبتنی بر تکنولوژی در حال ظهورند تا کارآمدی این صنعت را افزایش دهند، حمل‌ونقل بار را ارزان‌‌‌تر کنند و گزینه‌‌‌های بیشتری را در مقابل شرکت‌های فرستنده قرار دهند. یکی از شرکت‌های تاثیرگذار این حوزه، «آمیتراک» است؛ یک پلتفرم لجستیک مبتنی بر تکنولوژی که راه‌حل‌‌‌هایی برای تسهیل و ساده‌‌‌سازی حمل‌ونقل ارائه می‌کند. آمیتراک آمده تا بازار ترابری در شرق آفریقا را از طریق کاهش هزینه‌‌‌ها، تشریفات دست و پاگیر و واسطه‌‌‌ها بهبود بخشد.

«مارک موانگی»، بنیان‌گذار این شرکت می‌‌‌گوید: «ما قادریم در کمتر از یک ساعت، یک وسیله حمل‌ونقل برای ارسال‌‌‌کننده پیدا کنیم و به آنجا بفرستیم.» او که استارت‌آپش را سال ۲۰۱۸ تاسیس کرده در ادامه می‌‌‌گوید: «ما با ایجاد ارتباط میان صاحبان محموله و وسیله‌‌‌های حمل‌ونقل از جمله وانت‌‌‌ها، کامیون‌‌‌ها، کانتینرها و موتور سیکلت‌ها از طریق فرآیند مناقصه دیجیتال، اعتماد و شفافیت را وارد صنعت لجستیک آفریقا کرده‌‌‌ایم.» طرفین می‌توانند درباره هزینه حمل‌ونقل با یکدیگر مذاکره کنند و به توافق برسند. این پلتفرم همچنین به ارسال‌‌‌کننده‌‌‌ها این امکان را می‌دهد که خدمات را سفارشی‌‌‌سازی کنند. مثلا می‌توانند هزینه‌‌‌های بارگیری را نیز به فرآیند اضافه کنند. در این پلتفرم، امکان امتیازدهی به پیک‌‌‌ها و حمل‌‌‌کننده‌‌‌ها وجود دارد. همچنین میانگین تعداد سفرهایی که انجام شده نیز نشان داده می‌شود. این اطلاعات به ارسال‌‌‌کننده‌‌‌ها کمک می‌کند از میان ده‌‌‌ها گزینه حمل‌ونقل، بهترین و مناسب‌‌‌ترین مورد را انتخاب کنند. به محض اینکه طرفین به توافق برسند، فرآیند حمل‌ونقل آغاز می‌شود.

آمیتراک به منزله پلی ارتباطی‌‌‌ است که تمام واسطه‌‌‌ها را حذف می‌کند. با استفاده از آن، حمل‌ونقل با یک قیمت رقابتی انجام می‌شود. در یک بستر غیررسمی و سنتی، همیشه واسطه‌‌‌هایی وجود دارند که گاهی تعدادشان به سه نفر می‌‌‌رسد. واسطه‌‌‌ها عمدتا مشکلاتی ایجاد می‌کنند: مثلا گاهی تا ۶۰‌درصد هزینه حمل‌ونقل را برای خودشان برمی‌‌‌دارند. به‌‌‌علاوه، اگر اتفاقی برای کالاها بیفتد، مثلا گم شوند یا آسیب ببینند، پیگیری و گرفتن خسارت خیلی مشکل است. شرکت‌هایی که از حمل‌ونقل سنتی استفاده می‌کنند، معمولا از کیفیت و سطح خدماتی که قرار است دریافت کنند خبر ندارند. و نمی‌توانند شرکت‌ها یا پیک‌‌‌ها را قبل از توافق با هم مقایسه کنند. بنابراین، تقریبا غیرممکن است که بدانید کدام سرویس حمل‌ونقل خوب است و کدام بد. فرستنده معمولا بعد از انجام حمل‌ونقل از کیفیت خدمات آگاه می‌شود که دیگر کار از کار گذشته. آمیتراک نقطه پایانی بر تمام این مشکلات است. این استارت‌آپ که در کنیا تاسیس شده و شروع بسیار خوبی نیز داشته، قرار است تیم‌‌‌های فنی، عملیاتی و فروش خود را تقویت کند تا بستر برای ورود به سایر کشورهای آفریقا فراهم شود. تا پایان سال ۲۰۲۱، بیش از ۳۰۰ شرکت تولیدکننده با این استارت‌آپ همکاری داشتند که این رقم به سرعت در حال افزایش است. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به یونیلیور، لورال و اسکای گاردن اشاره کرد.

آمیتراک همچنین با شخصیت‌‌‌های حقیقی و مشتریان عادی نیز کار می‌کند. مثلا اگر ساکن کنیا باشید و قصد اثاث‌‌‌کشی داشته باشید، آمیتراک گزینه مناسبی برای شماست.

کالاهایی که توسط شرکای آمیتراک حمل و تحویل می‌‌‌شوند، بیمه هستند. این استارت‌آپ پشتیبانی عملیاتی نیز ارائه می‌کند. وقتی با این استارت‌آپ کار می‌‌‌کنید، دیگر نیازی نیست نگران فرآیند سخت و طاقت‌‌‌فرسای حمل‌ونقل باشید. آمیتراک همه چیز را خودش مدیریت می‌کند.

مارک سابقه فعالیت در حوزه لجستیک را نداشته است. او سابقا در حوزه سرمایه‌گذاری و بانکداری فعالیت می‌‌‌کرده. او فقط در یک دوره کوتاه پس از فوت پدرش، مجبور شد یک شغل شبانه پیدا کند تا بتواند هزینه شهریه دانشگاهش را بپردازد. و کاری که پیدا کرد، رانندگی با وانت بود. او اندکی بعد با مدرک ریاضی از دانشگاه فارغ‌‌‌التحصیل شد و به یک شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی-بریتانیایی ملحق شد. سپس آنجا را ترک کرد و به یک شرکت مدیریت دارایی رفت. او سال‌ها با طی کردن پله‌‌‌های ترقی یکی پس از دیگری، به جایگاه مدیریت رسید. اما دیری نپایید که کار سازمانی را برای همیشه ترک کرد تا کسب‌وکار خودش را راه بیندازد و کارآفرین شود. او می‌‌‌گوید: «وقتی تصمیم به استعفا گرفتم، ارزش شرکت حدود ۵.۶ میلیارد دلار بود.

اما من چیزهای بیشتری از زندگی می‌‌‌خواستم. می‌‌‌خواستم چیزی خلق کنم. می‌‌‌خواستم کار معنادارتری انجام دهم که تاثیرگذار باشد. به همین علت، از سمتم کناره‌‌‌گیری کردم. وقتی به سرزمین مادری‌‌‌ام برگشتم تا با خانواده دیدار کنم، متوجه مشکلات صنعت ترابری شدم؛ مشکلاتی که کاملا مشهود بودند.» مارک به آینده خوش‌بین است و معتقد است که بخش لجستیک، فرصت‌‌‌های عظیمی را به شرکت‌هایی مثل آمیتراک ارائه می‌کند. انتظار می‌رود که صنعت لجستیک و حمل‌ونقل آفریقا طی سال‌های آینده، رشد چشمگیری داشته باشد. آمیتراک نیز طی این سال‌ها سرمایه‌‌‌‌‌‌های قابل‌توجهی جذب کرده و در حال رشد و گسترش است. مارک قصد دارد به حوزه حمل‌ونقل کالا نظم ببخشد و زندگی را برای مردم آفریقا، اندکی ساده‌‌‌تر کند.