رکوردداران جشن شانزدهم

گروه فرهنگ‌وهنر: دولت یازدهم در نخستین روزهای شروع فعالیتش در قفل خانه سینما کلید انداخت و به جنجال‌هایی که در دولت گذشته برای خانه سینما به وجود آمد و در نهایت باعث تعطیلی تنها نهاد صنفی سینمای ایران شده بود، پایان داد. به‌دلیل همان حاشیه‌ها و تعطیلی این نهاد، جشن باسابقه سینمای ایران که هر سال به مناسبت روز سینما در شهریور برگزار می‌شود هم تعطیل شد و حالا امسال مدیران این نهاد صنفی تصمیم گرفته‌اند جشن را خیلی ساده برگزار کنند. آنها دلیل این تصمیم را وضعیت معیشتی سینماگرانی دانسته‌اند که در روزهای اخیر شرایط زندگی تعدادی ازآنها در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده و واکنش طیف وسیعی از اقشار جامعه را برانگیخته است.

در همین رابطه روز گذشته مدیرعامل خانه‌سینما گفت: وضعیت معیشتی بخش عمده‌ای از همکاران ما در ماه‌های اخیر به گونه‌ای شده است‌ که حس برگزاری جشن را گرفته است، به همین دلیل قصد داریم جشن شانزدهم خانه سینما را به شکلی متفاوت یعنی با صرف بودجه‌ای کم و در فضایی متفاوت مانند حیاط خانه سینما برگزار کنیم. محمد‌مهدی عسگرپور در دومین نشست خبری شانزدهمین جشن خانه سینما که صبح دیروز در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد‌، با اشاره به اینکه رئیس سازمان سینمایی بارها تاکید داشته بر اینکه جشن امسال خانه سینما قابل توجه برگزار شود، ‌در عین حال گفت: اما از آنجا که وضعیت معیشتی تعداد زیادی از همکاران ما در شرایط خوبی نیست‌، در هیات‌مدیره خانه سینما و شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشن خانه سینما و نیز در جلساتی که با دبیر و مدیران جشن داشتیم، تصمیم گرفتیم امسال به‌دلیل همین مسائل جشن شانزدهم را به آن صورتی که در سال‌های قبل برگزار می‌شد، برگزار نکنیم. وی افزود: در واقع قصد داریم به این ترتیب به بسیاری از همکاران خود که دچار مشکل معیشتی شده‌اند، اعلام همراهی و همدردی کنیم.

با آماری خطرآفرین مواجهیم

عسگرپور با بیان اینکه «ما با یک آمار جدی و خطرآفرین در حوزه معیشت همکاران مواجه شده‌ایم» به اختلافات خانه سینما با دولت قبل بر سر بیمه بیکاری و پیگیری نشدن موضوعات برنامه چهارم اشاره کرد و گفت: در گذشته سیستم صدقه دادن بسیار افزایش پیدا کرد و ما با جمع و تفریقی که انجام دادیم متوجه شدیم در زمان تعطیلی خانه سینما بودجه‌ای برای خوشحالی همکاران ما صرف شده است که اگر آنها را جمع می‌کردند، می‌شد صندوق بیمه بیکاری را راه‌اندازی کرد. عسگرپور در پاسخ به سوالی درباره مراسم پایانی جشن خانه سینما و اینکه چطور قرار است در فضای کوچک حیاط خانه سینما برگزار شود‌، گفت: باید دقیق‌تر به این ماجرا فکر کنیم. چون اگر بگوییم جشن بیرون از خانه سینما باشد‌، همان اتفاق قبلی در سال‌های گذشته رخ می‌دهد. اما حس می‌کنم قضیه هم خیلی پیچیده نیست بلکه باید راهی پیدا کنیم تا ببینیم همین‌جا (در خانه سینما) چطور مراسم را برگزار کنیم. چون به هر حال قبلا هم جمع زیادی از سینماگران به بهانه‌های مختلف مانند باز شدن در خانه سینما در اینجا جمع شده بودند. در بخش دیگری از این نشست محمد بزرگ‌نیا دبیر جشن خانه سینما با اعلام اینکه مرحله اول داوری تمام شده است، گفت: این مرحله با حضور یازده صنف اصلی‌ و حدود ۵۵ نفر و به همراه صنف مدیران تولید که امسال اضافه شده‌اند‌، در مجموع ۶۷ نفر آغاز شد. در این مرحله ۱۰۹ فیلم سینمایی نمایش داده شدند و در مرحله دوم که چهارم شهریور ماه آغاز می‌شود داوری با حدود ۳۰ فرد جدید ادامه پیدا می‌کند.

در ادامه مازیار میری اسامی نامزدهای جشن خانه سینما را اعلام کرد که در این میان فیلم «ملکه» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر با ۱۱ مورد و پذیرایی ساده با ۷ مورد نامزدی بیشترین نامزدی را در میان فیلم‌های شرکت کننده در جشن داشتند.

رکوردداران جشن شانزدهم