رمان «کلنل» محمود دولت‌آبادی در صورت گرفتن مجوز نشر، تا پایان امسال منتشر می‌شود.
در پی پایان تعلیق نشر چشمه، بهرنگ کیائیان، از مسوولان این نشر، درباره این کتاب که بیش از پنج سال است در انتظار مجوز چاپ است، به «ایسنا»، گفت: در صورتی که مجوز چاپ رمان «کلنل» تا ۱۰ روز آینده صادر شود، این رمان را در اسفندماه و تا پیش از پایان سال منتشر می‌کنیم.
در عین حال، علی شجاعی صائین، مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره صدور مجوز چاپ رمان «کلنل» گفت: این کتاب هنوز برای بررسی مجدد به دست ما نرسیده و در صورت بررسی مجدد، طبق روال معمول درباره آن اعلام نظر خواهد شد.
دولت‌آبادی: اطلاعی ازدریافت مجوز چاپ زوال کلنل ندارم
محمود دولت‌آبادی نویسنده این کتاب در گفت‌و‌گو با «ایرنا» گفت: از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم و فقط از طریق اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده است در این باره اطلاع یافته‌ام. حتی ناشری که برای دریافت مجوز اقدام کرده نیز در این باره فقط از طریق رسانه‌ها با خبر شده است.
نشر چشمه در سال ۱۳۸۷ خورشیدی، اقدام به گرفتن مجوز نشر برای این رمان کرد، ولی تاکنون مجوزی به این اثر داده نشده است. رمان «کلنل» که در ایران با نام «زوال کلنل» در سال ۸۷ برای کسب مجوز نشر ارائه شده و هنوز اجازه‌ انتشار نیافته است، آبان‌ماه امسال برنده جایزه‌ «یان میخالسکی» ۲۰۱۳ سوئیس شد. دولت‌آبادی همچنین با نسخه ترجمه‌ این رمان نامزد جایزه‌ ادبی آمریکا برای بهترین کتاب ترجمه به زبان انگلیسی بود و نامش در فهرست نامزدهای اولیه‌ جایزه‌ بوکر آسیا نیز قرار گرفت.