بزرگداشت ایتالو کالوینو در ایران

در این نمایشگاه مجموعه‌ای از عکس‌های منتشرنشده رویارویی کالوینو با تمدن ایرانی از آرشیو عکاس ایتالیایی، آلبرت نگرین، به نمایش گذاشته شده است. در افتتاحیه این رویداد، سفیر ایتالیا در ایران بر نقش مهم این نویسنده در نزدیک‌تر کردن خوانندگان ایرانی به زبان و فرهنگ ایتالیایی که خود را در بینش‌های کالوینو از جهان و جنبه‌های افسانه‌ای و مرتبط با تخیل آن می‌شناسند و نیز جست‌وجوی مداوم او برای دانش، تاکید کرد. جوزپه پرونه با اشاره به تعداد بسیار بالای آثار کالوینو افزود: بیش از سی اثر این نویسنده که تقریبا توسط تمامی موسسات انتشاراتی ایران به فارسی ترجمه و چاپ شده‌اند، گواه این موضوع است.

این رویداد همچنین با نمایش مستندی با عنوان «شکل زمان» به کارگردانی مسعود میر و محمد مقدم و تولید سفارت ایتالیا، برگرفته از بخشی‌ از کتاب «کلکسیون شن» که در آن کالوینو قسمت‌هایی از گزارش سفر خود به ایران را ثبت کرده بود، ادامه پیدا کرد. در پایان این رویداد در تهران، میزگردی درباره اشاعه آثار کالوینو در ایران با حضور لیلی گلستان، مترجم برخی از اولین ترجمه‌ها از آثار این نویسنده در ایران و دختر ابراهیم گلستان کارگردان و نویسنده و مترجم مشهور ایرانی و همچنین چندین ناشر ایرانی برگزار شد.

در ادامه سفارت ایتالیا در ایران برنامه‌های دیگری از جمله نمایش فیلم «شوالیه ناموجود» از پینو زک براساس کتابی به همین نام اثر کالوینو، مراسم اعطای جوایز برندگان جایزه‌ «ماجراجویی ایرانی: سفر ایتالو کالوینو به ایران» با حمایت مالی سازمان Uni-Italia و همچنین سمینار ترجمه آثار کالوینو به فارسی را برگزار می‌کند. ایتالو کالوینو نویسنده رمان و داستان کوتاه ایتالیایی بود. وی سبک ادبی خاص خود را داشت که می‌توان آن را سوررئال یا پست‌مدرن توصیف کرد. سه‌گانه «نیاکان ما» (شامل شوالیه ناموجود، ویکنت دونیم‌شده و بارون درخت‌نشین)، مجموعه داستان‌های کوتاه «شهرهای نامرئی»، «شش یادداشت برای هزاره بعدی» و «اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری» از تحسین‌شده‌ترین آثار او هستند. وی را یکی از مهم‌ترین نویسندگان ایتالیایی قرن بیستم می‌دانند.