زمینه قاچاق 250میلیون دلار قیر فراهم است

گروه صنعت و معدن- افزایش تفاوت قیمتی بین قیر صادراتی و داخلی زمینه قاچاق ۲۵۰میلیون دلار قیر را فراهم کرده است. در حال حاضر هر تن قیر در داخل کشور ۱۰۰دلار است، اما نرخ صادراتی آن ۴۰۰دلار تعیین شده است. این امر افزایش تقاضا و درنهایت قاچاق این کالا را در پی آورده است.

به گزارش فارس، مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با اعلام این مطلب افزود: از سوی دیگر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بر اساس قیمت‌های جهانی، مابه‌التفاوت صادراتی بالایی را از ما می‌گیرد که سبب شده صادرات رسمی قیر صرفه‌ اقتصادی نداشته باشد و به جای آن سود سرشاری نصیب قاچاقچیان شود.

وی افزود: در ۶ ماه نخست سال‌جاری بیش از یک‌میلیون و ۴۰۹هزار تن قیر توسط شش واحد قیرسازی تهران، اراک، تبریز، شیراز، آبادان و بندر‌عباس وابسته به این شرکت تولید شد که از این میزان حدود ۲/۱‌میلیون تن آن به مصرف داخل و ۲۴۵ هزار تن آن صادر شد. جمالی‌نسب گفت: در مجموع بیش از ۱۶۹‌میلیارد تومان طی ۶ ماه نخست امسال قیر در کشور فروخته یا صادر شده است.

وی با اشاره به ظرفیت کارخانه‌های تولید قیر این شرکت در ۶ پالایشگاه کشور اظهار داشت: ظرفیت تولید قیر کارخانه قیر‌سازی این شرکت در پالایشگاه آبادان سالانه ۱۰۰ هزار تن، تهران ۶۷۰‌هزار تن، اراک ۶۲۰‌هزار، تبریز ۴۳۰‌هزار، شیراز ۳۲۰‌هزار و بندر‌عباس ۲۸۰‌هزار تن است که جمعا بالغ بر ۴/۲‌میلیون تن در سال می‌شود.

جمالی‌نسب در ادامه یادآور شد: در ۶ ماه گذشته در واحد قیر‌سازی پالایشگاه آبادان بیش از ۱۲۴‌هزار تن قیر، تبریز ۱۷۵‌هزار تن، تهران ۳۱۷‌هزار، اراک ۳۳۵‌هزار، بندر‌عباس ۲۲۷‌هزار و شیراز ۲۲۹‌هزار تن و در مجموع ۴/۱‌میلیون تن قیر تولید که ۱/۱‌میلیون تن آن به مصرف داخل و مابقی به میزان حدود ۲۴۵‌هزار تن صادر شده است.

به گفته وی، کل قیر تولید شده در کشور توسط این شرکت و شرکت نفت جی در ۶ ماه نخست امسال حدود ۵/۲‌میلیون تن بوده که حدود ۲‌میلیون تن آن مصرف داخل و ۴۳۳‌هزار تن آن صادر شده است.

وی در خصوص علل بالا بودن تقاضای داخلی قیر گفت: افزایش حجم پروژه‌های عمرانی کشور، تفاوت شدید قیمت قیر داخل و خارج، افزایش صادرات عایق‌های رطوبتی و قاچاق این فرآورده به کشورهای همسایه از جمله مهم‌ترین دلایل بالا بودن تقاضای داخلی قیر است.