شاتا- صنایع الکترونیک از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات است.

سیدعلیرضا شجاعی معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی شرکت‌های صنایع الکترونیک با محوریت تجاری‌سازی و توسعه صادرات، صنایع را همچنین از اولویت‌های برنامه راهبردی برشمرد و افزود: صنایع الکترونیک از جمله حوزه‌هایی است که در برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت بر توسعه آن تاکید شده تا جزو ۱۰ صادرات برتر قرار بگیرد. شجاعی همچنین بر هماهنگی ارکان فرآیند ارزش در صنایع الکترونیک تاکید کرد و افزود: در این صنایع باید زنجیره ایده تا صادرات شکل بگیرد.

به گفته وی، بر اساس سیاست‌های جدید تجاری کشور که به سمت صادرات محصولات باارزش افزوده بالا پیش رفته این صنعت نیز جزو همین گروه‌بندی به شمار می‌رود.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت بر اهلیت سرمایه‌گذار، تدوین راهبردها و مزیت‌های رقابتی در زمینه صنایع الکترونیک تاکید کرد و گفت: طی تفاهم‌نامه جدید با وزارت علوم قرار بر این است که مدل این وزارتخانه نیز بر اساس آمایش صنعتی، معدنی و تجاری هماهنگ شود.

شکل‌گیری خوشه‌های صنعتی، خوشه‌های صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات در صنایع کوچک و متوسط (smeI)ها از دیگر موارد مورد اشاره شجاعی است که به بیان وی در صنایع الکترونیک بهتر شکل می‌گیرد و زودتر الگو می‌شود و تسری می‌یابد.

در این نشست تخصصی همچنین رییس مرکز پژوهش، توسعه فناوری و صنایع نوین وزارت صنعت، معدن و تجارت از سازمان‌های حامی، پژوهشگران، متقاضیان پژوهش و واسطه‌های فناوری به عنوان عوامل اصلی حوزه فناوری نام برد.

علی معصومی با تاکید بر ضرورت ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه اطلاعات در حوزه پژوهش و فناوری گفت: بر این اساس سامانه فناوری (بهین‌یاب) در این وزارتخانه شکل گرفت.

وی با برشمردن فرآیندهای سامانه فناوری افزود: کلیه مراحل و فرآیندهای فعالیت‌های پژوهشی از ثبت تقاضای پژوهشی، ثبت درخواست حمایت، ثبت‌نام حامی، ثبت نام پژوهشگر، ثبت‌نام داور، ثبت نام واسطه فناوری، ثبت ایده، ثبت عرضه فناوری، ثبت خدمات آزمایشگاهی، ثبت درخواست صدور جواز تحقیق و توسعه (R&D)، ثبت درخواست صدور جواز مرکز پژوهشی و ثبت درخواست صدور جواز خدمات مهندسی در این سامانه صورت می‌گیرد.

به گفته معصومی از طریق سامانه بهین یاب کلیه متقاضیان خدمات پژوهش، دانش فنی و فناوری از جمله بنگاه‌های صنعتی و معدنی و تجاری، سرمایه‌گذاران و سایر فعالان حوزه به کلیه اطلاعاتی در خصوص پژوهشگران حوزه، نتایج یافته‌های پژوهشی و اطلاعات دارندگان فناوری و دانش فنی در زمین فعالیت خود به طور کامل دسترسی خواهند داشت.