به بیانی در حالی که قیمت حامل‌های انرژی به شکلی همگام با تورم و قیمت‌های جهانی افزایش پیدا نکرده است، گردشگری داخلی بر شانه‌های خودروی شخصی و بنزین حمل می‌شود. گردشگری که به گفته مسوولان و نظرسنجی اخیر به سمت کم‌کیفیت‌تر شدن، محدودتر شدن و ضعیف‌تر شدن هدایت شده است، به شکلی خانواده‌محورانه در حال حفاظت است. حفاظت از نابود نشدن یا خارج نشدن از سفره خانوار. در این شرایط نباید این نکته را نادیده گرفت که پایین بودن قیمت سوخت و وجود سطحی از ناترازی در این حوزه، هزینه‌های گزافی برای دولت ایجاد کرده است. به شکلی که گاهی با افزایش روزانه مصرف بنزین و وجود پیک‌های سفر، تقاضای سوخت کشور را ملزم به واردات بنزین می‌کند. بنزینی که با سایر نهاده‌ها و قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات در ارتباط است و بدون شک دولت در راستای مدیریت قیمت آن با وسواس رفتار می‌کند.

اما طرح جدید در مورد مدیریت کارت سوخت که هنوز کیفیت آن مشخص نشده است، می‌تواند در کنار آثار مستقیم خود بر مدیریت تقاضا بر گردشگری داخلی آثار مخربی داشته باشد. چرا که گردشگری داخلی بر اساس همین نهاده بنا شده است. در صورت شانه خالی کردن سوخت و عدم‌برنامه‌ریزی برای جایگزینی جای خالی، ممکن است شوک جدی به گردشگری داخلی وارد شود. این شوک بدون شک به بخش‌های هتلداری، پذیرایی و کسب‌و‌کارهای پرریسک حوزه گردشگری آسیب جدی خواهد زد. این آسیب می‌تواند در سطح یا بیشتر از دوران کرونا باشد. البته از آنجا که این اقدام در حال برنامه‌ریزی است و به صورت بحرانی چون کرونا یکباره حادث نمی‌شود، قابل مدیریت به نظر می‌رسد.

در صورتی که دولت به نتیجه برسد که نباید گردشگری داخلی به شکل فعلی ادامه پیدا کند باید به سمت حمل‌ونقل عمومی ارزان، آسان و در‌ شأن و منزلت حرکت کرد. چرا که پیش از بستن شیوه‌های رایج فعلی، باید مسیرهای جدیدی جایگزین کرد. اما در صورتی که دولت همین روال گردشگری داخلی مبتنی بر خودروی شخصی را می‌پذیرد و قصد تحدید یا تقلیل آن را ندارد باید به فکر یارانه‌های حمایتی سفر مبتنی بر خانوار، در اختیار قرار دادن بنزین مازاد برای سکو‌های بین‌راهی یا اقداماتی مشابه بیفتد که امکان جابه‌جایی مردم در کشور را فراهم سازد. لازم به ذکر است بیش از ۵۰‌درصد سفرها در محدوده‌‌ کمتر از ۲۰‌درصد استان‌های کشور در حال رخداد است. یعنی پراکندگی گردشگری داخلی زیاد نیست و می‌توان با شناسایی و تحلیل دقیق، برای تجهیز این حوزه برنامه‌ریزی کرد.