تولید فراسرزمینی محصول ایرانی

استفاده مطلوب از آب، برق، گاز، تهویه، علائم هشداردهنده، تخلیه فاضلاب، ایجاد سیستم گرمایشی و سرمایشی، ارتباط بین داخل و خارج ساختمان، تماس تلفنی و حمل و نقل بین طبقات موضوعات تاسیساتی هستند. هر کدام از آنها به مدد مهندسان و متخصصان اهل فن محاسبه و با اجرای دقیق ایمنی و  دوام را به بار می‌آورد.

در همین راستا مدیرعامل سوپرپایپ اینترنشنال در پاسخ به این سوال که تولید محصولات استاندارد چگونه می‌تواند در افزایش عمر مفید ساختمان نقش داشته باشد و اجرای اصولی تاسیسات در این فرآیند چه جایگاهی دارد؟ گفت: نقش محصولات با‌کیفیت در طول عمر ساختمان واضح است اما اگر بهترین محصول را هم در اختیار داشته باشید، ولی نتوانید اجرای درستی را انجام دهید دیگر داشتن بهترین محصول مزیتی را که باید داشته باشد، نخواهد داشت. همچنین اگر نظارت کافی بر طراحی و اجرا نباشد، باز هم ایراداتی که در کار ایجاد خواهد شد، به نتیجه درستی منجر نمی‌شود. بنابراین پکیجی از تکنولوژی و کیفیت محصول، در کنار طراحی مهندسی است که بسیار اهمیت دارد و در ادامه به بحث اجرا و نظارت وصل می‌شود.  

به گفته مهرداد یوسفی وقتی ما از استاندارد صحبت می‌کنیم، خیلی مهم است که بدانیم سطح استاندارد را کجا می‌بینیم. می‌توانیم آن را خیلی بالا یا خیلی پایین در نظر بگیریم. استانداردهای اروپایی معمولا استانداردهای بالایی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که روش‌های نظارتی در کشور   برای ارتقای کیفیت و اجرای درست چگونه است؟ گفت: روش‌های نظارتی  در ایران در خیلی از جاها نیاز به بازنگری دارد. تا ناظر که در واقع نقش کلیدی برای ایجاد اطمینان از کیفیت آنچه انجام می‌شود دارد، بتواند نقش درست خود را ایفا کند. سیستم و روش‌های انجام کار ما باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم این اطمینان را حاصل کنیم اما گاهی آنچه اتفاق می‌افتد مطابق با این انتظار نیست.  به گفته وی برای حفظ کیفیت محصولات، باتوجه به اینکه مواد داخلی پاسخگوی نیاز کیفی این محصولات با توجه به استانداردهای اروپایی نیستند، مواد اولیه را از تولیدکنندگان معتبر اروپایی تهیه می‌کنیم. به همین ترتیب در مورد اتصالات، بدنه‌ها در داخل  تولید و آبکاری می‌شوند، اما قسمت‌هایی که در دوام اتصالات نقش اساسی دارند از اروپا وارد می‌شود.

وی در ادامه همین مبحث گفت: محصولات ما در کشورهای دیگر،  با برند شرکت و با برندهای دیگر تولید می‌شود. اکثر محصولاتی که  عرضه کردیم، برای اولین بار در ایران عرضه می‌شد. بنابراین باید مجریان را آموزش دهیم تا با این محصولات آشنا شوند. به عنوان مثال، ما سیستم گرمایش کفی را به بازار ایران عرضه کردیم. برای گرمایش کفی، همکاران در آلمان دوره‌های فنی را طی کردند و آموزش دیدند. اولین جایی که گرمایش کفی انجام دادیم دفتر خودمان بود. البته دو سه خطا هم داشتیم، ولی تجربه را قبل از عرضه عمومی ‌محصول کسب کردیم. پس از اینکه دانشمان تکمیل شد آن را منتقل کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که موضوع ثبت سفارش برای مصارف داخلی یا صادرات چگونه انجام می‌شود؟ گفت: اساسا هر ثبت سفارشی از مرحله ثبت تا مرحله واردات، برای تولیدکننده و صادرکننده چالش محسوب می‌شود. یک اداره وسیع باید بتواند بر جوابگو بودن سفارش‌های یک سازمان متمرکز شود. بنابراین کل این مراحل چالشی است که وقت و انرژی زیادی می‌گیرد.

این فعال ساخت‌و‌ساز  گفت: ما به کشورهای مختلف در دوره‌های مختلف صادرات داشته‌ایم، ولی در حال حاضر مدت‌هاست که بحث صادرات از ایران مشکلات زیادی دارد. یکسری از محصولات ملی مثل نفت و پتروشیمی ‌مسیرهای روتین خود را دارند، ولی برای بقیه محصولات مخصوصا در بخش خصوصی این شرایط فراهم نیست. بنابراین ما سیاست  را تغییر داده‌ایم و به جای اینکه با این همه مشکلات، صادرات را از کشور انجام دهیم، کشورهای دیگری را به عنوان پایگاه انتخاب کردیم و تولید را آنجا انجام می‌دهیم و صادر می‌کنیم.

به گفته این مدیر عامل به طور کلی هیچ اقدامی ‌به تنهایی نمی‌تواند جوابگو باشد. مجموعه‌ای از اقدامات و مسیرها هستند که نتایج را تعیین می‌کنند. همان‌طور که شاخص رضایت از زندگی، چندین پارامتر دارد که باعث می‌شود یک کشور مردم شادتری داشته باشد در بحث اقتصاد  نیز همین‌طور است و چند پارامتر شاخص راحتی کار یا آزادی اقتصادی را فراهم می‌کند. مجموعه این شاخص‌ها از مرحله ثبت شرکت تا بحث‌های مالیاتی و بیمه و موضوعات مربوط به پرسنل، همه با هم تاثیرگذارند و بر فرآیند رشد و توسعه شرکت‌ها اثر منفی یا مثبت خواهند داشت. بنابراین اینکه تحریم‌ها کم یا زیاد شود، FATF باشد یا نباشد، اثرگذار است اما چنانچه این مسیر کامل نباشد، نمی‌تواند نتایج لازم را ایجاد کند.

وی در نهایت تاکید کرد: در دنیا، برنامه‌ریزی استراتژیک را سالانه انجام می‌دهند، ولی در ایران  باید روزانه به تفاوت و تغییر در شاخص‌های منجر به تصمیم توجه کرده و تلاش کنیم با شرایط روبه‌رو، پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم.

همچنین   مهدی یوسفی،  عضو هیات مدیره این شرکت در پاسخ به این سوال که حمایت دولت در زمینه تولید و صادرات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: عدم ثبات  و محدودیت‌ها در حقیقت قسمت اول ماجراست و بعد از حل اینهاست که می‌توان بحث حمایت دولتی را مطرح کرد. که نمونه موفق آن را در الگوی کشورهای ترکیه، کره و ژاپن می‌بینیم. مثلا ترکیه در حال برندسازی برای صنایع کشورش است و در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی از تولیدکنندگانش حمایت می‌کند. برای مثال دولت ترکیه در مقابل متروی میلان در یک بیلبورد بزرگ برای بازدید از دستاوردهای ۹٠ شرکت ترکیه‌ای در نمایشگاه تخصصی دعوت کرده بود. این  یعنی حمایت دولتی و مثل همین را در نمایشگاه‌های آلمان و امارات هم انجام می‌دهد. اما در ایران ما هنوز در پیچ اول هستیم.