آغاز عملیات خرید تضمینی گندم+جزییات

وحیدرضا فریدونی اظهار کرد: خرید تضمینی گندم از شهرستان‌های گناباد و بجستان با خرید ۱۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان آغاز شده است.

خبر مرتبط
مهاجر: امسال نیاز به واردات حتی یک کیلوگرم گندم نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: امسال نیازی به واردات حتی یک کیلوگرم گندم به کشور نداریم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: در سال جاری ۵۵ مرکز و کمیسیون خرید در استان نسبت به خرید محصول گندم کاران استان اقدام خواهند کرد که با توجه به آغاز این عملیات اقتصادی از شهرستان‌های جنوبی استان در حال حاضر مراکز خرید در این منطقه فعال شده و با گسترده شدن عملیات خرید در سایر شهرستان‌ها، دیگر مراکز، کمیسیون‌ها و انبارهای مباشر خرید به خدمات رسانی به کشاورزان خواهند پرداخت.

وی قیمت پایه خرید تضمینی گندم را در سال جاری با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به قیمت خرید سال گذشته، ۱۷۵ هزار ریال عنوان کرد و افزود: این قیمت با احتساب ۴ درصد افت مفید و ۱ درصد افت غیر مفید خواهد بود.

فریدونی با بیان اینکه امیدواریم در سال جاری با مشارکت بالای کشاورزان گام مهمی در جهت تحقق شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» برداشته شود افزود: پیش بینی می‌شود از مجموع ۱۷۸ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت بیش از ۴۳۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری و ذخیره سازی گردد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در حوزه کنترل کیفیت گندم‌ها گفت: در سال جاری محموله‌های گندم با ۲ درصد سن زدگی بدون کسر بها، تا ۴ درصد سن زدگی با ۲۵۰ ریال کاهش و بیش از ۴ درصد سن زدگی با ۱۰۰ ریال کاهش قیمت در ازای هر کیلو گندم مواجه خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری در راستای حمایت از تولید و دسترنج کشاورزان از الک ۲ در ۲ میلیمتری در آزمایشگاه‌های مراکز خرید استفاده خواهد شد که این خود باعث کاهش میزان افت در محموله‌های گندم می‌شود.

فریدونی ثبت مشخصات کشاورزان در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی، به همراه داشتن کپی مدارک شناسایی و تاییدیه حساب بانک کشاورزی را از مهمترین الزامات روند خرید تضمینی در مراکز خرید برای کشاورزان برشمرد.

گفتنی است؛ استان خراسان رضوی در سال گذشته شاهد خرید تضمینی نزدیک به ۳۸۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با ارزش ۵۶ هزار و ۸۹۷ میلیارد ریال بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.